Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie

Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.

Publikacja: 06.12.2024 09:38

„Elisabeth Costello" z Nowego Teatru. Na zdjęciu Andrzej Chyra (jako Czerwony Piotruś) i Magda Ciele

„Elisabeth Costello" z Nowego Teatru

„Elisabeth Costello" z Nowego Teatru. Na zdjęciu Andrzej Chyra (jako Czerwony Piotruś) i Magda Cielecka

Foto: Mat. pras./Magda Hueckel, Nowy Teatr w Warszawie

Tegoroczna edycja najważniejszego festiwalu teatralnego w Polsce odbędzie się pod hasłem „You Are So Fucking Special” zaczerpniętego z utworu zespołu Radiohead. Hasło podkreśla indywidualizm twórczy artystek i artystów oraz wyjątkowość każdej ludzkiej historii. Podkreśla też indywidualizm twórczy artystek i artystów oraz wyjątkowość każdej ludzkiej historii.

- Nasze dramatyczne opowieści – nawet te pełne bólu – mogą dawać nadzieję i siłę - mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor festiwalu. - Nie stawiamy jednak naiwnej tezy, ale zadajemy pytanie, tworzymy spektrum, po którym porusza się sam widz - dodaje.

Festiwal Boska Komedia w Krakowie: Konkurs „Inferno” wywołuje najwięcej emocji

- Instytut Adama Mickiewicza wspiera wydarzenia, które w znaczący sposób pomagają zaciekawić polską kulturą ludzi na świecie. Nasze zaangażowanie w festiwal Boska Komedia to inwestycja w promocję polskiej kultury na arenie międzynarodowej. Festiwal ten jest jednym z najważniejszych wydarzeń teatralnych w Polsce, przyciągającym uwagę kluczowych postaci ze świata teatru – krytyków, kuratorów, reżyserów i dyrektorów festiwali. To tutaj mamy okazję zaprezentować bogactwo i różnorodność polskiego teatru, śmiałe eksperymenty i artystyczne poszukiwania polskich twórczyń i twórców – mówi Olga Brzezińska, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, strategicznego partnera Boskiej Komedii.

Czytaj więcej

Teatr Słowackiego od stycznia narodowy. Głuchowski dyrektorem na trzy lata

Jak zwykle najwięcej emocji wywoła konkurs „Inferno” o Boskiego Komedianta. Dla widzów to okazja do obejrzenia najgłośniejszych spektakli polskich artystów, zaś dla branży niezwykle ważne jest to, że podlegają weryfikacji wolnej od krajowych resentymentów, ponieważ nagrodzone tytuły wyłaniają zagraniczni jurorzy, kuratorzy, dyrektorzy prestiżowych imprez, krytycy ważnych światowych tytułów.

W konkursie „Inferno” zaprezentowanych zostanie jedenaście spektakli. To „Wesele” Mai Kleczewskiej z Teatru Słowackiego, m. in. o tym, jaką mamy skłonność do przesypiania najważniejszych światowych spraw, z ukraińskim Wernyhorą, rozliczeniem polskiego antysemityzmu, zdradą i cieniem wojny w Ukrainie; oraz „Chłopi” Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego – przeniesienie powieściowej epopei Reymonta na scenę z nowym spojrzeniem na rolę chłopskich kobiet, inspirowane bestsellerem „Chłopki” Joanny Kuciel-Frydryszak.

„Piękna Zośka" również w Teatrze TV

Do świata wsi prowadzi „Piękna Zośka” Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże, która opowiada o złej miłości, jednocześnie będąc aktualną przestrogą przed przymykaniem oczu na przemoc wobec kobiet. 9 grudnia TVP pokaże w Teatrze TV drugą część spektaklu, którą później będzie można obejrzeć w VOD TVP.

W tegorocznej Boskiej Komedii kobiety odgrywają kluczową rolę. O ich walce o podmiotowość opowie spektakl „Dzieje grzechu” Wojtka Rodaka z Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Powróci również Chór Kobiet Marty Górnickiej, prezentując „Matki. Pieśni na czas wojny” – mocny komentarz do konfliktu w Ukrainie. W spektaklu biorą udział uciekinierki z Ukrainy i Białorusi oraz ich polskie opiekunki. 6 i 7 grudnia, podczas prezentacji spektaklu w Narodowym Starym Teatrze, Andrzej Stasiuk, m. in. laureat Nagrody Stulecia „Rzeczpospolitej” przeprowadzać będzie kwestę na rzecz oddziału wojskowego, w którym służy Serhij Żadan, ukraiński pisarz, obecnie walczący w szeregach ukraińskiej armii.

- W trakcie festiwalu Boska Komedia w Krakowie w Narodowym Starym Teatrze wolontariusze, w tym i ja, będziemy zbierać datki do puszek – mówi Andrzej Stasiuk. - Oprócz tego będziemy rozdawać ulotki z numerem konta bankowego naszej fundacji Linia frontu na które będzie można dokonywać wpłat. Możecie państwo wesprzeć finansowo jednostkę wojskową Żadana i Ukrainę. Przyjaciel Zenek Wojtas jest teraz w trasie do Charkowa, aby dostarczyć tam pickupa i antydronowy sprzęt. Potrzeby są ogromne. Nasza fundacja koncentruje się na zakupie pickupów. Są niezbędne na froncie, aby przywieźć amunicję czy żołnierzy, za powrotem ewakuować rannych. Przeprowadzamy też szkolenia medyczne dla ukraińskich żołnierzy. Linia frontu to skromna, powiatowa fundacja. Tworzą ją ludzie dobrej woli stąd, z Gorlickiego i okolic. Nie mamy olbrzymich zasięgów. Mimo to wysłaliśmy już do Ukrainy trzy pickupy, wyciągarki, inny potrzebny sprzęt - dodaje.

Współczesne wykluczenie w zachodnim świecie na tle zbiorowej odpowiedzialności spadającej na arabskie rodziny w związku z terroryzmem - ukazuje „Antygona w Molenbeek” Anny Smolar ze stołecznego Teatru Dramatycznego, oparta na dramacie wybitnego belgijskiego pisarza Stefana Hertmansa. Uzdolniona studentka arabskiego pochodzenia staje do walki z machiną państwową, pragnąc odebrać z kostnicy zwłoki swojego brata. „Persona. Ciało Bożeny” Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, rzuca światło na lokalne wykluczenie, i to zarówno w społeczeństwie, jak i w świecie teatru.

Mateusz Pakuła i Jakub Skrzywanek na Boskiej Komedii

Jakub Skrzywanek w antyoperze „Człowiek z papieru” z warszawskiego Teatru Powszechnego wskrzesił legendarną Agnieszkę z „Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy, by przyjrzeć się dzisiejszej lewicy, jej wierności wobec głoszonych ideałów w świecie konsumeryzmu, korupcji, kredytów, wykluczającym obcych. Tu, gdzie kapitalistyczna karuzela nieoczekiwanie sprawia, że z beneficjentów systemu stajemy się jego ofiarami.

Muzyczną podróż w kosmos, taką, jaką ludzkość wyobrażała sobie w latach siedemdziesiątych XX wieku, proponuje ubiegłoroczny laureat Boskiej Komedii, Mateusz Pakuła, w spektaklu „Złote płyty” z wrocławskiego Capitolu, pytając o zmieniające się kanony poprawności i demaskując śmieszność ludzkiej burzy w szklance wody wobec ogromu wszechświata.

Z kolei „Fobia” Markusa Ohrna z Nowego Teatru w Warszawie to komiksowy i groteskowy teatr okrucieństwa, w którym gejowskie bojówki porządkują korporacyjny bałagan, nie oszczędzając również artystów, zdających się sprzyjać ich działaniom. Inny spektakl konkursowy tego teatru to „Elizabeth Costello” Krzysztofa Warlikowskiego w gwiazdorskiej obsadzie.

Czytaj więcej

„Zemsta”, czyli niebywały wdzięk Macieja Stuhra

Maciej Stuhr i Tomasz Karolak poza konkursem Boska Komedia

Boska Komedia to także Purgatorio, w którym znajdą się gwiazdorska i drapieżna „Zemsta” Michała Zadary z warszawskiej Komedii z Maciejem Stuhrem, wstrząsający monodram Agnieszki Przepiórskiej „Ocalone”, wyreżyserowany przez Maję Kleczewską, VR-owe „Księgi Jakubowe” Krzysztofa Garbaczewskiego, a także „Rewizor” Gogola w reżyserii Łukasza Kosa (gra również Hlestakowa) ze stołecznego Teatru IMKA z Tomaszem Karolakiem jako Horodniczym.

Nie zabraknie również spektakli młodych twórczyń i twórców w sekcji Paradiso. Absolwenci szkół przepowiadają w niej, jak będzie kształtował się język teatru: czasem w sposób prowokacyjny, ciężki do przyswojenia dla starszego pokolenia, a czasem - w sposób obiecujący powrót do klasycznych form teatralnych. To sekcja pełna zaskoczeń, tygiel, w którym kształtuje się przyszłość teatru.

W czasie Festiwalu Boska Komedia zaplanowano spotkania z twórczyniami i twórcami, paneli dyskusyjnych oraz nocne rozmowy w teatralnym klubie.

Festiwal organizowany jest nieprzerwanie od 2008 r. przez Teatr Łaźnia Nowa, instytucję kultury Miasta Krakowa, a partnerem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pełny program festiwalu oraz festiwalowe aktualności znaleźć można na stronie boskakomedia.pl.

Autor jest jednym z czwórki selekcjonerów programu

Teatr
„Seks, Hajs i Głód”, czyli przydałby się wykrywacz teatralnych postaci
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Teatr
Perceval wystawia Zolę w Krakowie
Teatr
„Nie trzeba było tego mówić”, czyli jak wywołaliśmy aferę
Teatr
Niemieckie teatry zmagają się z kryzysem finansowym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Teatr
Teatr 2024, czyli iluzja konkursów ministerialnych. Krzysztof Warlikowski najlepszy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego