Kierownictwo Boeinga zapłaci miliony dolarów za brak nadzoru nad B737 MAX

Członkowie rady dyrektorów i zarządu Boeinga zapłacą koncernowi 237,5 mln dolarów za przymykanie oczu na kwestie bezpieczeństwa w B737 MAX, których dwie katastrofy kosztowały dotąd ponad 20 mld dolarów

Publikacja: 06.11.2021 16:06

Kierownictwo Boeinga zapłaci miliony dolarów za brak nadzoru nad B737 MAX

Foto: Fot. Bloomberg

Ugoda osiągnięta w sądzie stanu Delaware w Wilmington przewiduje wypłacenie tych pieniędzy przez firmy ubezpieczeniowe koncernowi, a nie inwestorom, którzy wytoczyli w sądzie całą sprawę — informują Bloomberg i Reuter. Nie obejmuje przyznania się do winy dyrektorów włącznie z prezesem Boeinga, Davidem Calhounem — podał „WSJ”.

Sędzia Morgan Zurn orzekła, że dyrektorzy przegapili poważne ostrzeżenie w kwestii bezpieczeństwa B737 MAX po pierwszej katastrofie tego samolotu w październiku 2018. Ich rada nie zrobiła nic, by zyskać większy nadzór nad jakością i bezpieczeństwem do czasu drugiej tragedii z tym samolotem w marcu 2019 w Etiopii — brzmiał zarzut wobec dyrektorów złożony w sądzie przez fundusze emerytalne. Dyrektorzy Boeinga nie przyznawali się do winy w sprawie wcześniejszego nadzoru nad tymi samolotami, w sądzie wyjaśnili, że poszli na ugodę z powodu kosztów, niepewności i ryzyka wynikających ze spornego postępowania zwłaszcza w złożonych sprawach, podobnych do sprawy wniesionej przez fundusze emerytalne.

Czytaj więcej

B737 MAX wykonał pierwszy próbny lot w Chinach

Zawarta umowa przewiduje zatrudnienie przez Boeinga więcej dyrektorów w radzie z doświadczeniem w dziedzinie lotnictwa albo nadzoru nad bezpieczeństwem, czego zabrakło w procedurze certyfikowania MAXów. Koncern zgodził się dołączyć do rady w ciągu roku dyrektora spełniającego te wymagania i zapewnić co najmniej trzech następnych o podobnych kwalifikacjach — dodał Bloomberg. Boeing zgodził się też zmienić własny regulamin tak, aby przewodniczący rady dyrektorów był niezależną osobą i zatrudnić rzecznika praw obywatelskich podlegającego szefowi działu lotniczego, Michaelowi Delaney. Rzecznik będzie neutralną trzecią stroną w udzielaniu pomocy pracownikom, którzy będą sygnalizować potencjalne kwestie bezpieczeństwa i mogą obawiać się odwetu ze strony pracodawcy.

Czytaj więcej

Etiopczycy przeprosili się z Boeingiem

Sam koncern wyjaśnił w komunikacie, że podjął „znaczące działania wzmacniające jego obowiązki w zakresie bezpieczeństwa lotniczego”, dodał, że zmiany w nadzorze i zarządzaniu „zwiększą dodatkowo bezpieczeństwo i jakość wykonywanej pracy”. „Mamy też nadzieję, że reformy uzgodnione w tej ugodzie pomogą uchronić Boeinga i osoby latające przed tragedią w przyszłości” — stwierdził rewizor stanu Nowy Jork Thomas DiNapoli., nadzorujący fundusz emerytalny, jeden z powodów w sprawie dyrektorów Boeinga.

Sędzia Zurn musi jeszcze zdecydować, czy ta ugoda jest uczciwa i rozsądna oraz zatwierdzić koszty prawie 30 mln dolarów wynajęcia prawników przez inwestorów, autorów pozwu wobec kierownictwa Boeinga.

Ugoda osiągnięta w sądzie stanu Delaware w Wilmington przewiduje wypłacenie tych pieniędzy przez firmy ubezpieczeniowe koncernowi, a nie inwestorom, którzy wytoczyli w sądzie całą sprawę — informują Bloomberg i Reuter. Nie obejmuje przyznania się do winy dyrektorów włącznie z prezesem Boeinga, Davidem Calhounem — podał „WSJ”.

Sędzia Morgan Zurn orzekła, że dyrektorzy przegapili poważne ostrzeżenie w kwestii bezpieczeństwa B737 MAX po pierwszej katastrofie tego samolotu w październiku 2018. Ich rada nie zrobiła nic, by zyskać większy nadzór nad jakością i bezpieczeństwem do czasu drugiej tragedii z tym samolotem w marcu 2019 w Etiopii — brzmiał zarzut wobec dyrektorów złożony w sądzie przez fundusze emerytalne. Dyrektorzy Boeinga nie przyznawali się do winy w sprawie wcześniejszego nadzoru nad tymi samolotami, w sądzie wyjaśnili, że poszli na ugodę z powodu kosztów, niepewności i ryzyka wynikających ze spornego postępowania zwłaszcza w złożonych sprawach, podobnych do sprawy wniesionej przez fundusze emerytalne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi