Drogi: Przy autostradach A1 i A2 oraz trasach S3, S5, S7 i S8 pojawią się stacje paliw

Będą przetargi na miejsca obsługi podróżnych przy trasach A1 i A2 oraz S3, S5, S7 i S8.

Publikacja: 04.08.2016 19:09

Foto: Fotorzepa/Łukasz Solski

Przy drogach i autostradach pojawi się więcej miejsc obsługi podróżnych (MOP). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza ogłosić szereg przetargów na dzierżawę takich obiektów. MOP powstaną m.in. przy autostradach A1, A 2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S 5, S 7 oraz S8. Firmy, które wygrają przetarg, będą budować stacje benzynowe i restauracje, a w niektórych miejscach także motele.

Na razie rozbudowanych MOP jest niewiele. Na nowej ekspresówce S8 między Łodzią a Wrocławiem są jedynie parkingi z toaletami. Podobnie jest na niedawno wybudowanym odcinku drogi ekspresowej S3, a także na autostradzie A1 między Strykowem a Tuszynem i na A4 z Rzeszowa do Jarosławia.

Na długich odcinkach problemem jest zwłaszcza brak stacji paliw: kierowcy poruszający się po S8 muszą zjechać z trasy, by zatankować. Dopiero pod koniec roku Shell zakończy budowę stacji paliw, które pojawią się na MOP Chojny i Dąbrowa.

Nowe obiekty

W budowie są także obiekty przy autostradzie A1. Według informacji GDDKiA w ciągu kilku miesięcy między Strykowem a Tuszynem dwie stacje wybuduje Orlen.

W drugiej połowie lipca Lotos uruchomił stację na MOP Krzyżanów Wschód – to pierwszy MOP wyższej kategorii na odcinku Stryków–Toruń.

Natomiast na początku 2017 r. dwie stacje zostaną otwarte na MOP Lubień i Machnacz. Na autostradzie A4 nowa stacja, Palikówka, pojawi się w połowie roku na odcinku Rzeszów–Przeworsk. W sumie na etapie projektowania lub realizacji jest dziewięć obiektów.

Obecnie GDDKiA na zarządzanej przez siebie sieci dróg ekspresowych i autostrad dzierżawi 61 miejsc obsługi podróżnych drugiej i trzeciej kategorii. Funkcjonują tam 52 stacje paliw i restauracje. Na dziewięciu MOP są motele.

Wysokie czynsze

GDDKiA liczy, że w przygotowywanych przetargach weźmie udział większa liczba firm chętnych do budowy MOP.

– Propozycja nie będzie kierowana tylko do największych graczy na rynku. Dzierżawcami mogą zostać także podmioty posiadające kilka stacji paliw oraz kilkuletnie doświadczenie – twierdzi Łukasz Jóźwiak z Biura Generalnego Dyrektora DKiA.

Warunki dzierżawy będą uzależnione od atrakcyjności obiektu. Czynsze dzierżawne wynoszą od 1 tys. do 10 tys. zł miesięcznie. Do tego dochodzi czynsz uzależniony od obrotu: od 0,25 do 1 proc. przychodów ze sprzedaży paliw oraz 4 proc. przychodów z pozostałej sprzedaży (sklepy, restauracje, usługi). Nowe MOP mają powstawać w ciągu półtora roku od przekazania terenu firmie wygrywającej przetarg.

Brak stacji paliw przy drogach ekspresowych i autostradach to problem ciągnący się od lat. GDDKiA zapowiada, że w przypadku nowo budowanych tras będzie uruchamiać przetargi na dzierżawę MOP wcześniej, by zaczynały funkcjonować już w momencie oddania drogi do ruchu.

Rodzaje MOP

Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) funkcjonujące przy autostradach i drogach ekspresowych dzielone są na trzy kategorie.

Pierwsza to MOP wyposażony w parkingi i toalety, na którym można ulokować obiekty małej gastronomii lub automaty z produktami spożywczymi. Operatorem tego typu MOP jest zarządca drogi, czyli w wypadku dróg ekspresowych GDDKiA, a w wypadku autostrad – GDDKiA lub koncesjonariusz.

MOP drugiej kategorii, prócz elementów z pierwszej, wyposażony jest dodatkowo w stację paliw oraz restaurację. Przepisy dopuszczają na nim także inne obiekty handlowo-usługowe. Operatorem i zarządcą jest wybrana w przetargu spółka, która zawiera wieloletnią umowę dzierżawy z GDDKiA.

MOP kategorii trzeciej różni się od drugiej tym, że docelowo może mieć obiekt noclegowy.

Przy drogach i autostradach pojawi się więcej miejsc obsługi podróżnych (MOP). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza ogłosić szereg przetargów na dzierżawę takich obiektów. MOP powstaną m.in. przy autostradach A1, A 2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S 5, S 7 oraz S8. Firmy, które wygrają przetarg, będą budować stacje benzynowe i restauracje, a w niektórych miejscach także motele.

Na razie rozbudowanych MOP jest niewiele. Na nowej ekspresówce S8 między Łodzią a Wrocławiem są jedynie parkingi z toaletami. Podobnie jest na niedawno wybudowanym odcinku drogi ekspresowej S3, a także na autostradzie A1 między Strykowem a Tuszynem i na A4 z Rzeszowa do Jarosławia.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił