Kontrakt stulecia w historii lotnictwa. Rekordowe zamówienie Air India

Indyjski przewoźnik należący do konglomeratu Tata Group potwierdził, że zamówił 250 samolotów Airbusa w ramach kontraktu stulecia na łączną liczbę 470 sztuk, z których 220 przypadnie Boeingowi.

Publikacja: 14.02.2023 17:40

Kontrakt stulecia w historii lotnictwa. Rekordowe zamówienie Air India

Foto: Bloomberg

Światowe media zapowiadały nieoficjalnie to rekordowe zamówienie od grudnia. Podawano wtedy liczbę 500 maszyn. Kontrakt na 470 sztuk o wartości 100 mld dolarów w cenach katalogowych, gdy zostanie potwierdzony, będzie największym w historii lotnictwa, złożonym przez jednego przewoźnika. A jeśli dodać liczbę 25 samolotów Airbusa, jakie Hindusi chcą wziąć w leasing na pokrycie obecnych potrzeb, to to zamówienie zbliży się do wymienianej liczby 500 sztuk - stwierdził Reuter. Ta agencja jako pierwsza ją podała nieoficjalnie. Ogłoszona umowa będzie większa od zamówienia przez Ameriican Airlines 460 airbusów i boeingów ponad 10 lat temu.

W obecnym zamówieniu znajduje się 210 samolotów z rodziny A320neo (140 A320neo, 70 A321neo) i 40 szerokokadłubowych A350 - poinformował szef rady dyrektorów Tata, N. Chandrasekaran z okazji salonu lotniczego Aero India w Bangalore. Nawet przy dużych, spodziewanych rabatach cenowych będzie ono rzędu kilkudziesięciu miliardów dolarów w trudnym czasie dla producentów, którzy mogą cieszyć się z popytu, ale odczuwają rosnące naciski przemysłowe i w zakresie ochrony środowiska.

Czytaj więcej

Nowe ograniczenia w Air India. Steward może być łysy, ale stewardesa nie może być siwa

Według analityków, umowa z Airbusem i oczekiwana z Boiengiem świadczą, że Indie chcą stać się jednym z największych na świecie rynków lotniczych, zwiększając liczbę przewoźników, którzy będą obsługiwać również liczną diasporę rozsianą po świecie. Jest także punktem zwrotnym dla Air India prowadzonej przez Campbella Wilsona, która chce odzyskać opinię linii lotniczej światowej klasy i pozbyć się wizerunku zapóźnionego, zaniedbanego operatora z wysłużoną flotą i kiepską obsługą. Nowa flota wzmocni pozycję Air India wobec taniego rywala IndiGo.

- Jedną z najważniejszych rzeczy jest nowoczesna flota, mogąca skutecznie obsługiwać wszystkie szlaki - powiedział Chandrasekarana podczas wirtualnego briefingu. W imprezie elektronicznej uczestniczyli premier Narendra Modi i prezydent Emmanuel Macron, potwierdzając polityczne i gospodarcze znaczenie tej umowy zawartej przez dawnego narodowego przewoźnika.

- Ta ważna umowa wskazuje wraz z pogłębianym stosunkami Indii i Francji, na sukcesy i aspiracje sektora lotnictwa cywilnego w Indiach. Dziś to integralna część wzrostu kraju - powiedział premier Modi. - To osiągnięcie świadczy, że Airbnus i jego wszyscy francuscy partnerzy są w pełni zaangażowani w rozwijanie nowych obszarów wraz z Indiami - stwierdził prezydent Macron.

- Jest to istotna umowa dla przemysłu lotniczego z powodu niedawnych turbulencji na rynku chińskim, którego konkurentem są Indie. Ten kraj wysyła silny sygnał polityczny, że chce być z Zachodem w czasie, gdy zachowywał się dwuznacznie w kwestii sankcji wobec Rosji - stwierdził Betrand Grabowski, niezależny doradca lotniczy, wcześniej bankier związany z transakcjami lotniczymi.

Przedstawiciele branży zwracają uwagę, że Indie kilkakrotnie opowiadały się za uruchomieniem w Indiach linii końcowego montażu samolotów, podobnie jak w północnych Chinach, ale grupa z Tuluzy odrzucała ten pomysł z przyczyn finansowych i przemysłowych. Obecna umowa będzie mieć jednak inne reperkusje przemysłowe, bo E. Macron obiecał współprace nie tylko w zakresie samolotów.

Obecna umowa jest także istotna dla spółki General Electric i Safrana, CFM International, która dostarczy silniki do 210 mniejszych airbusów, a większe będą korzystać z silników GE albo Rolls-Royce.

Boeing pewien kontraktu dla siebie zapowiedział już plan zainwestowania 24 mln dolarów w Indiach w ośrodek logistyki z częściami do samolotów. Koncern ocenia, że w ciągu 20 lat przewozy pasażerów w Indiach będą rosnąć o 7 proc. rocznie, co będzie wymagać 2210 nowych maszyn. 90 proc. tego popytu będzie dotyczyć samolotów wąskokadłubowych (B737, A320neo). – Indyjski rynek odradza się szybko, jego zdolność przekroczyła już poziom 2019 r., ruch krajowy wzrośnie dwukrotnie do końca tej dekady - przewiduje Dave Schulte, szef marketingu BCA na Azję-Pacyfik.

Światowe media zapowiadały nieoficjalnie to rekordowe zamówienie od grudnia. Podawano wtedy liczbę 500 maszyn. Kontrakt na 470 sztuk o wartości 100 mld dolarów w cenach katalogowych, gdy zostanie potwierdzony, będzie największym w historii lotnictwa, złożonym przez jednego przewoźnika. A jeśli dodać liczbę 25 samolotów Airbusa, jakie Hindusi chcą wziąć w leasing na pokrycie obecnych potrzeb, to to zamówienie zbliży się do wymienianej liczby 500 sztuk - stwierdził Reuter. Ta agencja jako pierwsza ją podała nieoficjalnie. Ogłoszona umowa będzie większa od zamówienia przez Ameriican Airlines 460 airbusów i boeingów ponad 10 lat temu.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje