Grecy nie boją się utraty suwerenności. Lotnisko w Atenach kupili Niemcy

Komisja Europejska nie ma zastrzeżeń do wykupienia przez niemieckie konsorcjum lotniska w Atenach. To największy port lotniczy w tym kraju. A Grecy nie mają problemu z jego sprzedażą.

Publikacja: 25.11.2023 15:52

Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa

Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa

Foto: Bloomberg


Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa S.A. stanie się teraz własnością niemieckiego konsorcjum AviAlliance GmbH. Tego samego, który został zmuszony przez rząd węgierski do sprzedaży lotniska w Budapeszcie.

Rząd Viktora Orbana uznał, że lotnisko jest aktywem strategicznym, w związku z tym musi wrócić do państwa. Tyle, że od 2021 roku, kiedy po raz pierwszy rząd w Budapeszcie zadeklarował chęć przejęcia lotniska, Węgrzy mają potężne problemy ze zdobyciem 4 mld euro, za które mogłyby je wykupić . Dlatego do konsorcjum, jako akcjonariusza mniejszościowego zaprosiły Francuzów z Vinci Airport.

Czytaj więcej

Opóźnienia i odwołania lotów w wakacje. Lotniska zakorkowane, zagrożona Warszawa

Francuska spółka została również wybrana przez Centralny Port Komunikacyjny jako udziałowiec mniejszościowy dla Lotniska Solidarność. Według informacji CPK Vinci do spółki z innymi firmami jest gotów zainwestować pod Baranowem 8 mld euro.

Wcześniej właścicielami ateńskiego lotniska były państwo i sektor prywatny w postaci 55 proc. – 45 proc. udziałów w ramach programu partnerstwa prywatno-publicznego. Wśród inwestorów prywatnych znalazła się grecka Grupa Copelouzos (5 proc.) i PSP Investments of Canada (40 proc.). Komisja Europejska stwierdziła, że ​​zgłoszona transakcja nie wzbudzi obaw w zakresie konkurencji, biorąc pod uwagę, że spółki nie prowadzą działalności na tych samych rynkach lub na rynkach powiązanych.

Sprzedaż lotniska nie stwarza problemów w zakresie konkurencji

Komisja uznała również, że transakcja, mająca wpływ głównie na rynek usług portów lotniczych, nie stwarza problemów w zakresie konkurencji. W styczniu tego roku Międzynarodowy Port Lotniczy w Atenach (AIA) obsłużył 1,45 mln podróżnych, przewyższając tym samym wynik z 2019 r., czyli roku poprzedzającego pandemię Covid-19. Przy takiej liczbie podróżnych AIA wykazało wzrost o 87,2 proc. w porównaniu do stycznia 2022 r. Ruch pasażerski na tym lotnisku wzrósł także w lutym 2023 r. o 2,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku.Aż do października 2023 lotnisko odnotowało także ciągły wzrost liczby także pasażerów krajowych.

Czytaj więcej

Air Serbia chwali się wynikami. Sekret w połączeniach z Rosją

Najwięcej pasażerów międzynarodowych odnotowano w lipcu – 2 274 756 pasażerów przyleciało lub wyleciało z Grecji przez Międzynarodowy Port Lotniczy w Atenach, co oznacza wzrost o 17 proc. rok do roku.W czerwcu tego roku, podczas losowania zwycięzców nagrody Best Airports 2023 przez Airports Council International Europe (ACI Europe - lotnicze lobby, odpowiednik IATA, tyle , że zrzeszające lotniska), port lotniczy w Atenach został nagrodzony jako najlepsze lotnisko w kategorii 25-40 milionów obsłużonych pasażerów.

Na koniec 2023 prognozy zakładają, że ateńskie lotnisko obsłuży 26 mln pasażerów. I tu zaczyna się problem, ponieważ jego infrastruktura z trudem radzi sobie z obsługą rosnącego ruchu. Dlatego Grecy zdecydowali się na wybór AviaAlliance.

Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę