W ubiegłym roku przez gdyński Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) przewinęło się niespełna 355 tys. kontenerów (standardowych 20-stopowych) w porównaniu do przeszło 475 tys. rok wcześniej. Zmalały także przeładunki drobnicy z 511,9 tys. ton do 459 tys. ton. O jedną trzecią zmniejszyła się liczba przeładowywanych samochodów.
Według zarządu BTC, wpływ na spadek przeładunków miało przejęcie części statków przez konkurencyjny terminal DCT w Gdańsku. Uruchomione w ubiegłym roku alianse żeglugowe wielkich armatorów – 2M oraz G6 operują dużymi, oceanicznymi statki i poszukują odpowiednich warunków nawigacyjnych. Takie już zapewnia rozbudowywany gdański terminal, podczas gdy BCT w Gdyni jeszcze nie.
- Powolnie prowadzone i spóźnione projekty dostosowujące port do obsługi bardzo dużych statków uniemożliwiają nam obsługę megakontenerowców – stwierdza prezes BCT Krzysztof Szymborski. W rezultacie znaczna część kontenerów płynie teraz do Gdańska, choć BCT w ostatnich trzech latach mocno inwestował w rozbudowę. M.in. w powiększenie obrotnicy nr 2 oraz pogłębienie kanałów do 16 metrów. Do spadku obrotów gdyńskiego portu przyczyniło się także gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a na przeciętnym wyniku w drugim półroczu zaważyło spowolnienie w Chinach.
BCT realizuje program inwestycyjny wart ponad 200 mln złotych, częściowo finansowany przez środki z Unii Europejskiej. W grudniu 2014 roku do BTC przypłynęły z Chin dwie nowoczesne suwnice nabrzeżowe mające wysokość 20-piętrowego budynku i podnoszące ładunki dochodzące do 20 ton. Mogą obsługiwać statki wyładowane 19 rzędami kontenerów. Do końca 2016 roku BTC otrzyma kolejne dwie takie suwnice. W porcie przebudowywany jest terminal kolejowy, modernizowane są place składowe, wdrażane systemy automatyzacji bram i lokalizacji kontenerów. To wszystko ma pozwolić na obsługę statków o pojemności 15 tys. kontenerów. W porcie zmodernizowano place składowe, unowocześniono infrastrukturę IT oraz wprowadzono automatyzację procesów bramowych i lokalizację kontenerów.
BCT stało się także liderem w przeładunkach „project cargo". W ciągu całego roku 2015 przez terminal przeładowano ok. 300 tyś ton ładunków ponadgabarytowych, w tym elementy wież wiatrowych, konstrukcje stalowe i maszynowe.