Grecy nie boją się utraty suwerenności. Lotnisko w Atenach kupili Niemcy

Komisja Europejska nie ma zastrzeżeń do wykupienia przez niemieckie konsorcjum lotniska w Atenach. To największy port lotniczy w tym kraju. A Grecy nie mają problemu z jego sprzedażą.

Publikacja: 25.11.2023 15:52

Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa

Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa

Foto: Bloomberg


Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa S.A. stanie się teraz własnością niemieckiego konsorcjum AviAlliance GmbH. Tego samego, który został zmuszony przez rząd węgierski do sprzedaży lotniska w Budapeszcie.

Rząd Viktora Orbana uznał, że lotnisko jest aktywem strategicznym, w związku z tym musi wrócić do państwa. Tyle, że od 2021 roku, kiedy po raz pierwszy rząd w Budapeszcie zadeklarował chęć przejęcia lotniska, Węgrzy mają potężne problemy ze zdobyciem 4 mld euro, za które mogłyby je wykupić . Dlatego do konsorcjum, jako akcjonariusza mniejszościowego zaprosiły Francuzów z Vinci Airport.

Czytaj więcej

Opóźnienia i odwołania lotów w wakacje. Lotniska zakorkowane, zagrożona Warszawa

Francuska spółka została również wybrana przez Centralny Port Komunikacyjny jako udziałowiec mniejszościowy dla Lotniska Solidarność. Według informacji CPK Vinci do spółki z innymi firmami jest gotów zainwestować pod Baranowem 8 mld euro.

Wcześniej właścicielami ateńskiego lotniska były państwo i sektor prywatny w postaci 55 proc. – 45 proc. udziałów w ramach programu partnerstwa prywatno-publicznego. Wśród inwestorów prywatnych znalazła się grecka Grupa Copelouzos (5 proc.) i PSP Investments of Canada (40 proc.). Komisja Europejska stwierdziła, że ​​zgłoszona transakcja nie wzbudzi obaw w zakresie konkurencji, biorąc pod uwagę, że spółki nie prowadzą działalności na tych samych rynkach lub na rynkach powiązanych.

Sprzedaż lotniska nie stwarza problemów w zakresie konkurencji

Komisja uznała również, że transakcja, mająca wpływ głównie na rynek usług portów lotniczych, nie stwarza problemów w zakresie konkurencji. W styczniu tego roku Międzynarodowy Port Lotniczy w Atenach (AIA) obsłużył 1,45 mln podróżnych, przewyższając tym samym wynik z 2019 r., czyli roku poprzedzającego pandemię Covid-19. Przy takiej liczbie podróżnych AIA wykazało wzrost o 87,2 proc. w porównaniu do stycznia 2022 r. Ruch pasażerski na tym lotnisku wzrósł także w lutym 2023 r. o 2,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku.Aż do października 2023 lotnisko odnotowało także ciągły wzrost liczby także pasażerów krajowych.

Czytaj więcej

Air Serbia chwali się wynikami. Sekret w połączeniach z Rosją

Najwięcej pasażerów międzynarodowych odnotowano w lipcu – 2 274 756 pasażerów przyleciało lub wyleciało z Grecji przez Międzynarodowy Port Lotniczy w Atenach, co oznacza wzrost o 17 proc. rok do roku.W czerwcu tego roku, podczas losowania zwycięzców nagrody Best Airports 2023 przez Airports Council International Europe (ACI Europe - lotnicze lobby, odpowiednik IATA, tyle , że zrzeszające lotniska), port lotniczy w Atenach został nagrodzony jako najlepsze lotnisko w kategorii 25-40 milionów obsłużonych pasażerów.

Na koniec 2023 prognozy zakładają, że ateńskie lotnisko obsłuży 26 mln pasażerów. I tu zaczyna się problem, ponieważ jego infrastruktura z trudem radzi sobie z obsługą rosnącego ruchu. Dlatego Grecy zdecydowali się na wybór AviaAlliance.


Port lotniczy Ateny im. Elefteriosa Wenizelosa S.A. stanie się teraz własnością niemieckiego konsorcjum AviAlliance GmbH. Tego samego, który został zmuszony przez rząd węgierski do sprzedaży lotniska w Budapeszcie.

Rząd Viktora Orbana uznał, że lotnisko jest aktywem strategicznym, w związku z tym musi wrócić do państwa. Tyle, że od 2021 roku, kiedy po raz pierwszy rząd w Budapeszcie zadeklarował chęć przejęcia lotniska, Węgrzy mają potężne problemy ze zdobyciem 4 mld euro, za które mogłyby je wykupić . Dlatego do konsorcjum, jako akcjonariusza mniejszościowego zaprosiły Francuzów z Vinci Airport.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół