Rosyjskie linie lotnicze borykają się z niedoborem świec zapłonowych do rosyjsko-francuskich silników SaM146 do samolotów Suchoj Superjet 100 (SSJ100). Może to doprowadzić do częściowego lub całkowitego wstrzymania lotów SSJ100 pisze gazeta RBK, powołując się na źródła w sześciu rosyjskich liniach lotniczych.
IrAero powiedział RBK, że firma ma kilka zapasowych świec zapłonowych, a intensywność lotów na SSJ100 jeszcze nie spada. Brak świec zgłosiła już linia Azimut Airlines. Według Pawła Udoda prezesa zarządu przewoźnika, liniom zaproponowano kilka opcji rozwiązania problemu, ale liczba godzin lotu SSJ100 w lecie nie zostanie zwiększona, dopóki nie przejdą certyfikacji. Źródła RBK w Jakucji podały, że firma nie ma nowych świec, ale przewoźnik powinien mieć wystarczającą ilość starych do końca 2023 roku.
Czytaj więcej
United Aircraft Corporation (UAC), rosyjska państwowa firma lotnicza, wycofuje się z programu produkcji i serwisowania Sukhoi Superjet 100. Zastąpi ją Markab Capital ze Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA).
W połowie lutego pismo do ministerstwa przemysłu i handlu w sprawie problemu z brakiem świec zapłonowych wysłał zastępca dyrektora generalnego IrAero Władimir Panfiłow. W liście Panfiłow zauważył, że brak świec zagraża realizacji programu lotów.
Sytuacja może doprowadzić do ryzyka częściowego zawieszenia lotów na SSJ100 "w niedalekiej przyszłości i stopniowego całkowitego wstrzymania lotów całej floty samolotów".
Rosyjscy przewoźnicy apelują o przyspieszenie prac nad stworzeniem rosyjskich świec zapłonowych w przedsiębiorstwie badawczo-produkcyjnym Mołnia (część struktury zbrojeniowego koncernu Rostech).
Przedstawiciel państwowej korporacji twierdzi, że prace nad rosyjskimi świecami zapłonowymi, które zastąpią import „idą pełną parą”.
Czytaj więcej
Przedstawiciele ofiar katastrofy rosyjskiego samolotu Sukhoi Superjet 100, który w maju 2019 roku spłonął przy lądowaniu na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo, zażądali od sześciu międzynarodowych korporacji odszkodowania w wysokości 26 mln euro. Rodziny ofiar nie mają żadnych roszczeń wobec rosyjskiego producenta samolotu i jego właściciela - linii Aeroflot, choć to błędy przy montażu samolotu i błędy pilota doprowadziły do śmierci pasażerów.
SS-100 to jedyny rosyjski samolot pasażerski średniego zasięgu, wykorzystywany przez rosyjskich przewoźników. Po agresji Rosji na Ukrainę, sektor lotniczy utracił dostęp do części zamiennych z zagranicy. Silnik, który ożywia SS-100 to de facto produkcja francuska i to Francja dostarczała do niego części.