Reklama

Rosyjskie samoloty bliskie uziemienia. Suchoj Superjet 100 już nie poleci?

Rosyjskie linie lotnicze mogą wstrzymać loty samolotów Suchoj Superjet 100 z powodu braku świec zapłonowych do silników. Świece produkuje Francja.

Publikacja: 17.03.2023 11:05

Samoloty Suchoj Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Samoloty Suchoj Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Foto: Bloomberg

Rosyjskie linie lotnicze borykają się z niedoborem świec zapłonowych do rosyjsko-francuskich silników SaM146 do samolotów Suchoj Superjet 100 (SSJ100). Może to doprowadzić do częściowego lub całkowitego wstrzymania lotów SSJ100 pisze gazeta RBK, powołując się na źródła w sześciu rosyjskich liniach lotniczych.

IrAero powiedział RBK, że firma ma kilka zapasowych świec zapłonowych, a intensywność lotów na SSJ100 jeszcze nie spada. Brak świec zgłosiła już linia Azimut Airlines. Według Pawła Udoda prezesa zarządu przewoźnika, liniom zaproponowano kilka opcji rozwiązania problemu, ale liczba godzin lotu SSJ100 w lecie nie zostanie zwiększona, dopóki nie przejdą certyfikacji. Źródła RBK w Jakucji podały, że firma nie ma nowych świec, ale przewoźnik powinien mieć wystarczającą ilość starych do końca 2023 roku.

Czytaj więcej

Suchoj zmienia właściciela. Rosjanie wychodzą ze spółki

W połowie lutego pismo do ministerstwa przemysłu i handlu w sprawie problemu z brakiem świec zapłonowych wysłał zastępca dyrektora generalnego IrAero Władimir Panfiłow. W liście Panfiłow zauważył, że brak świec zagraża realizacji programu lotów.

Sytuacja może doprowadzić do ryzyka częściowego zawieszenia lotów na SSJ100 "w niedalekiej przyszłości i stopniowego całkowitego wstrzymania lotów całej floty samolotów".

Reklama
Reklama

Rosyjscy przewoźnicy apelują o przyspieszenie prac nad stworzeniem rosyjskich świec zapłonowych w przedsiębiorstwie badawczo-produkcyjnym Mołnia (część struktury zbrojeniowego koncernu Rostech).

Przedstawiciel państwowej korporacji twierdzi, że prace nad rosyjskimi świecami zapłonowymi, które zastąpią import „idą pełną parą”.

Czytaj więcej

Zachodnie firmy pozwane przez Rosjan. Chodzi o katastrofę SSJ-100

SS-100 to jedyny rosyjski samolot pasażerski średniego zasięgu, wykorzystywany przez rosyjskich przewoźników. Po agresji Rosji na Ukrainę, sektor lotniczy utracił dostęp do części zamiennych z zagranicy. Silnik, który ożywia SS-100 to de facto produkcja francuska i to Francja dostarczała do niego części.

Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Rynek europejski w rozkwicie
Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama