Takiego pociągu nie było od 15 lat. Lwów-Warszawa przez Rawę Ruską

Jeszcze tej jesieni ukraińskie koleje uruchomią nowe połączenie Lwowa z Warszawą, z przesiadką w Rawie Ruskiej. W tym regionie połączenia transgranicznego nie ma od 15 lat.

Publikacja: 14.09.2023 15:48

Takiego pociągu nie było od 15 lat. Lwów-Warszawa przez Rawę Ruską

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

Jak poinformowała służba prasowa ukraińskiego kolejowego przewoźnika w celu zorganizowania połączenia Lwów-Warszawa Ukrzaliznycja przeprowadziła generalny remont toru na odcinku Rawa Ruska-granica państwa. Zakończono także szereg prac mających na celu przygotowanie infrastruktury na stacji Rawa Ruska do wygodnego przemieszczania się pociągów na torach 1435 mm (standard europejski) i 1520 mm (standard sowiecki) oraz operacji granicznych i celnych.

„Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie już jesienią tego roku połączenia Lwów-Warszawa z przesiadką pomiędzy dwoma uzgodnionymi pociągami w Rawie Ruskiej, gdzie od ponad 15 lat nie ma transgranicznego ruchu pasażerskiego” – cytuje komunikat kolei agencja Unian.

Czytaj więcej

Most Krymski stoi od świtu. Rosjanie uciekają, kolejka rośnie

Zdaniem przedstawicieli Ukrzaliznyci, w średnim okresie rozwój modelu transportu hubowego zakłada budowę toru o szerokości 1435 mm do głównych stacji węzłowych na Ukrainie, w szczególności we Lwowie, co umożliwi znaczne zwiększenie liczby pociągów na połączeniu Ukraina-Unia. Przyciągają europejskich operatorów kolejowych.

Połączeń z Polską byłoby więcej, gdyby nie postawa PKP? „Ukrzaliznycja nadal (od czerwca - red.) oczekuje na ostateczną zgodę strony polskiej na uruchomienie połączenia Kijów–Warszawa składami o standardowych rozmiarach dla Ukrainy, co kilkukrotnie zwiększy ruch pasażerski między stolicami” – czytamy w komunikacie.

​1 czerwca 2023 r. odbyła się udana jazda próbna tego pociągu. Również w czerwcu 14 wagonów pociągu testowego Kijów-Warszawa o standardowych wymiarach dla Ukrainy otrzymało kody QR i oznaczenia polskiej kolei.

Ukrzaliznycja – inwestycje w czas wojenny

Ukraińskie koleje pozostają jedynym i najbardziej sprawdzonym w czasie rosyjskiej wojny środkiem transportu na Ukrainie. Przewiozły miliony uchodźców; pociągiem do Kijowa dojechał z Polski prezydent USA Joe Biden, a do Warszawy prezydent Ukrainy Wołodymir Zełenski. Firma wciąż inwestuje w przebudowę torów i dostosowanie do standardów Unii. 11 września okazało się, że we wrześniu Ukrzaliznycja zmienia trasę kilku pociągów. Decyzja została podjęta ze względu na prace remontowe. Tym samym przewoźnik przygotowuje się do zimowego sezonu przewozowego. Ukrzaliznycja ustanawia także codzienną komunikację Chersonia ze stolicą oraz zwiększa liczbę pociągów między Chersoniem a Nikołajewem. Grupa wagonów będzie częścią pociągu nr 217/218 Kijów – Nikołajew i zacznie kursować 23 września. Ukraińskie koleje wprowadziły też popularne na zachodzie Europy przedziły tylko dla pań. We wrześniu okazało się, że od początku programu z przedziałów tych skorzystało ok. 8 tys. pasażerek. Według Ukrzaliznycji na tę usługę jest duży popyt. Obecnie ponad 90 proc. biletów jest wyprzedanych z 20-dniowym wyprzedzeniem.

Jak poinformowała służba prasowa ukraińskiego kolejowego przewoźnika w celu zorganizowania połączenia Lwów-Warszawa Ukrzaliznycja przeprowadziła generalny remont toru na odcinku Rawa Ruska-granica państwa. Zakończono także szereg prac mających na celu przygotowanie infrastruktury na stacji Rawa Ruska do wygodnego przemieszczania się pociągów na torach 1435 mm (standard europejski) i 1520 mm (standard sowiecki) oraz operacji granicznych i celnych.

„Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie już jesienią tego roku połączenia Lwów-Warszawa z przesiadką pomiędzy dwoma uzgodnionymi pociągami w Rawie Ruskiej, gdzie od ponad 15 lat nie ma transgranicznego ruchu pasażerskiego” – cytuje komunikat kolei agencja Unian.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kto będzie kierował pracami zarządu PKP Cargo? Jest decyzja rady nadzorczej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Transport
W PKP Cargo nasilają się wzajemne oskarżenia
Transport
Uber: Straciliśmy w Polsce 30 proc. kierowców. Ta liczba będzie rosła
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne