Filmy tygodnia - Ocenia Marek Sadowski

Publikacja: 20.05.2010 15:18

Stalker

Stalker

Foto: EAST NEWS

[srodtytul]Stalker[/srodtytul]

Andriej Tarkowski, realizując „Stalkera”, z opowieści science fiction braci Strugackich zaczerpnął jedynie wątek wyprawy do Strefy oraz postać tytułową (imię Stalker pochodzi od angielskiego „to stalk” – skradać się, zbliżać bezszelestnie), który jest kimś w rodzaju Don Kichota naszej scjentystycznie błądzącej epoki. Współtowarzyszami odysei Stalkera są Profesor i Pisarz, co wyjaśnia istotę zamysłu reżysera, który w swej przypowieści zapragnął skonfrontować Rozum i Wyobraźnię z naiwną, ale nieugiętą Wiarą. Tarkowski odwołuje się do wspólnych naszej cywilizacji archetypów kulturowych i uniwersalnych symboli.

[i]PIĄTEK | 20.00 | TVP Kultura ****

Science fiction, ZSRR 1979[/i]

[srodtytul]Klasa[/srodtytul]

Wyróżniony Złotą Palmą festiwalu w Cannes film Laurenta Canteta to zarejestrowany w paradokumentalnej formie obraz jednego roku gimnazjalnej klasy w szkole paryskiej XX dzielnicy. Podstawą scenariusza była książka pisarza i nauczyciela Francois Bégaudeau, który sam zagrał główną rolę wychowawcy tytułowej klasy. Owa klasa też jest prawdziwa. Z jej uczniami przed rozpoczęciem zdjęć reżyser spędził ponad rok. Tak samo było z ciałem pedagogicznym. Na planie nie mieli scenariusza, cały czas improwizowali. Efektem naturalność i ekranowa prawda, która jest poza zasięgiem zawodowców.

[i]NIEDZIELA | 20.25 | Canal+ ****

Dramat obyczajowy, Francja 2008[/i]

[srodtytul]Porządek musi być[/srodtytul]

Bohater dramatu Marcusa Mittermeiera Mux jest dbającym o swój wygląd trzydziestoletnim mężczyzną. Już w pierwszej scenie filmu nagrywa swoje życiowe credo na dyktafon: „Jestem częścią społeczeństwa, które zatraciło wszelkie ideały”. Mux chce to zmienić. Marzy o uporządkowanym i czystym świecie, w którym ludzie znów poczują odpowiedzialność za to, co robią. Chociaż nie jest policjantem – postanawia ulepszyć niemiecką rzeczywistość na własną rękę. Jego działalność budzi wiele zastrzeżeń, bo on sam coraz bardziej przypomina fanatyka.

[i]PONIEDZIAŁEK | 0.35 | tvp 1 ***

Dramat obyczajowy, Niemcy 2004[/i]

[srodtytul]Skrzypce[/srodtytul]

Meksyk pogrążony w wojnie domowej, dokładny czas akcji nie jest istotny, ponieważ tereny, o których mowa w filmie Francisco Vargasa, przez cały niemal XX wiek wstrząsane są starciami rządowych wojsk i prymitywnie uzbrojonych oddziałów powstańczych. Kiedy próbują one bezskutecznie stawiać opór wojskom, stary skrzypek podejmuje własną, wyrafinowaną walkę z rządowym dowódcą. Codziennie przychodzi, aby grać mu piękne ludowe pieśni, a przy okazji próbuje przemycić amunicję dla oddziału swojego syna. Nagroda w Cannes dla aktora amatora Ángela Taviry, odtwórcy głównej roli.

[i]ŚRODA | 20.10 | TVP Kultura ***

Dramat obyczajowy, Meksyk 2005[/i]

[srodtytul]Stalker[/srodtytul]

Andriej Tarkowski, realizując „Stalkera”, z opowieści science fiction braci Strugackich zaczerpnął jedynie wątek wyprawy do Strefy oraz postać tytułową (imię Stalker pochodzi od angielskiego „to stalk” – skradać się, zbliżać bezszelestnie), który jest kimś w rodzaju Don Kichota naszej scjentystycznie błądzącej epoki. Współtowarzyszami odysei Stalkera są Profesor i Pisarz, co wyjaśnia istotę zamysłu reżysera, który w swej przypowieści zapragnął skonfrontować Rozum i Wyobraźnię z naiwną, ale nieugiętą Wiarą. Tarkowski odwołuje się do wspólnych naszej cywilizacji archetypów kulturowych i uniwersalnych symboli.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów