Miłość w koprodukcji

Opera Narodowa coraz odważniej zaczyna współpracować z najlepszymi teatrami Europy. Dowodem jest właśnie ten spektakl. Inscenizacja „Katii Kabanovej” powstała w koprodukcji z English National Opera.

Publikacja: 22.04.2010 16:36

Warszawski spektakl powstaje w koprodukcji z English National Opera. Premiera w Londynie odbyła się

Warszawski spektakl powstaje w koprodukcji z English National Opera. Premiera w Londynie odbyła się w marcu (fot: ArenaPAL)

Foto: Życie Warszawy

Po marcowej premierze i serii przedstawień w Londynie przychodzi teraz pora na warszawską prezentację.

[wyimek]Czytaj też: [link=http://www.rp.pl/artykul/9131,464648_Amerykanin__ktory_zburzyl_stary_teatr_.html]Amerykanin, który zburzył stary teatr[/link] [/wyimek]

Nie tylko z tego powodu premiera „Katii Kabanovej” jest u nas wydarzeniem. Dzięki Operze Narodowej polska publiczność będzie miała wreszcie okazję poznać twórczość Leoša Janačka. To jeden z najważniejszych kompozytorów operowych pierwszych dekad XX stulecia, cieszący się wielkim uznaniem w świecie. Cały świat wystawia jego dramaty, jedynie u nas Janaček jest nieobecny.

Ukończona w 1921 r. „Katia Kabanova” inspirowana jest dramatem rosyjskim „Burza” Ostrowskiego. Ma niemal filmową strukturę, opartą na krótkich scenach, w których miłosnemu dramatowi tytułowej bohaterki towarzyszy ciekawie ukazane tło społeczne. Każda z nawet drugoplanowych postaci, jest wnikliwie nakreślona.

Londyńsko-warszawski spektakl reżyseruje Amerykanin David Alden. To artysta o ogromnym doświadczeniu, od ponad 25 lat współpracujący z wieloma teatrami europejskimi. – „Katia Kabanova” to opowieść miłosna – tłumaczy Alden. – Janaček komponował ją pod wpływem „Madame Butterfly”. Puccini jest jednak sentymentalny, a Janaček emocjonalny, ale chłodny, powiedziałbym, że bardziej obiektywny w obserwowaniu brutalnego, surowego życia.

David Alden pierwszy raz reżyseruje w Polsce, z warszawskiej obsady poznał wcześniej tylko Pawła Wundera, kreującego Tichona, męża Katii, z którym kilka lat temu spotkał się podczas pracy nad premierą „Salome” w Wilnie. Jest pod wrażeniem Wioletty Chodowicz, która będzie Kabanovą. Jej kochankiem Borysem stanie się Rafał Bartmiński.

Od strony muzycznej spektakl przygotowuje wybitny czeski dyrygent Tomaš Hanus.

[i]„Katia Kabanova”, reż. David Alden scen. Charles Edwards, kier. muzyczne Tomaš Hanus, Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 120 zł, rezerwacje: tel. 22 826 50 19, premiera: niedziela (25.04), godz. 19, spektakle: wtorek (27.04), godz. 19, czwartek (29.04), godz. 19[/i]

Po marcowej premierze i serii przedstawień w Londynie przychodzi teraz pora na warszawską prezentację.

[wyimek]Czytaj też: [link=http://www.rp.pl/artykul/9131,464648_Amerykanin__ktory_zburzyl_stary_teatr_.html]Amerykanin, który zburzył stary teatr[/link] [/wyimek]

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Teatr
Wojna o teatr w Kielcach skończy się zarządem komisarycznym w Świętokrzyskiem?
Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?