Adria zbankrutowała, Słoweńcy bronią rynku

Sześć linii lotniczych zaoferowało zastąpienie narodowego słoweńskiego przewoźnika Adria Airways i stworzenia bazy, bądź nawet nowego przewoźnika w Lublanie.

Publikacja: 31.10.2021 13:13

Adria zbankrutowała, Słoweńcy bronią rynku

Foto: Adobestock

Rząd wszystkim odmówił, mimo że procedury upadłościowe Adrii zakończą się dopiero za trzy lata.

Słowenia jest rynkiem lotniczym, który notuje najgłębszą zapaść w połączeniach. A Słoweńcy są najgorzej skomunikowaną populacją w Europie.

Adria zbankrutowała po 58 latach operowania w lipcu 2019, kiedy cała Europa odnotowywała spektakularne wzrosty.

W tej chwili do Słowenii latają przed wszystkim linie niskokosztowe, ale i sieciowe takie jak Lufthansa, Air France, Swiss, Air France czy LOT Dziennie ze stolicy kraju odlatuje jednak tylko po 11-12 samolotów. Ale zimą 2020/2021 we wtorki, środy i czwartki lotnisko w Lublanie było całkowicie puste, a w pozostałe dni były tam po 2-3 rejsy.

Słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii poinformowało właśnie, że nie zamierza skorzystać z oferty żadnego z 6 przewoźników : Wizz Aira, dwóch przewoźników współpracujących blisko w Lufthansą Air Dolomiti i Croatia Airlines, francuskiej linii biznesowej VallJet , przewoźnika z Bliskiego Wschodu, który zastrzegł sobie nieujawnianie jego nazwy oraz słoweńskiej linii cargo Solinair. Wszystkie te linie oferowały zbudowanie nowej linii, bądź stworzenia w Lublanie silnej bazy. Solinair chciał powołać Air Slovenia i liczyły na państwowe subsydia oraz ulgi ze strony lotniska w Lublanie. Z kolei Croatia Airlines chciały postawić w Lublanie wycofywane z operacji Bombardiery Q400 i wywozić stamtąd pasażerów do Monachium i Frankfurtu.

Przy tym główna baza Chorwatów, czyli Zagrzeb jest zaledwie o dwie godziny jazdy samochodem od Lublany. Dotychczas to Chorwaci chętnie wykorzystywali połączenia easyJeta i latali z Lublany do Londynu. Z kolei Słoweńcy jechali do Zagrzebia i stamtąd latali np. na Bliski Wschód.

Ryanair stworzył sobie w stolicy Chorwacji silną bazę, a Wizz Air wybrał Lublanę, bo Irlandczycy stamtąd nie latają. Natomiast Grupa Lufthansy wywozi ze stolicy Słowenii pasażerów do swoich centrów przesiadkowych w Wiedniu, Zurichu, Monachium, Frankfurcie i Brukseli, nie zdecydowała się jednak na mocniejsze zaangażowanie, bo nie mogła liczyć na szybkie zyski. Ostatecznie Niemcy postawili na Air Dolomiti, które szybko zaczęły się rozwijać na tych trasach.

Teraz wyraźnie widać, że Słoweńcy są zdeterminowani, aby Adria po bankructwie, w jakiejś formie, odżyła. Będzie to trudny proces w sytuacji, kiedy linia nie jest już nawet właścicielem własnej nazwy, bo szukając pieniędzy w 2019 roku nawet sprzedawała prawo do używania Adria Airways za 40 tys. dolarów. Kupił je w 2020 roku największy europejski importer bananów, Czarnogórzec Izet Rastoder, który miał własne plany stworzenia linii lotniczej. Ostatecznie jednak zrezygnował z takiego pomysłu latem 2021. Piloci Adria Airways poszli do pracy, przede wszystkim do Croatia Airlines i Lauda Europe w Wiedniu.

Odmowna odpowiedź na oferty przewoźników może oznaczać, że Słoweńcy, którzy znani są z częstych interwencji na rynku lotniczym, jednak planują powołanie nowej linii. Słoweński wicepremier Zdravko Počivalšek powiedział, że wolny rynek nie rozwiąże problemów i potrzebna będzie interwencja państwa.

Na razie wiadomo tylko tyle, że wierzyciele Adrii wśród których najwięksi, to Lufthansa i Austrian Airlines zgłosili roszczenia na kwotę 151 mln euro, a syndyk masy upadłościowej zatwierdził jedynie 87,7 mln euro. Tymczasem Austrian i Lufthansa domagają się 6,6 mln, właściciel samolotów AeroCentrury - 4 mln, Rolls Royce Corporation -2,2 mln. Byli pracownicy ( jest ich 550) upadłego przewoźnika chcą wypłaty 15,5 mln euro. Były właściciel linii, Holger Kowarsh domaga się zwrotu 67,6 mln euro.

Rząd wszystkim odmówił, mimo że procedury upadłościowe Adrii zakończą się dopiero za trzy lata.

Słowenia jest rynkiem lotniczym, który notuje najgłębszą zapaść w połączeniach. A Słoweńcy są najgorzej skomunikowaną populacją w Europie.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej