Co się działo w ostatnich latach na kolei i jakie są plany inwestycyjne na najbliższy okres?
Od 2016 r. skończył się czas zwijania kolei, a zaczął jej rozwijania. 30 lat temu było 24,5 tys. km czynnych linii kolejowych, w 2016 r. 18,5 tys. Dzisiaj mamy 19,3 tys., czyli przywróciliśmy do eksploatacji 800 km. Poprawiamy parametry linii, dzięki czemu pociągi mogą jechać z prędkością 160 km/h i więcej. Połączenia między dużymi miastami modernizujemy do prędkości 160–200 km/h, co powoduje skrócenie czasu przejazdu. Np. z Warszawy do Gdańska (prawie 400 km) pociąg jedzie 2,5 godz. Podróżni zyskali oczekiwany komfort podróży, na setkach lepiej dostępnych stacji i przystanków. Dzięki wykonanym pracom możliwy był powrót pociągów po latach m.in. na trasy Legnica–Rudna Gwizdanów, Lublin–Łuków, Mielec–Dębica czy linii z Wrocławia do Jelcza przez Wrocław Swojczyce. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają nowe bezkolizyjne skrzyżowania, zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe oraz nowoczesne urządzenia.
W najbliższych latach będziemy kontynuować rozbudowę polskiej kolei, zwłaszcza w aspekcie dostosowania infrastruktury do wymagań sieci bazowej towarowej TEN-T, pełnej elektryfikacji poszczególnych linii kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowej TEN-T, dostosowania infrastruktury do kursowania pociągów towarowych z prędkością 100 km/h, a także wdrożenia systemu ERTMS/ETCS. Planowane są również projekty mające na celu poprawę przepustowości w aglomeracjach miejskich poprzez rozbudowę wlotów do aglomeracji do czterech torów, co pozwoli na separację ruchu podmiejskiego, dalekobieżnego i towarowego. Nie zapominajmy o rządowych programach kolejowych, które poprawią dostęp do kolei, tj. Programie Kolej Plus oraz Rządowym Programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025.
A co z przewozem towarów?
Modernizujemy główne ciągi towarowe: północ–południe i wschód–zachód. Teraz skupiamy się na ciągach północ–południe, od Śląska do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W ostatnich trzech latach zakończyliśmy prace na stacji dojazdowej do portu w Gdańsku. Było tam 12 torów, teraz jest ich 25. Dwukrotnie powiększyliśmy możliwości transportowe. Jesteśmy na końcowym etapie w portach w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Prace zakończą się do połowy 2023 r. Dojazd do portów to było wąskie gardło.
Modernizujemy całą magistralę ze Śląska do Trójmiasta. Istotny jest odcinek z Bydgoszczy do Gdyni. Linia wybudowana w latach 30. ubiegłego wieku została zaniedbana w latach 70. Ruch pociągów towarowych zamarł, a jest to doskonała linia omijająca duże miasta. Te prace zakończymy w ciągu kilku lat. Celem jest osiągnięcie prędkości handlowej powyżej 40 km/h.