Awangardowy taniec jesiotra na krawędzi ostatniego piętra

Po znakomicie przyjętym spektaklu „Starucha” w reżyserii Igora Gorzkowskiego Teatr Ochoty zaczyna cykl spotkań poświęconych rosyjskiej awangardzie lat 20. i 30. XX w.

Publikacja: 10.10.2011 16:38

CZYTANIE OBERIUTÓW/CHARMS 11 października, wtorek godz. 19.00 wstęp wolny

CZYTANIE OBERIUTÓW/CHARMS 11 października, wtorek godz. 19.00 wstęp wolny

Foto: materiały prasowe

W zeszłym tygodniu „Starucha" , oparta na tekstach Daniiła Charmsa i zainspirowana działalnością oberiutów – grupy artystycznej uważanej za pionierów teatru absurdu, otrzymała trzy nominacje do Feliksów Warszawskich: za reżyserię Gorzkowskiego i dwie role drugoplanowe Wiktorii Gorodeckiej oraz Bartłomieja Bobrowskiego.

– Absurd i ironia oberiutów  okazują się rzeczą ponadczasową – twierdzi Jerzy Czech, tłumacz tekstów m.in. Daniiła Charmsa przywoływanych w przedstawieniu Gorzkowskiego. – Być może to dzięki ich przeświadczeniu, że realna jest sztuka, którą proponowali, a nie gazetowe, doraźne fakty, co jakiś czas powraca falami jej popularność. Ich twórczość pozwala nam metaforycznie wejść na szafę i spojrzeć na świat z kompletnie innej perspektywy.

W taki właśnie sposób prowokowali swoich odbiorców oberiuci, działając w Petersburgu pod koniec lat 20. – Grupa organizowała wieczory, na które składały się czytanie poezji, inscenizacje sztuk, projekcje filmów – opowiada Igor Gorzkowski. – Charms zapowiadał pierwszy wieczór przez megafon, stojąc na gzymsie na ostatnim piętrze Domu Prasy w Leningradzie. Czytał swoje wiersze, siedząc na szafie z kołpakiem na głowie. To szokowało.

Podobnie jak surrealiści oberiuci życie traktowali jako przedmiot kreacji artystycznej. Charms twierdził niezłomnie, że przyszedł na świat pod postacią ikry jesiotra i cudem uniknął losu innych ryb rozsmarowanych na kanapce.

W Warszawie być może nikt nie stanie na gzymsie, ale będziemy mieli okazję zanurzyć się w świat nie tylko literackiej rosyjskiej awangardy.

Na początek, we wtorek w klubokawiarni Chłodna 25, Anna Sroka, odtwórczyni tytułowej roli w „Starusze", przeczyta fragmenty wybranych tekstów Daniiła Charmsa. Towarzyszył jej będzie Piotr Tabakiernik, autor muzyki do tego spektaklu. Kolejne spotkania będą poświęcone m.in. prezentacji filmów Dzigi Wiertowa, scenarzysty, dokumentalisty i reżysera, współzałożyciela eksperymentalnej grupy Kino Oko. Do cyklu zostali  zaproszeni Marcin Masecki i Jerzy Rogiewicz, którzy przygotują nową aranżację baletu „Święto wiosny" Igora Strawińskiego.

* Charms/Wiertow/ Strawiński  – Warszawa, klubokawiarnia Chłodna 25, wtorek 11.10, godz. 19 wstęp wolny

W zeszłym tygodniu „Starucha" , oparta na tekstach Daniiła Charmsa i zainspirowana działalnością oberiutów – grupy artystycznej uważanej za pionierów teatru absurdu, otrzymała trzy nominacje do Feliksów Warszawskich: za reżyserię Gorzkowskiego i dwie role drugoplanowe Wiktorii Gorodeckiej oraz Bartłomieja Bobrowskiego.

– Absurd i ironia oberiutów  okazują się rzeczą ponadczasową – twierdzi Jerzy Czech, tłumacz tekstów m.in. Daniiła Charmsa przywoływanych w przedstawieniu Gorzkowskiego. – Być może to dzięki ich przeświadczeniu, że realna jest sztuka, którą proponowali, a nie gazetowe, doraźne fakty, co jakiś czas powraca falami jej popularność. Ich twórczość pozwala nam metaforycznie wejść na szafę i spojrzeć na świat z kompletnie innej perspektywy.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły