Reklama

Powstanie terminal odporny na COVID na jednym z najlepszych lotnisk świata

Lotnisko Changi w Singapurze od lat jest uznawane za jedno z najlepszych na świecie. Teraz władze podjęły decyzję o zbudowaniu nowego terminala w ramach programu Changi East Development i dobudowanie nowego, trzeciego pasa startowego.

Publikacja: 22.08.2022 17:22

Powstanie terminal odporny na COVID na jednym z najlepszych lotnisk świata

Foto: Bloomberg

W projekcie zaplanowano wykorzystanie wszystkich doświadczeń z czasu ostatniej pandemii COVID-19, więc nowy Terminal 5, na którym będzie można odprawić nawet 50 mln pasażerów rocznie ( czyli więcej, niż w I fazie po otwarciu CPK) będzie niemal całkowicie zautomatyzowany. Singapurczycy wyciągnęli także wnioski z kłopotów europejskich portów z brakiem siły roboczej. Do minimum mają tam być ograniczone kontakty pracowników z podróżnymi. A w sortowni bagażu całą robotę wykonają automaty.

- Taka inwestycja jest niezbędna, bo liczba podróży lotniczych w Azji ma stale rosnąć, klasa średnia się bogaci, a my musimy być przygotowani na płynne i elastyczne funkcjonowanie. Pandemia także nauczyła nas, że trzeba być gotowym, aby w razie potrzeby zwiększać, bądź zmniejszać przepustowość. A pasażerowie z poszczególnych rejsów będą od siebie izolowani, tak aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się potencjalnych infekcji - mówił singapurski premier Lee Hsien Loong podczas wystąpienia z okazji święta narodowego w ostatnią niedzielę.

Oddanie do użytku nowego terminala, który ma kosztować „kilkadziesiąt miliardów dolarów” planowane jest w połowie przyszłej dekady. Singapurczycy liczą na to, że ich model zostanie powielony w innych krajach świata, tak aby pandemie nie stanowiły tak wielkich problemów dla branży lotniczej. Zresztą i przed pandemią koronawirusa lotnisko Changi było najbardziej zautomatyzowane na świecie. Tam, gdzie to jest możliwe, pracę wykonują roboty, a nie ludzie. Taka organizacja pracy pozwoliła Changi otworzyć się wcześniej, niż były w stanie zrobić to inne lotniska w Azji Południowo-Wschodniej. - Na świecie lotniska coraz częściej rozglądają się za podobnymi rozwiązaniami i mają podobne ambicje, ale jakoś tak się składa, że zawsze wyprzedza ich Singapur. W tej chwili Changi wyprzedza inne lotniska w rozwiązywaniu problemów stworzonych przez COVID i ma wielkie plany zbudowania portu „odpornego” na koronawirusa - mówił w rozmowie z dziennikiem „New Strait Times” Brendan Sobie z singapurskiej firmy konsultingowej.

Czytaj więcej

Changi w Singapurze najlepszym lotniskiem świata

Terminal 5 ma być gigantyczny i z założenia najbardziej zautomatyzowanym terminalem pasażerskim na świecie. W planach jest rozmieszczenie kamer i wykorzystanie technologii, do których nie mają dostępu nawet kontrolerzy lotów w wieży kontrolnej. Rękawy prowadzące do samolotów będą sterowane laserowo, a bagaż z samolotu wyładują roboty. - To tak, jakbyśmy budowali całkiem nowe Changi - cieszył się premier Lee.

Reklama
Reklama

Dzięki wprowadzanych zmianach w singapurskim lotnisku będzie możliwe, jeśli zajdzie taka potrzeba, wykorzystywanie poszczególnych terminali, jako oddzielnych mniejszych lotnisk, ze specjalnymi korytarzami prowadzącymi do sal testowania pasażerów, tak by wysiadający z poszczególnych samolotów nie mieszali się ze sobą. Zaawansowana technologicznie ma być wentylacja, która dostarczy strumienie świeżego powietrza zawsze wtedy, kiedy pojawi się zagrożenie epidemiologiczne. Budowa Terminala 5 zacznie się za dwa lata. Oprócz nowego - trzeciego pasa startowego planowana jest również budowa tuneli łączących poszczególne terminale, infrastruktura dla przedłużenia torów metra oraz wydzielona część dla przeładunków towarów.

Singapurczycy przyznają, że projekt miał rozpocząć się wcześniej, jest opóźniony o dwa lata, ale przeszkodziła w tym pandemia. Ten czas wykorzystano do poprawy projektu, a tym niewielkich zmian w bryle terminala.

W maju 2022 Singapore Airlines otworzyły na Changi nowe poczekalnie dla pasażerów. Przewoźnik wydał na to 36 mln dolarów. W czerwcu otwarte zostały dwa terminale, wcześniej zamknięte podczas pandemii.

Lotnisko Changi wystartowało w przetargu na stanowisko doradcy strategicznego w budowie Lotniska Solidarność pod Warszawą. Było nawet na krótkiej liście trzech portów, na której znalazły się jeszcze tokijska Narita i seulski Incheon.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama