Pielgrzymi polskiej królowej

Oto jeszcze jeden twórca skrzywdzony przez los: Niemiec Johan Adolf Hasse. Za życia był sławny w całej Europie, dziś jego muzyką interesują się tylko znawcy, a przecież ma w dorobku dzieła oryginalne i wartościowe.

Publikacja: 12.04.2011 11:33

Mamy szczególny powód, by jego nazwisko wydobyć z zapomnienia – Johan Adolf Hasse był kompozytorem na dworze Augusta III Sasa. Działał głównie w Dreźnie, ale ze swym monarchą odwiedzał też Warszawę, na dłuższy pobyt zatrzymał się tu w latach 60. XVIII w. Dzięki niemu za czasów saskich o teatrze operowym w stolicy Polski było głośno w Europie.

Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Hasse skomponował kilkadziesiąt oper, w czasach współczesnych na ogół niewystawianych. Wyjątek dla jego „Zenobii" uczyniła dziesięć lat temu Warszawska Opera Kameralna. Był także twórcą muzyki religijnej. W 1742 r. na zamówienie królowej Marii, żony Augusta III, napisał oratorium „Pielgrzymi do Grobu Pańskiego". Kilka lat później z polskim tekstem zostało ono wykonane w kościele o. Kapucynów przy ul. Miodowej.

Dzieło to w wersji scenicznej przygotowują studenci stołecznych uczelni pod opieką Ryszarda Peryta. Ten wybitny inscenizator ma w dorobku wiele spektakli opartych na religijnych utworach oratoryjnych. Reżyserii widowiska opartego na „Pielgrzymach do Grobu Pańskiego" podjęli się Aneta Groszyńska, Kamila Michalak, Jakub Kasprzyk i Tomasz Szczepanek.

Partie wokalne i orkiestrowe wykonają studenci Uniwersytetu Muzycznego.

„Pielgrzymi do Grobu Pańskiego", oratorium, spektakl Akademii Teatralnej i Uniwersytetu Muzycznego, Teatr Collegium Nobilium, Warszawa, l. Miodowa 22/24, bilety 15 – 25 zł, tel. 22 635 99 39, czwartek (14.04) – sobota (16.04), godz. 19

Mamy szczególny powód, by jego nazwisko wydobyć z zapomnienia – Johan Adolf Hasse był kompozytorem na dworze Augusta III Sasa. Działał głównie w Dreźnie, ale ze swym monarchą odwiedzał też Warszawę, na dłuższy pobyt zatrzymał się tu w latach 60. XVIII w. Dzięki niemu za czasów saskich o teatrze operowym w stolicy Polski było głośno w Europie.

Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły