Lot odwołany, bądź opóźniony? Pasażer płacze i płaci

AirHelp, największa na świecie kancelaria prawna wyspecjalizowana w odzyskiwaniu odszkodowań od linii lotniczych wyliczyła, że nieplanowane wydatki pasażerów, którzy nie dotarli na czas z winy przewoźnika, to 362 euro na osobę.

Publikacja: 25.09.2023 12:22

AirHelppoliczył, że nieplanowane wydatki pasażerów, którzy nie dotarli na czas z winy przewoźnika, t

AirHelppoliczył, że nieplanowane wydatki pasażerów, którzy nie dotarli na czas z winy przewoźnika, to 362 euro na osobę.

Foto: Adobe Stock

Polscy pasażerowie koczują na chorwackim lotnisku. Samolot odlatuje bez części pasażerów z lotniska w Modlinie, bo musieli oni zostać ewakuowani z powodu bagażu pozostawionego bez opieki, a samolot na nich nie czekał. Takie i podobne sytuacje powtarzały się często tego lata. 

Najczęściej pasażerowie nie znają swoich praw, bądź zniechęcają ich formalności i opieszałość przewoźników w wypłatach należnych odszkodowań. A jeśli już się zdecydują walczyć o swoje, to średni koszt nieplanowanej przerwy w podróży jest zazwyczaj i tak wyższy, niż wielkość odszkodowania wypłaconego przez przewoźnika. Agenci przewoźników mają też często cudowny dar znikania wtedy, gdy pojawiają się problemy.

Czytaj więcej

Niemiłe niespodzianki w podróżach. Jak uniknąc kłopotów

Dodatkowe koszty

Jak pokazuje Raport AirHelp, 72 procent ankietowanych pasażerów poniosło dodatkowe koszty i wydatki, których nie planowało, a które wprost wynikały z opóźnień lotów. Koszty te wynoszą średnio 362,50 euro. Większość pasażerów (59 proc.) wydawało pieniądze na jedzenie i napoje – średnio 51 euro. 32 proc. pasażerów poniosło dodatkowe koszty transportu lokalnego (np. dojazd na lotnisko i z powrotem), które – wg badania – wynoszą średnio 61 euro. Najwyższe są jednak wydatki na przeloty zastępcze lub alternatywny środek transportu (średnio 360 euro) i zakwaterowanie (198 euro), które musiało ponieść odpowiednio 18 i 15 proc. ankietowanych w badaniu AirHelp.

Bardzo niezadowoleni

Ankietowani pasażerowie ocenili swoje zadowolenie ze wsparcia linii lotniczych w sytuacji zakłóceń lotów średnio na 3,13 punktów na 10 możliwych. 82 proc. ankietowanych pasażerów nie zostało poinformowanych o przysługujących im prawach. Tyle, że mogli sami poznać je wcześniej.

Czytaj więcej

Awantura o ograniczeniach na lotnisku. Rząd trochę się wycofuje

W przypadku opóźnień przekraczających dwie godziny obsługująca lot linia ma obowiązek zapewnić pasażerom posiłki i napoje na lotnisku. Zdecydowana większość ankietowanych pasażerów (82 proc.), nie została poinformowana o przysługujących im prawach w sytuacji zakłócenia ich lotu. 37 proc. pasażerów, których dotknęły zakłócenia lotu, otrzymało posiłki i napoje. 15 procent z nich dostało wsparcie dopiero wówczas, gdy się o nie upomnieli. Największymi problemami pasażerów, którzy doświadczyli zakłóceń są odpowiednio: długie oczekiwanie (73 proc. badanych), dotarcie do celu w niedogodnym czasie (71 proc.) i stres związany z problemami z podróżą (68 proc.).

Omijanie przepisów

Najbardziej jednak niepokojące jest to, że co czwarty pasażer odwołanego lotu nie otrzymał propozycji alternatywnego transportu ani zwrotu pieniędzy. Tymczasem wszyscy posiadacze ważnych biletów na konkretny lot, którzy musieli zmienić plany w związku z anulowanym rejsem, mają prawo do alternatywnego transportu lub pełnego zwrotu kosztów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, linie lotnicze powinny zapewnić alternatywny transport oraz zakwaterowanie. Z badania AirHelp wynika, że nocleg zapewniono jedynie 27 proc. ankietowanym pasażerom, a 20 proc. opłacono również alternatywny transport.

Czytaj więcej

Opóźnienia i odwołania lotów w wakacje. Lotniska zakorkowane, zagrożona Warszawa

Dla linii lotniczych powinno być oczywiste, że otaczają opieką pasażerów, którzy zmagają się z problemami z lotem. A to oznacza, że nie tracą ich jako klientów z powodu braku informacji oraz pomocy w przypadku opóźnień i odwołań lotów, które i tak są irytujące – komentuje wyniki badania Tomasz Pawliszyn, dyrektor generalny AirHelp. Jego zdaniem linie lotnicze mogą podnieść poziom zadowolenia klientów nawet o 60 proc. informując pasażerów o przysługujących im prawach i otaczając ich opieką. W ten sposób buduje się lojalność klientów.

Miliony nie znają swoich praw

AirHelp przeprowadziło ankietę wśród 1363 pasażerów, których dotknęło znaczące zakłócenie lotu. Celem było poznanie kosztów i doświadczeń pasażerów związanych z zakłóceniami lotów. Respondenci pochodzili z ponad 60 krajów, z czego 90 procent mieszka na terenie UE. W przypadku 649 respondentów lot był opóźniony o ponad dwie godziny. W przypadku 457 respondentów lot został odwołany. 157 respondentów spóźniło się na lot przesiadkowy. 71 respondentów miało lot opóźniony o co najmniej dwie godziny. 25 respondentów miało przekierowany lot. Czterech respondentów nie zostało przyjętych na pokład z powodu overbookingu.

Jak informuje AirHelp każdego roku około 10 milionów pasażerów ma prawo otrzymać odszkodowanie za zakłócenie lotu. Ale 85 proc. podróżujących samolotami nie zna swoich praw, a jedynie 55 procent z grona tych, którzy są ich świadomi, wystąpi o odszkodowanie.

Polscy pasażerowie koczują na chorwackim lotnisku. Samolot odlatuje bez części pasażerów z lotniska w Modlinie, bo musieli oni zostać ewakuowani z powodu bagażu pozostawionego bez opieki, a samolot na nich nie czekał. Takie i podobne sytuacje powtarzały się często tego lata. 

Najczęściej pasażerowie nie znają swoich praw, bądź zniechęcają ich formalności i opieszałość przewoźników w wypłatach należnych odszkodowań. A jeśli już się zdecydują walczyć o swoje, to średni koszt nieplanowanej przerwy w podróży jest zazwyczaj i tak wyższy, niż wielkość odszkodowania wypłaconego przez przewoźnika. Agenci przewoźników mają też często cudowny dar znikania wtedy, gdy pojawiają się problemy.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKOl stracił kolejnego dużego sponsora. Spółka poniosła „straty wizerunkowe”
Transport
Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?
Transport
Śmietankę w branży kurierskiej spijają najwięksi gracze
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Materiał Promocyjny
Energetycznych wyspiarzy będzie przybywać
Transport
Części bardziej cenne, niż cały samolot Ural Airlines