Dlaczego BA chce Aer Lingusa

Zarząd i rada nadzorcza irlandzkiej linii lotniczej Aer Lingus zaakceptowały ofertę International Airlines Group (IAG) wartą 1,36 mld euro. Czy dojdzie do tej transakcji zależy teraz od największych akcjonariuszy.

Publikacja: 28.01.2015 14:02

Zarząd i rada nadzorcza irlandzkiej linii lotniczej Aer Lingus zaakceptowały ofertę International Ai

Zarząd i rada nadzorcza irlandzkiej linii lotniczej Aer Lingus zaakceptowały ofertę International Airlines Group (IAG) wartą 1,36 mld euro.

Foto: Bloomberg

Obojętne jednak, jaki będzie ostateczny efekt i czy ostatecznie taką transakcję zaakceptuje Komisja Europejska. Faktem jest, że rozpoczyna się kolejna fala konsolidacji na europejskim rynku lotniczym. Duże grupy przewoźników będą miały w tym roku więcej pieniędzy, powoli już kończy się , bądź wręcz dobiegła końca restrukturyzacja w Lufthansie ( Austrian Airlines i Brussels Airlines), Air France, który właśnie ogłosił kolejną i ostatnią falę zwolnień. A IAG po wszystkich cięciach jest tak bogate, jak linie arabskie, tyle że nie jest państwowa a prywatna. A do szybkiej sprzedaży przeznaczone są Finnair, portugalski TAP, polski LOT. Tyle, że linie przejmujące nie kupują konkurencji za wszelką cenę. Pokazał to przykład Cyprus Airways, którego nie przejęły ani wcześniej zainteresowany Ryanair, ani też greckie Aegean Airways. Linia zbankrutowała, a obydwaj potencjalnie inwestorzy otworzyli bazy na Cyprze.

To trzecia oferta brytyjsko-hiszpańskiego konsorcjum lotniczego podwyższona o 15 eurocentów na każdej akcji w porównaniu z tym, co IAG było gotowe zapłacić za pierwszym podejściem w grudniu 2014.

W skład IAG wchodzi British Airways, oraz dwie hiszpańskie linie Iberia i niskokosztowy Vueling. A Willie Walsh - zresztą Irlandczyk - prezes tej grupy zapewnia, że ma dla Aer Lingusa wspaniałe plany. Wśród nich utrzymanie nazwy oraz zwiększenie oferowania z Dublina przez Atlantyk we współpracy z America Airlines.

Irlandzki rząd ma pakiet 25 proc akcji Aer Lingusa, a niskokosztowy - również irlandzki - Ryanair 29 proc. Rząd w zasadzie jest na „tak". Zresztą już 5 lat temu chciał się pozbyć Aer Lingusa, kiedy zmuszony był skorzystać z zewnętrznej pomocy finansowej. Potem jednak okazało się, że Aer Lingus jest w tak kiepskiej sytuacji finansowej, że sprzedaż byłaby nieopłacalna.

Ryanair, który i tak powinien zgodnie z prawem obniżyć swoje udziały do 5 proc. twierdzi, że przygląda się ofercie i czeka na propozycje British Airways. 4,9 proc akcji Aer Lingusa należy do arabskiej linii Etihad, która właśnie zakończyła przejmowanie włoskiej Alitalii. Przeciwna sprzedaży Aer Lingusa jest irlandzka opozycja, która argumentuje, że wyprzedaż „sreber rodowych" w sytuacji, kiedy właśnie nabierają one coraz większej wartości, jest niezgodna z interesem kraju. Sprzedaży obawiają się także związki zawodowe, bo Willie Walsh znany jest z twardej ręki w cięciu kosztów, czego linia nadal potrzebuje. Aer Lingus zatrudnia prawie 3,6 tys. osób, a z wyliczeń analityków jest to o 1,2 tys. za dużo. Linia jest wielkości LOTu, ma 40 samolotów i obsługuje nimi 80 tras, w większości europejskich, ale wśród nich 9 maszyn długiego zasięgu (LOT po skorzystaniu z opcji na Dreamlinery będzie miał ich 8, a być może nawet 16) . Uznawana jest za linię hybrydową.

Irlandzki minister transportu, Paschal Donohoe zapewnia, że sytuacja pracowników zostanie poddana dokładnej analizie, tak samo, jak siatka połączeń Irlandii z resztą świata.

Zdaniem analityków z oferty IAG jasno wynika, że chodzi tutaj o działki czasowe startów i lądowań na londyńskim lotnisku Heathrow, a Aer Lingus ma ich 24. Ich wartość szacowana jest na ok. 400 mln euro. Warto przy tym pamiętać, że liczba slotów na londyńskim lotnisku jest stała i jedynym sposobem na ich zdobycie jest zakup ich od innej linii lotniczej. Dlatego właśnie British Airways od lat je skupuje. W ciągu ostatnich 8 lat linia wydała na ten cel ponad miliard funtów.

Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
Rosyjscy piloci cywilni odesłani na symulatory. Bo nie umieją lądować