Reklama

Eksperyment z Elfriede Jelinek

Coraz głośniej się mówi o teatrze bydgoskim kierowanym przez Pawła Łysaka. Kolejne tamtejsze przedstawienie zostanie pokazane na scenie Teatru Studio.

Publikacja: 05.06.2008 09:18

Tekst „O zwierzętach” autorstwa Elfriede Jelinek zainspirowała sprawa austriackiej sieci burdeli, w których pracowały kobiety z Europy Wschodniej. Z ich usług korzystali ludzie świata polityki, mediów i biznesu. Dla Jelinek te fakty były materiałem, z którego zbudowała przejmującą opowieść o kobietach traktowanych i postrzegających siebie jak towar.

Reżyser polskiej prapremiery „O zwierzętach” Łukasz Chotkowski w swojej interpretacji poszedł za wskazówkami Jelinek, z którą w trakcie przygotowywania spektaklu prowadził korespondencję. W jednym z e-maili autorka napisała: „Używam języka jako tworzywa do komponowania, a więc komponuję słowami, melodia języka jest w moim pisarstwie najważniejsza. U mnie aktor musi najpierw w ogóle stworzyć sobie postać z tekstu, z pomocą reżysera”.

Chotkowski stworzył minimalistyczne przedstawienie, w którym aktorki swobodnie zmieniają role katów i ich ofiar i pozwalają w pełni wybrzmieć brutalności języka opowiadanych historii.

Podczas prezentacji będzie można kupić książkę, wydaną przez Teatr Polski, z dwiema najnowszymi sztukami Jelinek i rozmową z autorką.

dramat Elfriede Jelinek, reż. Łukasz Chotkowski, wyk. Beata Bandurska, Dominika Biernat, Marta Ścisłowicz

Reklama
Reklama

Teatr Studio, PKiN, pl. Defilad 1, bilety: 32 zł, rezerwacje: tel. 022 656 69 41, środa (11.06), godz. 19

Tekst „O zwierzętach” autorstwa Elfriede Jelinek zainspirowała sprawa austriackiej sieci burdeli, w których pracowały kobiety z Europy Wschodniej. Z ich usług korzystali ludzie świata polityki, mediów i biznesu. Dla Jelinek te fakty były materiałem, z którego zbudowała przejmującą opowieść o kobietach traktowanych i postrzegających siebie jak towar.

Reżyser polskiej prapremiery „O zwierzętach” Łukasz Chotkowski w swojej interpretacji poszedł za wskazówkami Jelinek, z którą w trakcie przygotowywania spektaklu prowadził korespondencję. W jednym z e-maili autorka napisała: „Używam języka jako tworzywa do komponowania, a więc komponuję słowami, melodia języka jest w moim pisarstwie najważniejsza. U mnie aktor musi najpierw w ogóle stworzyć sobie postać z tekstu, z pomocą reżysera”.

Reklama
Teatr
Klata w Narodowym i „kolejne pokolenia armatniego mięsa historii”
Teatr
Teatr TV: Historia wokół XIII księgi „Pana Tadeusza" ze świetnym wynikiem
Teatr
Klata reżyseruje „Krzyżaków”. Spektakl o narodowej sile czy zalążku katastrofy?
Teatr
Chiny przejmują Rosję po scenie sądu w Warszawie
Teatr
Kożuchowska, Seniuk, Sarzyńska zagrają na wrocławskim dworcu PKP
Reklama
Reklama