Alan Ayckbourn: bezpruderyjna komedia mieszczańska

Błyskotliwa satyra nie tylko na angielską klasę średnią

Publikacja: 11.11.2010 07:33

zdjęcia: Renata Pajchel

zdjęcia: Renata Pajchel

Foto: PAT

Alan Ayckbourn w sztuce „Pozory mylą” dokonał błyskotliwej diagnozy współczesnego społeczeństwa angielskiego. Ale w spektaklu Janusza Majewskiego bez trudu dostrzeżemy nawiązania do naszej rodzimej rzeczywistości.

Bohaterami jest para młodych Julie Ann Jobson i Justin Lazenby. Ona, grana przez Agnieszkę Grochowską, to eteryczna dziewczyna marząca o miłości rodem z filmowych romansów. Nie dostrzegająca różnicy między rzeczywistością i fikcją. On, w interpretacji Antoniego Pawlickiego, jest chłopakiem żyjącym w świecie komputerów. Obdarzony instynktem opiekuńczym przyciąga do siebie dziewczyny o skomplikowanej psychice, niepogodzone ze światem. Daje im poczucie bezpieczeństwa, sam jednak marzy o namiętnej miłości.

Do „plastikowego” życia tej pary wdzierają się nieoczekiwanie przybysze z całkiem innego świata. Na balkonie Justin spotyka tancerkę erotyczną (Sonia Bohosiewicz), która po sznurze uciekła od mieszkającego kilka pięter wyżej sfrustrowanego gangstera (Robert Więckiewicz). Ich nieoczekiwana wizyta wywraca świat młodej pary do góry nogami.

Siłą tego spektaklu jest nie tylko błyskotliwy scenariusz, ale też świetna reżyseria i doborowa obsada. Wśród wykonawców uwagę zwraca m.in. Grażyna Szapołowska w roli kobiety upadłej, której życie mocno zakrapiane jest alkoholem. Aktorka, grająca matkę głównego bohatera, z klasą i wdziękiem łączy wizerunek femme fatale i… słodkiej idiotki.

Błyskotliwie poradziła sobie z rolą matki głównej bohaterki Anna Romantowska. W duecie z Krzysztofem Kiersznowskim przypominają małżeństwo państwa Smith z absurdalnej komedii Ionesco „Łysa śpiewaczka”. Kiersznowskiego mamy okazję oglądać w niecodziennej dla niego roli. Aktor, który przyzwyczaił nas do postaci z półświatka, tym razem gra szanowanego i zamożnego właściciela sieci sklepów ogrodniczych. W dodatku – z dość niekonwencjonalnym poczuciem humoru. Prawdziwą torpedą seksu jest w tej opowieści Paige Soni Bohosiewicz. Jako kobieta pełna namiętności dosłownie rozkłada na łopatki „małą szarą myszkę” Julie Ann. Nie ma co się dziwić, że z taką kobietą, i jej zmysłowym „rurytańskim tańcem klasycznym” dobrze ułożony Justin gotów jest iść na zatracenie...

Pozory mylą, 21.35 | tvp 1 | PONIEDZIAŁEK

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów