W minionej perspektywie pierwszoplanowym zadaniem dla kolei było usprawnienie funkcjonowania szlaków pasażerskich. W nowej – kluczowe stają się szlaki towarowe.
O tym, co będzie sprzyjać sprawnej realizacji planów, a jakie rafy mogą je opóźniać, dyskutowano w trakcie zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" debaty „Szanse i zagrożenia w nowym programie inwestycji kolejowych".
Poprawa na szlakach towarowych
– Chcemy w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych znacząco podnieść prędkość i przepustowość linii towarowych – mówił Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
– Już w tym roku zaczęła się modernizacja infrastruktury na Górnym Śląsku, która jest kluczowa dla ruchu towarowego. Kompleksowy program jej modernizacji wart jest 10 miliardów złotych – dodał Marcin Mochocki, członek zarządu PLK, dyr. ds. inwestycji.
Kolejny element programu towarowego to modernizacja najważniejszych linii towarowych przebiegających przez cały kraj. Obejmie m.in. linię nadodrzańską łączącą Dolny Śląsk z zespołem portów Szczecin-Świnoujście oraz magistralę węglową biegnącą z Górnego Śląska do portów Trójmiasta. Do tego dochodzi jeszcze przebudowa wszystkich najważniejszych stacji dostępowych łączących porty morskie z siecią kolejową.