PKP wydadzą miliony na wizerunek. Nowe mundury i limuzyny

Po podwyżce cen biletów premier domaga się od kolei oszczędzania. Tymczasem PKP InterCity kupuje pracownikom nowe mundury, a PKP PLK reprezentacyjne limuzyny dla swojego zarządu.

Publikacja: 10.02.2023 03:00

Nowe mundury – jak twierdzi InterCity – pomogą pasażerom rozpoznawać konduktorów na peronach

Nowe mundury – jak twierdzi InterCity – pomogą pasażerom rozpoznawać konduktorów na peronach

Foto: Dizfoto / shutterstock

Prawie 9 mln zł wyda PKP InterCity na nowe mundury dla swoich pracowników. Taką informację spółka podała w środę, zaledwie dzień po ogłoszeniu wymuszonego przez politycznych decydentów planu wycofania się z kilkunastoprocentowej podwyżki cen biletów, motywowanej wzrostem kosztów działalności. Choć decyzja o wprowadzeniu nowego wzoru umundurowania miała zapaść jeszcze w 2021 r., a przetarg ogłoszony został na początku 2022 r., wielomilionowa inwestycja realizowana jest w momencie, gdy PKP powinny ograniczać wydatki. – Domagam się przeglądu wszystkich pozycji kosztowych, by wyeliminować słabości w wydawaniu środków i przeprowadzić plan oszczędnościowy – mówił premier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla Interii. Zasugerował, by „zaoszczędzone pieniądze zwrócić obywatelom w niższych cenach biletów”.

Czytaj więcej

PKP InterCity wycofuje się z podwyżek

Tysiące par spodni

Wychodzi jednak na to, że pasażerowie będą musieli poprzestać na cieszeniu wzroku szykownym wyglądem konduktorów w pociągach i kasjerek na dworcach. PKP InterCity już zamówiło 3425 marynarek, 2553 żakietów, 27 662 koszul i bluzek, 8443 spodni męskich, 2553 spódnic, 2558 spodni damskich oraz 1998 spodni typu chinos. Nowe umundurowanie zawiera elementy kolorystyczne nawiązujące do barw korporacyjnych spółki. Jest na nim także umieszczone logo przewoźnika. – Dzięki temu pracownicy, a zwłaszcza pełniący służbę w drużynach konduktorskich, będą łatwiej rozpoznawani przez podróżnych np. na peronie – argumentuje InterCity.

Na wymianie najwięcej zyskają konduktorzy: dla męskiej części drużyn sprawdzających bilety przewidziano po sześć koszul do noszenia przez 12 miesięcy, do tego – ale już na dwa lata – po dwie marynarki oraz cztery pary spodni. Kobiety natomiast otrzymają po dwa żakiety i cztery spódnice albo cztery pary spodni, przy czym będą mogły zestawy mieszać: wybrać dwie pary spodni i dwie spódnice.

Pracownicy kas zostaną wyposażeni skromniej: mężczyznom przypadnie pięć koszul, jedna marynarka i dwie pary spodni, kobietom – jeden żakiet, dwie spódnice albo dwie pary spodni. Natomiast dla pracowników drużyn trakcyjnych przewidziano tylko cztery koszule, ale jeszcze dwie koszulki polo, a także dwie pary spodni chinos z zamianą na dwie pary spodni „w kant”.

Czytaj więcej

Jest wniosek o przejęcie PKP Energetyka przez PGE

Najwięcej pieniędzy pójdzie na męskie marynarki i spodnie – prawie 3,2 mln zł, niewiele mniej na koszule i bluzki. Najmniejszym wydatkiem okazują się chinosy – niespełna 650 tys. zł. InterCity tłumaczy, że odzież służbowa dla pracowników drużyn konduktorskich, drużyn trakcyjnych czy pracowników obsługujących kasy jest na bieżąco wymieniana, gdy nastąpi jej zużycie. Natomiast przetargi na poszczególne elementy ubioru mają być ogłaszane co kilka lat, „aby zapewnić pracownikom odpowiednią liczbę ubrań służbowych oraz uzupełnić magazyn, w którym znajdują się zapasowe sztuki”.

Jeszcze nie wiadomo, jakie oszczędności zamierza wdrożyć przewoźnik dla spełnienia oczekiwań szefa rządu. Na razie ten ostatni dosypie spółce pieniędzy mających niwelować wzrost kosztów rekompensatą w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych. Nie obejmie ona jednak relacji komercyjnych, czyli realizowanych np. przez pendolino.

Napęd 4x4 i 7 biegów

Tymczasem reprezentacyjne wydatki planują także zarządzające infrastrukturą PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). W środę minął termin składania ofert na zakup sześciu nowych limuzyn i elektrycznego vana dla zarządu spółki, ogłoszony na początku grudnia ubiegłego roku. W specyfikacji technicznej zaznaczono, że limuzyny muszą mieć m.in. silnik o mocy co najmniej 270 KM, automatyczną skrzynię minimum 7-biegową, napęd 4x4, skórzaną tapicerkę, 3-strefową klimatyzację, system automatycznego parkowania i co najmniej sześć poduszek powietrznych. Do tego pełny zestaw różnego rodzaju asystentów: zmiany pasa ruchu, martwego pola, kontroli ciśnienia w oponach czy powiadamiania ratunkowego. Ponadto system audio z co najmniej ośmioma głośnikami, adaptacyjne zawieszenie, podgrzewanie foteli przednich i tylnej kanapy oraz elektrycznie zamykaną i otwieraną klapę bagażnika.

Zważywszy na minimalną długość pojazdu – 4860 mm – warunki zamówienia odpowiadają samochodom klasy wyższej, takim jak np. Audi A6. Przy wyśrubowanym wyposażeniu na tej klasy samochód 300 tys. zł to będzie mało. Choć PLK mogłoby się także zdecydować na najlepiej wyposażoną wersję tańszej od marek premium Skody Superb. Obecnie kierownictwo spółki wożone jest volkswagenami.

Prawie 9 mln zł wyda PKP InterCity na nowe mundury dla swoich pracowników. Taką informację spółka podała w środę, zaledwie dzień po ogłoszeniu wymuszonego przez politycznych decydentów planu wycofania się z kilkunastoprocentowej podwyżki cen biletów, motywowanej wzrostem kosztów działalności. Choć decyzja o wprowadzeniu nowego wzoru umundurowania miała zapaść jeszcze w 2021 r., a przetarg ogłoszony został na początku 2022 r., wielomilionowa inwestycja realizowana jest w momencie, gdy PKP powinny ograniczać wydatki. – Domagam się przeglądu wszystkich pozycji kosztowych, by wyeliminować słabości w wydawaniu środków i przeprowadzić plan oszczędnościowy – mówił premier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla Interii. Zasugerował, by „zaoszczędzone pieniądze zwrócić obywatelom w niższych cenach biletów”.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej