Są już szczegóły planu rozwoju CPK. Lotnisko liczy na 65 mln pasażerów rocznie

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała szczegóły Master Planu. To kluczowy dokument określający długoterminową koncepcję rozwoju lotniska. To znaczy, że CPK przechodzi z fazy planowania do projektowania.

Publikacja: 04.07.2023 10:56

Wizualizacja CPK

Wizualizacja CPK

Foto: CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała szczegóły Master Planu. Opracowanie zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców oraz jest kopalnią wiedzy o założeniach i planach rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.

W czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska. Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu zawierającego wytyczne dla projektantów i wykonawców lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego. Obejmuje on całość przygotowań od wizji i celów strategicznych poprzez szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska i jego budowy po dworzec kolejowy, Airport City, strefę cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastrukturę wojskową i ruch prywatny.

Czytaj więcej

Na której liście spedytorów znajdzie się CPK?

Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują szybko wykupy nieruchomości, w terenie odbywają się też rozbiórki i odwierty geologiczne tłumaczy wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK cytowany w komunikacie spółki

Ruch zintegrowany

W Master Planie znalazły się również m.in. warianty realizacji i kolejne etapy rozbudowy. — Zamierzamy zapewnić pasażerom komfort podróżowania, łącząc w jednym miejscu różne środki transportu. Kluczowym elementem projektowanej infrastruktury będzie pierwsza stacja kolejowa  zintegrowana z portem lotniczym dodaje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.  

Dokument przedstawia także etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, które jest nadal planowane w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. czyli granicznej daty prognozy ruchu lotniczego dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). 

W scenariuszu bazowym IATA poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 - 50 proc. Dzisiaj w przypadku Lotniska Chopina, skąd ma być przeniesiony ruch ten odsetek wynosi 26 proc. Jest to mniej, niż przed pandemią ( 33 proc.) głównie z powodu zamknięcia ruchu z Białorusi, wojny w Ukrainie i niemożności korzystania przez LOT z przelotów nad Syberią.

Czytaj więcej

Nowe pieniądze z UE na CPK. Szybka kolej Warszawa-Łódź

Dwa pasy i miejsce na trzeci

W chwili otwarcia lotnisko CPK ma dysponować dwoma równoległymi pasami startowymi o długości 3800 metrów każdy, oddzielonymi 2500-metrową przestrzenią. Zostaną na niej zlokalizowane m.in. terminal pasażerski z węzłem multimodalnym obejmującym dworzec kolejowy, płyty postojowe i  do odladzania samolotów, wieża kontroli ruchu lotniczego. Rezerwa pod trzecią droga startową, gdyby okazała się potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, znajduje się na południe od dwóch obecnie projektowanych.

Master Plan zakłada, że lotnisko już od momentu startu będzie zeroemisyjne dzięki infrastrukturze do obsługi naziemnej oraz pozyskiwania znacznej części energii z odnawialnych źródeł.

Trzy przystanki CPK

Po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Projektowana linia kolejowa, która ma zostać oddana do użytku w chwili uruchomienia lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK, wpinając port w system Kolei Dużych Prędkości. Dworzec kolejowy CPK stanowić ma środek węzła kolejowego łączącego CPK z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.

Wyniki prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) przygotowanego przez CPK wskazują, że docelowo około 40 proc. pasażerów dojedzie do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, pozostali z innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK. 

W obrębie lotniska planowane są dwa dodatkowe przystanki kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. CPK Wschód umożliwi dojazd do Airport City, czyli hoteli, biur, ośrodków konferencyjnych i administracyjnych.  CPK Zachód obsłuży m.in. strefę cargo dla ładunków frachtowych. W zachodniej części węzła dodatkowo powstanie stacja CPK Towarowa). To właśnie po zachodniej stronie lotniska znajdą się m.in. terminale cargo do obsługi frachtu lotniczego. Prognozy IATA przewidują, że nowa infrastruktura CPK pozwoli uwolnić krajowy potencjał cargo lotniczego. Jak wynika z prognozy IATA w 2035 r. łącznie przewozy cargo i poczty lotniczej mają osiągnąć ok. 1 mln ton (przed COVID-19 było to ok. 100 tys. ton). 

Master Plan uwzględnia również wstępny układ drogowy wokół lotniska. Por lotniczy ma być połączony z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała szczegóły Master Planu. Opracowanie zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców oraz jest kopalnią wiedzy o założeniach i planach rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.

W czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska. Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu zawierającego wytyczne dla projektantów i wykonawców lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego. Obejmuje on całość przygotowań od wizji i celów strategicznych poprzez szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska i jego budowy po dworzec kolejowy, Airport City, strefę cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastrukturę wojskową i ruch prywatny.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić