Solaris zastąpi tramwaje wielkim autobusem

Dwuprzegubowy autobus elektryczny konstruuje polski producent autobusów Solaris w konsorcjum utworzonym wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską.

Publikacja: 31.12.2014 12:22

Solaris pracuje nad zbudowaniem autobusu dwuprzegubowego zasilanego energią elektryczną

Solaris pracuje nad zbudowaniem autobusu dwuprzegubowego zasilanego energią elektryczną

Foto: solarisbus.com

Będzie to pierwszy polski autobus klasy Mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech. Pojazd ma mieć ponad dwadzieścia metrów długości.

Będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe w pojeździe. Jak twierdzi Solaris, będzie to niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. - Stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju – informuje wiceprezes Solarisa, Dariusz Michalak.

Mniejsze zakupił już Hamburg

Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe, o długości 18,75 m. Jednak nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.

- Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Kończymy właśnie prace projektowe i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który przejdzie serię badań i testów – dodaje Michalak.

Całkowita wartość projektu wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech – programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku, ale ze względu na plany rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez Solarisa trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok.

Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku tego roku.

Polska europejskim potentatem

Solaris to jeden z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także  trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 500 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach.

Polska jest jednym z wiodących producentów autobusów w Europie. Swoje fabryki ma tu także MAN, Scania oraz Volvo. Jesienią 2012 roku zarząd Volvo Bus Corporation zadecydował o przeniesieniu do Wrocławia produkcji autobusów ze szwedzkiego Seffle koncentrując w ten sposób właśnie w Polsce swoje zdolności produkcyjne.

W przyszłości fabryki autobusów ulokowane w Polsce mogą osiągnąć na europejskim rynku jeszcze silniejszą pozycję. Projekt unijnej dyrektywy dotyczący infrastruktury dla paliw alternatywnych zakłada wzrost znaczenia pojazdów zasilanych energią elektryczną, tymczasem Polska należy do liderów w produkcji autobusów hybrydowych i pionierów w produkcji autobusów elektrycznych. Jak zakłada globalna firma analityczna Frost & Sullivan, hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się w niedługim czasie powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej.

Będzie to pierwszy polski autobus klasy Mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech. Pojazd ma mieć ponad dwadzieścia metrów długości.

Będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe w pojeździe. Jak twierdzi Solaris, będzie to niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. - Stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju – informuje wiceprezes Solarisa, Dariusz Michalak.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach