Boeing: Są pieniądze na rynku na odbiór samolotów

Boeing jest optymistą, że istnieją na rynku środki na odbieranie zamówionych samolotów, bo sektor liczy na wznowienie podróży, a liniom będzie łatwiej o pożyczki w bankach.

Aktualizacja: 15.04.2021 17:33 Publikacja: 15.04.2021 17:26

Boeing: Są pieniądze na rynku na odbiór samolotów

Foto: Bloomberg

Cała branża potrzebuje świeżych środków finansowych na odbieranie samolotów, bo zmalały w 2020 r. o ok. 40 proc. do 59 mld dolarów na skutek ograniczeń w produkcji związanych z pandemią oraz trwającego jeszcze uziemienia B737 MAX.

- Mimo bezprecedensowego wpływu wirusa na światowy przemysł lotniczy istnieje nadal generalnie dostęp do płynnych środków na rynku dla naszych klientów. I spodziewamy się dalszej poprawy wraz z odradzaniem się podróży — stwierdził Tim Myers, prezydent Boeing Capital, finansowego działu koncernu.

Lotnictwo stało się w ostatniej dekadzie szybko rosnącą klasą alternatywnych aktywów, bo inwestorzy szukali lokat w dolarach, dających względnie wysokie zwroty od kapitału zwłaszcza przy malejących stopach procentowych — pisze deuter. Wraz z nastaniem pandemii ponad rok temu wzrosły spready kredytowe, rynki kapitałowe zamknęły się dla lotnictwa, a banki przestały pożyczać — stwierdza raport finansowy Boeinga.

„Rynki kapitałowe odżyły jednak, pojawiły się nowe źródła finansowania od inwestorów instytucjonalnych i funduszy”. Podstawowym powodem do niepokoju jest dostępność do środków pochodzących z banków komercyjnych, które zwykle pokrywają w jednej trzeciej środki potrzebne do odbierania samolotów. Ta działalność pożyczkowa odzyskała grunt od 2020 r., ale znajduje się nadal na liście obserwacyjnej Boeinga, podobnie jak niektóre instrumenty związane z podatkami. Na razie lukę wypełniają środki z funduszy inwestycyjnych.

- Spodziewamy się, że do sektora będzie napływać kapitał pochodzący od graczy o ugruntowanej reputacji, a także od nowicjuszy na rynku, którzy będą szukać okazji w odradzającym się sektorze — stwierdził Myers.

Turkish Airlines wraca do MAX-ów

Turecki przewoźnik zapowiedział włączanie do swej floty B737 MAX po wydaniu przez urząd lutnictwa zgody na ich używanie. Pierwszy zaczął regularne loty Stambuł-Ankara 12 kwietnia. Turkish Airlines odebrał 12 sztuk przed ich uziemieniem w marcu 2019 r., nie mógł dostać następnych 12, w grudniu 2019 zawarł z Boeingiem umowę o pokryciu strat.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta