Rosyjskie samoloty bliskie uziemienia. Suchoj Superjet 100 już nie poleci?

Rosyjskie linie lotnicze mogą wstrzymać loty samolotów Suchoj Superjet 100 z powodu braku świec zapłonowych do silników. Świece produkuje Francja.

Publikacja: 17.03.2023 11:05

Samoloty Suchoj Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Samoloty Suchoj Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Foto: Bloomberg

Rosyjskie linie lotnicze borykają się z niedoborem świec zapłonowych do rosyjsko-francuskich silników SaM146 do samolotów Suchoj Superjet 100 (SSJ100). Może to doprowadzić do częściowego lub całkowitego wstrzymania lotów SSJ100 pisze gazeta RBK, powołując się na źródła w sześciu rosyjskich liniach lotniczych.

IrAero powiedział RBK, że firma ma kilka zapasowych świec zapłonowych, a intensywność lotów na SSJ100 jeszcze nie spada. Brak świec zgłosiła już linia Azimut Airlines. Według Pawła Udoda prezesa zarządu przewoźnika, liniom zaproponowano kilka opcji rozwiązania problemu, ale liczba godzin lotu SSJ100 w lecie nie zostanie zwiększona, dopóki nie przejdą certyfikacji. Źródła RBK w Jakucji podały, że firma nie ma nowych świec, ale przewoźnik powinien mieć wystarczającą ilość starych do końca 2023 roku.

Czytaj więcej

Suchoj zmienia właściciela. Rosjanie wychodzą ze spółki

W połowie lutego pismo do ministerstwa przemysłu i handlu w sprawie problemu z brakiem świec zapłonowych wysłał zastępca dyrektora generalnego IrAero Władimir Panfiłow. W liście Panfiłow zauważył, że brak świec zagraża realizacji programu lotów.

Sytuacja może doprowadzić do ryzyka częściowego zawieszenia lotów na SSJ100 "w niedalekiej przyszłości i stopniowego całkowitego wstrzymania lotów całej floty samolotów".

Rosyjscy przewoźnicy apelują o przyspieszenie prac nad stworzeniem rosyjskich świec zapłonowych w przedsiębiorstwie badawczo-produkcyjnym Mołnia (część struktury zbrojeniowego koncernu Rostech).

Przedstawiciel państwowej korporacji twierdzi, że prace nad rosyjskimi świecami zapłonowymi, które zastąpią import „idą pełną parą”.

Czytaj więcej

Zachodnie firmy pozwane przez Rosjan. Chodzi o katastrofę SSJ-100

SS-100 to jedyny rosyjski samolot pasażerski średniego zasięgu, wykorzystywany przez rosyjskich przewoźników. Po agresji Rosji na Ukrainę, sektor lotniczy utracił dostęp do części zamiennych z zagranicy. Silnik, który ożywia SS-100 to de facto produkcja francuska i to Francja dostarczała do niego części.

Rosyjskie linie lotnicze borykają się z niedoborem świec zapłonowych do rosyjsko-francuskich silników SaM146 do samolotów Suchoj Superjet 100 (SSJ100). Może to doprowadzić do częściowego lub całkowitego wstrzymania lotów SSJ100 pisze gazeta RBK, powołując się na źródła w sześciu rosyjskich liniach lotniczych.

IrAero powiedział RBK, że firma ma kilka zapasowych świec zapłonowych, a intensywność lotów na SSJ100 jeszcze nie spada. Brak świec zgłosiła już linia Azimut Airlines. Według Pawła Udoda prezesa zarządu przewoźnika, liniom zaproponowano kilka opcji rozwiązania problemu, ale liczba godzin lotu SSJ100 w lecie nie zostanie zwiększona, dopóki nie przejdą certyfikacji. Źródła RBK w Jakucji podały, że firma nie ma nowych świec, ale przewoźnik powinien mieć wystarczającą ilość starych do końca 2023 roku.

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół