Tramwaj na Solaris

Stanisław Lem w TR Warszawa, Maksym Gorki w Och-Teatrze, Tennessee Williams w Nowym Teatrze. Warszawskie sceny przygotowują się do nowego sezonu.

Publikacja: 25.08.2009 13:39

Podczas Spotkania Teatrów Narodowych zobaczymy m.in. spektakl austriackiego Burgtheater „Der Weibste

Podczas Spotkania Teatrów Narodowych zobaczymy m.in. spektakl austriackiego Burgtheater „Der Weibsteufel”

Foto: Życie Warszawy

Ubiegły sezon na stołecznych scenach był wyjątkowo udany. Sądząc z zapowiedzi, i ten będzie interesujący. Co czeka w najbliższym czasie teatralnych widzów?

[srodtytul]Filozofia i science fiction[/srodtytul]

Nad sceniczną wersją najsłynniejszej powieści Stanisława Lema „Solaris” pracuje w TR Warszawa Natalia Korczakowska. Reżyserka, która ostatnio w Teatrze Nowym zrealizowała spektakl „Stawrogin. Wieczór autorski” według Fiodora Dostojewskiego, a wcześniej w Jeleniej Górze „Elektrę” i „Śmierć człowieka-wiewiórki”, tym razem sięga po autora, który znany był z niechęci do jakichkolwiek adaptacji swoich książek. Jakie będą efekty? Zobaczymy w październiku. W spektaklu „Solaris. Raport” zagrają m.in. Katarzyna Warnke, Eryk Lubos i Sebastian Pawlak.

[srodtytul]Współczesność i tradycja[/srodtytul]

Warszawa, walcząc o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku, coraz bardziej otwiera się na współpracę międzynarodową. Teatr Narodowy zainicjuje w październiku festiwal Spotkanie Teatrów Narodowych. Do Warszawy zjadą zespoły sześciu scen narodowych, m.in. Włoch, Austrii i Francji.

Festiwal ma być przeglądem tradycji teatralnych, ale też dyskusją nad miejscem, rolą i zadaniami scen narodowych w XXI w. Przedstawieniom będą towarzyszyć spotkania z twórcami, wykłady i projekcje, a także sympozjum poświęcone dialogowi między teatralną współczesnością i przeszłością.

[srodtytul]Powrót do Czechowa[/srodtytul]

Teatr Współczesny, który w tym sezonie będzie obchodził 60-lecie istnienia, jako jedną z pierwszych realizacji pokaże „Sztukę bez tytułu” Antoniego Czechowa, czyli „Płatonowa”. W roli tytułowej prowincjonalnego uwodziciela, idealisty, ale i chamowatego enfant terrible wystąpi Borys Szyc, a gościnnie pojawi się Dominika Kluźniak. Przedstawienie reżyseruje Ag-nieszka Glińska, która kolejny raz w swojej pracy teatralnej wraca do Czechowa.

[srodtytul]Och! To znowu teatr![/srodtytul]

Polonia pod wodzą Krystyny Jandy już tradycyjnie nie zwalnia tempa, co udowadnia, pokazując przez całe wakacje kilka swoich przedstawień dziennie.

Ale dwie sceny przy Marszałkowskiej i ta na pl. Konstytucji to dla Fundacji Krystyny Jandy na rzecz Kultury za mało. Pod koniec lipca podpisała ona umowę ze spółką Max Film na dzierżawę dawnego kina Ochota. Po renowacji budynku ma powstać tutaj Och-Teatr. Na inaugurację sceny, na przełomie grudnia i stycznia, zaplanowano premierę dawno niewidzianej w Polsce sztuki Maksyma Gorkiego „Wassa Żeleznowa” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

A na dużej scenie Polonii od lipca trwają próby do pierwszej musicalowej realizacji w tym teatrze. „Bagdad Cafe” to wzruszająca historia zaniedbanej Jasmin uciekającej od swojego męża i odkrywającej na nowo – w tytułowej knajpie – uroki życia. Nad choreografią z aktorami pracuje Emil Wesołowski, który, jak pisze w swoim dzienniku Janda: „(...) daje im wycisk jak trzeba, ledwo mięśnie wytrzymują”. Efekty „wycisku” zobaczymy 26 września.

[srodtytul]„(A)pollonia” i inni[/srodtytul]

Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego, mimo nadal nierozwiązanych problemów z siedzibą, będzie działać podobnie jak w ubiegłym sezonie – jako multimedialne centrum kultury.

We wrześniu, po sukcesach na Festiwalu w Avignonie, powróci „(A)pollonia” – zobaczymy ją w Farat Studio i w Koneserze. Nie zabraknie wydarzeń muzycznych. Nowy Teatr współorganizuje z festiwalem Warszawska Jesień koncert Pawła Mykietyna „Pasję wg św. Marka na głosy i instrumenty” oraz koncert Renate Jett.

W cyklu „Nowa Myśl Teatralna” z prezentacjami zaproszeni zostali Rodrigo Garcia – kontrowersyjny argentyński reżyser i dramaturg oraz uznawany za jednego z najciekawszych reprezentantów nowej sceny francuskiej Joel Pommerat, którego dramat „Jedną ręką” wystawiła w Teatrze Studio Anna Smolar.

Na wiosnę natomiast zobaczymy najważniejszy spektakl przygotowywany w tym sezonie przez Warlikowskiego (w koprodukcji z francuskim Theatre Odeon) – „Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williamsa. Przedstawienie już traktowane jest jako wydarzenie, choćby ze względu na zaproszenie do obsady znanej m.in. z filmów Jeana-Luca Godarda Isabelle Huppert.

Ubiegły sezon na stołecznych scenach był wyjątkowo udany. Sądząc z zapowiedzi, i ten będzie interesujący. Co czeka w najbliższym czasie teatralnych widzów?

[srodtytul]Filozofia i science fiction[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły