Surfując po stronach teatralnych

Zbyt wiele naszych scen nie potrafi wykorzystać Internetu. Ograniczają się do skąpych informacji o repertuarze

Publikacja: 19.01.2010 18:31

Adam Woronowicz i Danuta Szaflarska w zwiastunie "Między nami dobrze jest" z TR Warszawa

Adam Woronowicz i Danuta Szaflarska w zwiastunie "Między nami dobrze jest" z TR Warszawa

Foto: materiały prasowe

Współczesny widz teatralny jest użytkownikiem sieci odwiedzającym przynajmniej kilka stron dziennie. Na witryny teatrów wchodzi tylko na chwilę – by sprawdzić repertuar. Celem głównym jest zatrzymane jego uwagi na dłużej. Zachęcenie do obejrzenia zwiastuna premiery czy wyrażenia opinii o przedstawieniach.

[srodtytul]Wizerunek.pl[/srodtytul]

– Internet może być przestrzenią sztuki. Dlatego dbamy o jakość wizualną naszej strony – mówi Krzysztof Mieszkowski, dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu. – Jednak markę chcemy kreować głównie dzięki świetnym spektaklom.

Sceny stawiają na witryny proste graficznie, przejrzyste, ale efektowne. Tak prezentuje się m.in. stołeczna Polonia, TR Warszawa czy Polski z Bydgoszczy.

W sieci można znaleźć także innowacyjne "wizytówki internetowe". Stronę Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego wyróżnia zaskakujący sposób sterowania. A nowy portal gdańskiego Wybrzeża ułatwia i urozmaica surfowanie. Wiele scen prowadzi witryny także po angielsku. Dwujęzycznych wersji stron nie mają jednak ani Stary w Krakowie, ani Narodowy w Warszawie.

Większość teatrów daje widzom możliwość rezerwowania biletów przez Internet. Natomiast zakupu muszą dokonać w kasie albo za pośrednictwem sieciowych biur sprzedaży, m.in. [link=http://Ticketonline.pl" "target=_blank]Ticketonline.pl[/link] czy [link=http://Ticketonline.pl" "target=_blank]Ticketpro.pl[/link].

Ciekawa strona nie wystarczy – internautów trzeba wprowadzić w sceniczny świat. TR Warszawa administruje z sukcesem blogiem ze zdjęciami i krótkimi filmikami opatrzonymi komentarzami. Podobną inicjatywę podjął stołeczny Dramatyczny przy okazji festiwalu "Stygmaty ciała". Atrakcyjne dla użytkowników sieci są także zwiastuny spektakli na YouTube. Najczęściej oglądane są klipy Starego Teatru i Polonii – mają ponad 3000 odsłon.

– Inaczej niż w kinie, trailery pojawiają się po premierze – mówi Kinga Zabawska, kierownik działu marketingu gdańskiego Teatru Wybrzeże. – Promują jednak przedstawienia aż do zdjęcia z afisza.

Reklamy spektakli coraz częściej pojawiają się na rozmaitych witrynach.

– Większość widzów dowiaduje się o naszych nowych produkcjach z sieci – mówi Paweł Szkotak, dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu.

Nowatorskim wykorzystaniem Internetu jest pokazywanie w nim nagranych spektakli. Z kolei reżyser Paweł Passini od 2007 r. transmituje na żywo swoje widowiska na stronie neTTheatre. Niektóre sceny repertuarowe też noszą się z takim zamiarem.

– Wiele firm pyta nas o możliwość zarejestrowania przedstawień i sprzedawania ich w sieci – twierdzi Roman Osadnik, dyrektor stołecznej Polonii. – Ale koszty przedsięwzięcia są dla nas dość wysokie. W przyszłości nie wykluczamy jednak udostępniania własnych produkcji np. za wysłanie esemesa.

Pojawiają się także głosy krytyczne.

– Nie widzę sensu pokazywania w Internecie całych spektakli – mówi Szkotak. – Mogłaby spaść sprzedaż biletów.

[srodtytul]Publiczność na czacie[/srodtytul]

– Internet tworzy więzi z widzami i uaktywnia fanów – uważa Osadnik. – Każdy może w sieci wyrażać opinie o naszych produkcjach – nie boimy się krytycznych komentarzy. Frekwencja nie ucierpi.

Miłośnicy Teatru Polskiego w Bydgoszczy prowadzą forum za zgodą dyrekcji sceny. Na stronie Polskiego w Poznaniu internauci mogą pisać recenzje, a także dzielić się wiedzą, m.in. o teatralnych przesądach w dziale Za Kulisami. – Jesteśmy nastawieni na młodego widza, dlatego staramy się uatrakcyjnić ofertę – twierdzi Szkotak.

Katarzyna Szustow, kierownik Działu Komunikacji i Rozwoju stołecznego Dramatycznego, stawia na nowe sposoby nawiązywania kontaktu: – Interakcja z publicznością odbywa się w mniej oficjalnym nurcie sieci – na serwisach społecznościowych.

Jednak teatry nie wykorzystują w pełni ich możliwości. Na Facebooku znajduje się najwięcej scen, w tym Nowy z Łodzi, Syrena z Warszawy i Stary z Krakowa. Niestety, poza informacjami i galerią zdjęć – nie mają nic do zaproponowania.

Polskie teatry są także obecne na Twitterze – np. Rozrywki w Chorzowie. Na portalu Grono fani z własnej inicjatywy przywrócili do życia profil stołecznego Studia Buffo. Złośliwi tropią wpadki aktorów i techniczne niedociągnięcia "Upiora w operze" z warszawskiej Romy.

[ramka]Internauci o teatrze

Z forum Teatru Polonia o spektaklu "Bagdad Cafe":

[i]Sądząc po komentarzach – taryfa ulgowa dla Teatru Polonia wreszcie się skończyła, i bardzo dobrze, bo poziom tego musicalu to brak szacunku dla widza[/i]

Z forum Teatru Polskiego w Bydgoszczy

[i]Dużo starszych ludzi nie chce chodzić do teatru z uwagi na to, że z góry zakładają obsceniczność i bluźnierstwo"[/i]

Z portalu Grono o "Solaris" w TR Warszawa

[i]Spektakl nie podobał mi się. Pewnie nie mógł, bo nie lubię ani Lema, ani generalnie literatury fantastycznej. Poszłam z sympatii dla TR i aktorów[/i][/ramka]

[ramka]Wybrane adresy

[ul][li][link=http://www.teatrpolski.wroc.pl" "target=_blank]www.teatrpolski.wroc.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.teatrpolonia.pl" "target=_blank]www.teatrpolonia.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.trwarszawa.pl" "target=_blank]www.trwarszawa.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.teatrdramatyczny.pl" "target=_blank]www.teatrdramatyczny.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.teatrwybrzeze.pl" "target=_blank]www.teatrwybrzeze.pl[/link] [/li]

[li][link=http://www.teatr-polski.pl" "target=_blank]www.teatr-polski.pl[/link] [/li]

[li][link=http://www.narodowy.pl" "target=_blank]www.narodowy.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.stary-teatr.krakow.pl" "target=_blank]www.stary-teatr.krakow.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.nowyteatr.org" "target=_blank]www.nowyteatr.org[/link][/li]

[li][link=http://www.teatrroma.pl" "target=_blank]www.teatrroma.pl[/link][/li]

[li][link=http://www.nowy.pl" "target=_blank]www.nowy.pl[/link][/li][/ul][/ramka]

Współczesny widz teatralny jest użytkownikiem sieci odwiedzającym przynajmniej kilka stron dziennie. Na witryny teatrów wchodzi tylko na chwilę – by sprawdzić repertuar. Celem głównym jest zatrzymane jego uwagi na dłużej. Zachęcenie do obejrzenia zwiastuna premiery czy wyrażenia opinii o przedstawieniach.

[srodtytul]Wizerunek.pl[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły