Spektakle Teatru Telewizji

Publikacja: 26.05.2008 11:36

Spektakle Teatru Telewizji

Foto: Rzeczpospolita

Występują m.in.: Marcin Przybylski, Mariusz Banaszewski, Jan Englert, Małgorzata Kożuchowska, Ewa Wiśniewska, Ignacy Gogolewski, Łukasz Lewandowski, Jarosław Gajewski, Kamilla Baar, Grzegorz Małecki, Dorota Landowska, Beata Ścibakówna, Jacek Mikołajczak, Sylwia Nowiczewska, Anna Ułas, Marek Barbasiewicz

Telewizyjna adaptacja przedstawienia zrealizowanego w Teatrze Narodowym w Warszawie, zbudowanego z fragmentów dramatów, prozy i „Dzienników” Witolda Gombrowicza. W mozaice tekstów wykorzystanych przez Jerzego Jarockiego znajdziemy też fragmenty pierwszej niepublikowanej wersji „Operetki” oraz teksty z tomu „Gombrowicz w Europie” zawierającego dokumenty z lat 1963 –1969. – Próbuję naszkicować rodzaj eseju – mówił przed premierą reżyser. – Duchowego portretu artysty. Rzecz jest dość trudna interpretacyjnie. Nie zawsze można grać tu role wprost, po bożemu. Postacie nie są jednowymiarowe, trzeba odsłaniać w nich ślady Gombrowiczowskiej prywatności. Pracowałem jednak ze znakomitymi artystami, więc proszę się spodziewać kilku kreacji.

Występują m.in.: Zbigniew Zamachowski, Dominika Ostałowska, Marian Opania, Edyta Olszówka, Jerzy Łapiński, Maria Maj, Rafał Mohr, Waldemar Barwiński, Jerzy Słonka, Michał Sitarski, Krzysztof Dracz, Tadeusz Wojtych, Lesław Żurek, Marcin Sztabiński, Elżbieta Komorowska, Włodzimierz Midak

Współczesna opowieść o dwojgu młodych ludziach, którzy poszukują miłości. Teresa jest kelnerką w barze kanapkowym. Nagle w jej życiu pojawia się Robert, który właśnie porzucił pracę gajowego i przyjechał do dużego miasta z nadziejami na rozpoczęcie kariery piosenkarskiej. Mężczyzna podejmuje pracę przy zmywaniu naczyń, a w wolnych chwilach uczestniczy w przesłuchaniach. Nic z nich nie wynika, więc postanawia popełnić samobójstwo. Wynajmuje pokój w hotelu robotniczym, w którym mieszka Teresa. – To nie jest realistyczna historia – mówi Waldemar Krzystek. – Tym światem i bohaterami rządzi balladowa konwencja. Nie ma tu miejsca na podejmowanie świadomych decyzji. O losach bohaterów decyduje przeznaczenie. Oczywiście, ballady nie mogą stanowić diagnozy współczesnego świata ani ludzkiej kondycji, ale urzekają mnie tym samym co stare westerny – przyjemnie jest czasami pomyśleć, że wiadomo, gdzie jest dobro, a gdzie zło.

Występują: Daniel Olbrychski, Maciej Zakościelny, Cezary Łukaszewicz, Agnieszka Judycka, Maria Pakulnis, Maria Niklińska, Olga Sarzyńska, Elżbieta Jarosik, Katarzyna Skarżanka, Ryszard Barycz

Większość scen rozgrywa się w przededniu wybuchu II wojny światowej w warszawskim mieszkaniu lekarza Aleksandra Wojtowicza. Całość opowiedziana jest z punktu widzenia jego syna Leopolda, który jako jedyny w rodzinie przeżył wojnę, a dziś jest pensjonariuszem Domu Aktora w Skolimowie. 31 sierpnia paradoksalnie kojarzy się mu z młodością, szczęściem i beztroską, a także ważnymi zdarzeniami z życia rodziny: tego dnia wrócił z więzienia starszy brat, komunista, siostra zdecydowała się na wstąpienie do zakonu, a ojciec piłsudczyk przeżywał dramat „utraty” dwójki ukochanych dzieci. – Wojciech Bieńko opisuje ludzi inteligentnych – mówi Daniel Olbrychski, odtwórca głównej roli. – Przygląda się procesowi ich myślenia, osądom na tematy nie tylko osobiste, ale także polityczne, ideologiczne czy historyczne.

Występują m.in.: Marcin Perchuć, Szymon Bobrowski, Magdalena Różczka, Sławomir Orzechowski, Krzysztof Dracz, Marek Lewandowski, Marcin Bosak, Bartek Kasprzykowski, Dariusz Toczek, Zbigniew Suszyński, Jacek Poniedziałek, Jan Monczka, Jarosław Gajewski, Jan Jankowski, Ireneusz Czop, Andrzej Mastalerz, Marek Kałużyński, Marek Włodarczyk

Spektakl Sceny Faktu na podstawie pamiętników rotmistrza Narcyza Łopianowskiego, który wraz grupą polskich oficerów przebywających w sowieckiej niewoli otrzymał od Rosjan w końcu 1940 roku propozycję współpracy. Chodziło o utworzenie polskiego wojska, mającego walczyć z Niemcami u boku Armii Czerwonej. Łopianowski, osadzony w obozie Kozielsk II, był naocznym świadkiem i uczestnikiem negocjacji, prowadzonych w imieniu strony sowieckiej przez podpułkownika Zygmunta Berlinga, inspirowanego przez NKWD. – Trafiła mi się fantastyczna rola – mówi odtwórca roli rotmistrza Marcin Perchuć. – Mój bohater to prawy i niezłomny człowiek, który musiał się przeciwstawić władzom bolszewickim. Prawdziwy, przedwojenny oficer. Dzisiaj już prawie nie spotyka się ludzi, dla których Bóg, honor i ojczyzna to motto życia. Łopianowski woli być rozstrzelany, niż zmienić poglądy.

Występują m.in.: Andrzej Franczyk, Marek Lewandowski, Andrzej Konopka, Bogdan Kalus, Maciej Szary, Jan Monczka, Mieczysław Kadłubowski, Jacek Żmijewski, Edward Żentara, Tadeusz Bradecki, Lech Łotocki, Michał Anioł, Redbad Klynstra, Jacek Chmielnik, Zbigniew Lesień, Aleksander Trąbczyński, Jolanta Żółkowska, Henryk Niebudek, Agnieszka Wosińska

20 listopada 1964 roku w sprawie „afery mięsnej” aresztowanych zostało 400 osób. Zarzuty dotyczyły okradania konsumentów poprzez zawłaszczanie żywności, podmienianie towaru i fałszowanie faktur. Głównym oskarżonym był dyrektor Miejskiego Handlu Mięsem Warszawa-Praga Stanisław Wawrzecki. W zwyczajnej sytuacji groziłoby mu do pięciu lat więzienia, ale podczas procesu prokuratura zażądała kary śmierci. – Dziś wydaje się nieprawdopodobne, że na podstawie tak miałkich zarzutów można było skazać na tak wysokie kary – mówiJanusz Dymek. – Ale był to tzw. mord sądowy, pokazowy proces, w którym prokurator i sędziowie odgrywali role wyznaczone przez władzę. A ta chciała uspokoić złe nastroje społeczne i stworzyć wrażenie, że z nieuczciwymi potrafi się rozprawić. I, oczywiście, że wszystkie braki oraz sypiący się system nie są winą ustroju, lecz konkretnych ludzi, których trzeba przykładnie ukarać.

Występują: Jerzy Trela, Dorota Segda, Krzysztof Globisz, Ewa Konstancja Bułhak, Mariusz Benoit, Arkadiusz Janiczek, Jerzy Łapiński, Anna Szczerbińska, Sylwia Nowiczewska, Wiesława Niemyska, Mirosław Kowalczyk, Marek Barbasiewicz, Andrzej Blumenfeld, Czesław Lasota, Mirosław Konarowski, Magdalena Warzecha, Zbigniew Bogdański

Premiera przedstawienia zmarłego przed trzema laty Jerzego Grzegorzewskiego odbyła się w Teatrze Narodowym w 1998 roku. Adaptację telewizyjną przygotował Jan Englert. Akcja dramatu rozgrywa się w żydowskiej karczmie w Galicji Wschodniej na przełomie XIX i XX wieku. Autor zaczerpnął temat z kroniki sądowej, która doniosła o zabójstwie popełnionym przez syna karczmarza na młodej dziewczynie ze wsi. Wybitny reżyser w swoim spektaklu skojarzył „Sędziów” z „Weselem”. Nałożenie na siebie akcji obu sztuk wydobywa samotność bohaterów i hermetyczność sąsiadujących ze sobą kultur. – Grzegorzewski nie wstydził się swojej bezradności podczas prób nad spektaklem – wspomina Jerzy Trela. – Zdarzało się, że kaprysił. Bardzo drażnił go mój ostatni monolog. Myślę, że chciał uniknąć teatralności sceny napisanej na tak zwany popis. Osiągnąć cel udało się nam już po premierze, gdy pojechaliśmy na festiwal do Katowic. W trakcie próby w zupełnie innej przestrzeni usłyszałem szept: „Jurek, to jest to, czego szukaliśmy od początku...”.

Występują m.in.: Kinga Preis, Andrzej Hudziak, Agnieszka Mandat, Dorota Landowska, Maja Hirsch, Magdalena Karel, Magdalena Kajrowicz, Kazimierz Mazur, Mariusz Jakus, Grzegorz Damięcki, Tomasz Jarosz, Tomasz Błasiak, Wawrzyniec Kostrzewski, Aleksandra Popławska, Witold Bieliński, Mateusz Sacharzewski, Agata Sasinowska, Joanna Węgrzynowska

Bohaterką spektaklu jest siostra Wanda Boniszewska, nieżyjąca już polska stygmatyczka. Urodziła się i wychowała na Wileńszczyźnie, wstąpiła do zakonu Zgromadzenia Sióstr od Aniołów. Po wojnie nie wyjechała z Wilna, gdzie w 1950 roku została uwięziona i skazana w pokazowym procesie. W odosobnieniu spędziła sześć lat (w tym dużą część w szpitalach psychiatrycznych), a jej szczególne doświadczenie stało się wyzwaniem dla radzieckiego aparatu represji. – Niełatwo opowiadać o osobie, w której trudno dopatrzyć się skazy – mówi Wojciech Nowak, reżyser spektaklu. – Ukrywała się ze stygmatyzmem przez całe życie. Opowiadała o swoich przeżyciach i doznaniach jedynie spowiednikowi, bo czuła się zagubiona w swoim cierpieniu. Jej współsiostry opatrywały odnawiające się wciąż rany. Sowieccy lekarze uważali, że cierpi na szczególny rodzaj żylaków, choć nie wiedzieli, dlaczego, mimo leczenia, nieustannie się otwierają.

Występują: Mariusz Bonaszewski, Katarzyna Skarżanka, Robert Gonera, Zbigniew Konopka, Przemysław Chojęta, Brygida Turowska, Andrzej Niemirski, Joanna Górniak, Magdalena Cwenówna, Robert Tondera, Maciej Gąsiorek, Andrzej Malec, Iza Brzezicka, Cyprian Szewczyk, Zofia Dowgiałło

Maciej Wojtyszko napisał sztukę o intrygującej rozmowie Józefa Piłsudskiego, Stanisława Wyspiańskiego i Stefana Żeromskiego, która mogła mieć miejsce w pracowni Wyspiańskiego w Krakowie w 1905 roku, u schyłku życia ciężko chorego artysty. Przedstawia spiskowe spotkanie, które prowadzi Piłsudski. – Przywoływany epizod był jedynie pretekstem, by opowiedzieć o czymś znacznie istotniejszym – mówi Wojtyszko. – Oto ludzie o niezwykle odmiennych przekonaniach, ale wielkiego duchowego formatu – nie tylko się szanowali, ale nawet potrafili ze sobą porozumieć. Próbowałem także pokazać, jak nieustannie dochodziło do zderzenia między Wyspiańskim, genialnym artystą, a Wyspiańskim, zrezygnowanym człowiekiem uwikłanym w przyziemne problemy dnia codziennego, płaczące dzieci i niepasującą do niego żonę.

Występują m.in.: Zbigniew Zamachowski, Dominika Ostałowska, Daniel Olbrychski, Robert Więckiewicz, Andrzej Chyra, Krzysztof Kolberger, Mariusz Benoit, Ewa Żukowska, Jerzy Trela, Piotr Bajor, Zdzisław Wardejn, Bartosz Opania, Krzysztof Dracz, Andrzej Blumenfeld, Adam Nawojczyk, Henryk Niebudek, Grzegorz Małecki, Paweł Tołwiński

Opowieść o podwójnym życiu Jerzego Pawłowskiego, złotego medalisty olimpijskiego w szermierce, nazywanego w okresie największych triumfów szablistą wszech czasów. Jeszcze u progu sportowej kariery zainteresowały się nim polskie służby bezpieczeństwa. Szantażowany AK-owską przeszłością ojca, od początku lat 50. współpracował z bezpieką, przekazując informacje o kolegach. W kolejnej dekadzie skontaktowali się z nim przedstawiciele CIA. Od 1964 roku Jerzy Pawłowski był podwójnym agentem, prowadzącym niebezpieczną grę z komunistycznym i amerykańskim wywiadem. – Do tej pory jest zagadkową postacią. W jego życiorysie, mocno splecionym z najnowszą historią Polski, są chwała i upadek – mówi Agnieszka Lipiec, autorka i reżyserka spektaklu. – Był ryzykantem, szaleńcem, człowiekiem, który grał va banque. Chciał być asem wywiadu, tak jak był asem szabli. Miał po temu wszystkie dane: bystrość, czujność, inteligencję, refleks. Uwielbiał grać z rzeczywistością i nikogo się nie bał.

Występują: Dorota Pomykała, Anna Dereszowska, Kamilla Baar, Krzysztof Stroiński, Maciej Stuhr, Krzysztof Czeczot, Bartłomiej Krat, Magdalena Smalara, Janusz Leśniewski, Andrzej Purzycki, Mateusz Ławrynowicz, Karol Strasburger, Elżbieta Duda, Jarosław Budnik

Tragikomiczna historia współczesnej polskiej rodziny. Cezary jest wrażliwym i wykształconym, trzydziestoletnim pracownikiem wielkiej korporacji. Praca satysfakcjonuje go merytorycznie i finansowo. Ma piękną, inteligentną dziewczynę Patrycję, z którą planuje związać się na całe życie. Matka, nauczycielka w renomowanym liceum, oraz ojciec, prezes dobrze prosperującego przedsiębiorstwa, należą do klasy średniej i zawsze pragnęli szczęścia i miłości. Nagły splot nieszczęśliwych wypadków zmienia ich życie o 180 stopni. – Postacie „Bezładu” skojarzyły mi się z filmem „American Beauty” – mówi Witold Adamek. – I tam, i tu z pozoru toczy się gładkie, harmonijne życie. Ludzie kochają się i wspierają. Ale przychodzi chwila, która jak granat powoduje spustoszenie. Wtedy idylla zmienia się w komediodramat.

Występują m.in.: Maria Ciunelis, Piotr Grabowski, Krzysztof Piątkowski, Olgierd Łukaszewicz, Piotr Kozłowski, Robert Gonera, Maciej Kozłowski, Michał Breitenwald, Bartłomiej Firlet, Monika Gruda, Paweł Iwanicki, Izabela Kuna, Marek Lewandowski, Sławomira Łozińska, Agata Piotrowska-Mastalerz

Emil Barchański, siedemnastoletni uczeń Liceum Ogólnokszałcącego im. Mikołaja Reja w Warszawie, jest jedną z najmłodszych ofiar stanu wojennego. W lutym 1982 roku razem z kolegami podpalił pomnik Dzierżyńskiego. Niespełna miesiąc potem został aresztowany. Zmuszony do fałszywych zeznań torturami, mimo gróźb odwołał je w sądzie. Kilka tygodni później zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. W spektaklu jego historię opowiada matka, która straciła nadzieję, że pozna prawdę o śmierci syna. W czasie prac nad scenariuszem autorka spotykała się z nią. – Jest niesamowitą osobą — mówi Małgorzata Imielska. – Nie ukrywała, że Emil miał moment załamania, kiedy podpisał wszystko, co chciano. Ale i dziś wiele osób uważa, że to dziwna historia i nie wiadomo, czy został zamordowany. Widzowie osądzą, która wersja zdarzeń jest najbardziej prawdopodobna.

Występują: Piotr Adamczyk, Maja Komorowska, Gustaw Holoubek, Jerzy Trela, Olgierd Łukaszewicz, Maciej Kozłowski, Henryk Talar, Ireneusz Czop, Grzegorz Małecki, Mariusz Bonaszewski, Maciej Marczewski, Jakub Snochowski, Paweł Paprocki

Maciej Prus kilkakrotnie wystawiał na scenach teatralnych dramaty Wyspiańskiego, w tym trzykrotnie „Wyzwolenie”. Jego spektakl telewizyjny to współczesna inscenizacja, eksponująca aktualność tekstu Wyspiańskiego. Także rozliczenie z polskimi wadami narodowymi. – Liczyłem, że uzyskam od reżysera odpowiedź na pytanie, jaki ma być ten mój Konrad – mówi Piotr Adamczyk. – Usłyszałem, że ma być współczesny. Być może chodziło o to, bym przestał się zastanawiać, jak grać, tylko myślał o tym, co mówię, postarał się zaufać słowu, które jest tu najważniejsze. Wskazówek szukałem w błysku oczu reżysera i u kolegów aktorów. Jerzego Trelę zapytałem: „Jak grać?”. Odpowiedział: „Kieruj się intuicją”. Ale zapamiętałem z jego wspomnień, że Konrad Swinarski, w którego spektaklu występował, był na próbach w ciągłym ruchu. Takim też jawi się Konrad w naszym przedstawieniu: jest pobudzony i poszukujący. Ma idee, o które najpierw walczy, a potem sam je podważa.

Występują: Kinga Preis, Ewa Skibińska, Bożena Baranowska, Mariusz Kiljan, Igor Kujawski, Wojciech Ziemiański, Nguyen-Van Thong, Marian Czerski, Leszek Kaźmierczak, Łukasz Dynowski, Marcin Józwa, Krzysztof Figurski, Adam Buraczek, Czesława Dąbrowska, Mirosław Gołębiowski, Marek Kurc

Spektakl wrocławskiego Teatru Polskiego przeniesiony na ekran przez kanał TVP Kultura. Główna bohaterka sztuki ze zdumieniem obserwuje swoje nieprzystawanie do świata. Obojętna dla niej z pozoru utrata pracy, polegającej na pisaniu instrukcji obsługi sprzętu AGD, staje się początkiem dramatycznych perypetii. – Przepaść między teatrem a otaczającą rzeczywistością jest coraz głębsza – mówi Paweł Miśkiewicz. – „Przypadek Klary” dawał mi możność, żeby tę przepaść trochę zasypać, żeby wstrząsnąć widzami i zrobić im duchowe rekolekcje.Reżyser wykorzystał w spektaklu piosenki grupy hiphopowej Grammatik. – Zakładałem, że chłopcy ze swymi tekstami będą jak antyczny chór, komentując i nadając uniwersalny sens przeżyciom Klary, że swą szczerością i autentycznością zachęcą widzów do bardziej spontanicznych reakcji.

Występują: Ewa Błaszczyk, Agnieszka Grochowska, Izabela Szela, Aleksander Bednarz

Telewizyjna wersja przedstawienia z 2004 roku, zrealizowanego w warszawskim Teatrze Studio. Fay odsiaduje dożywocie za zabójstwo męża. Nieoczekiwanie odwiedza ją niewidziana od 15 lat córka. Kobieta początkowo waha się na myśl o spotkaniu, pamiętając, w jakie szaleństwo podobne wizyty wpędzały inne więźniarki. – Premiera tej sztuki odbyła się z inicjatywy Ewy Błaszczyk, która przyniosła mi tekst – wspomina Zbigniew Brzoza. – Dramat Rony Munro prowokuje do zadania wielu pytań – skąd pochodzi nasza tożsamość, na ile jesteśmy sobą, a na ile tylko kreujemy nasz wizerunek. Ta gra ze sobą i gra sobą wobec innych wydała mi się szalenie interesująca. To był główny powód, dla którego uznałem, że warto zrobić to przedstawienie.

Występują: Jacek Poniedziałek, Stanisława Celińska, Maja Ostaszewska, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Anna Radwan-Gancarczyk, Danuta Stenka, Redbad Klynstra, Marek Kalita, Zygmunt Malanowicz, Adam Nawojczyk, Paweł Kruszelnicki, Miron Hakaenbeck

Spektakl stołecznego Teatru Rozmaitości i Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Bohater powraca do rodzinnego miasta, w którym czekają na niego matka, przyjaciele i cała społeczność. Świat, który zastaje, dotknięty jest jednak jakimś paraliżem. Jakby rzeczywistość, do której powraca, znieruchomiała w oczekiwaniu na coś, co nada jej sens. – Nie interesują mnie gatunki teatralne, tylko życie – mówi Krzysztof Warlikowski. – Chciałem obnażyć wnętrza postaci, opowiedzieć o śmieszności ludzkiej egzystencji. Jest jej w życiu tyle, ile tragizmu. Dlatego po wystawianiu wielkich klasycznych dramatów zainteresowałem się tekstem, który konfrontuje nas z jednostką w czasach współczesnego chaosu. Widzę tę historię jako moment życiowej iluminacji kogoś, kto osiąga czterdziestkę i traci matkę. Nie potrafimy sobie wtedy poradzić z myślą o śmierci, więc stawiamy sobie najważniejsze pytanie – czym jest życie i jaki sens będą miały następne lata.

Występują m.in.: Marcin Przybylski, Mariusz Banaszewski, Jan Englert, Małgorzata Kożuchowska, Ewa Wiśniewska, Ignacy Gogolewski, Łukasz Lewandowski, Jarosław Gajewski, Kamilla Baar, Grzegorz Małecki, Dorota Landowska, Beata Ścibakówna, Jacek Mikołajczak, Sylwia Nowiczewska, Anna Ułas, Marek Barbasiewicz

Telewizyjna adaptacja przedstawienia zrealizowanego w Teatrze Narodowym w Warszawie, zbudowanego z fragmentów dramatów, prozy i „Dzienników” Witolda Gombrowicza. W mozaice tekstów wykorzystanych przez Jerzego Jarockiego znajdziemy też fragmenty pierwszej niepublikowanej wersji „Operetki” oraz teksty z tomu „Gombrowicz w Europie” zawierającego dokumenty z lat 1963 –1969. – Próbuję naszkicować rodzaj eseju – mówił przed premierą reżyser. – Duchowego portretu artysty. Rzecz jest dość trudna interpretacyjnie. Nie zawsze można grać tu role wprost, po bożemu. Postacie nie są jednowymiarowe, trzeba odsłaniać w nich ślady Gombrowiczowskiej prywatności. Pracowałem jednak ze znakomitymi artystami, więc proszę się spodziewać kilku kreacji.

Pozostało 95% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie