Agnieszka Glińska odmłodziła Moralność pani Dulskiej

Agnieszka Glińska dokonała trudnej sztuki: stara „Moralność pani Dulskiej” stała się współczesną komedią.

Aktualizacja: 30.08.2012 16:30 Publikacja: 30.08.2012 15:10

Monika Krzywkowska (Dulska), Marcin Januszkiewicz (Zbyszko)

Monika Krzywkowska (Dulska), Marcin Januszkiewicz (Zbyszko)

Foto: Teatr Współczesny

Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia do Teatru Współczesnego na spektakle grane 7, 8 i 9 września godz. 19.00 - szczegóły dotyczące konkursu.

Na scenie warszawskiego Teatru Współczesnego pozornie jest tak, jak pamiętamy ze szkolnej lektury: Dulska wyrzuca ze swej kamienicy lokatorkę, która się truła, a kokocicy drastycznie podnosi czynsz. I z żelazną konsekwencją pilnuje rodziny: mężowi wydziela cygara, córki trzyma krótko, by wyrosły na porządne panny. Nagle świat zaczyna się walić, bo syn Zbyszko zrobił dziecko służącej...

Agnieszka Glińska niczego nie dopisała, jak dziś nagminnie robią to inni reżyserzy. Co więcej, w oryginalnym tekście Gabrieli Zapolskiej dokonała tylko niewielkich skrótów. A jednak nie oglądamy odkurzonej ramoty teatralnej. Nie mamy też wrażenia, że zaproponowała wyprawę do świata sprzed stu lat, w którym tytułowa „moralność" dotyczyła innych zasad niż dzisiaj, skoro obecnie słowo „mezalians" niemal wyszło z użycia.

Glińska przeniosła Zapolską w lata 20. minionego stulecia, ale sugeruje, że mogłaby się rozgrywać i dzisiaj. Akcji nadała dynamiczne, współczesne tempo. W tym domu Dulskich często wszyscy mówią naraz, wyrzucają słowa w przestrzeń, by rozładować stresy, a nie nawiązać kontakt z bliskimi. Tak właśnie toczy się życie w wielu dzisiejszych rodzinach.

Największą przemianę przeszła sama Dulska. Nie ma w niej nic z mieszczańskiego potwora i kołtuna. Odmłodniała, jest wciąż atrakcyjną kobietą, marzy się jej czasem odrobina szaleństwa, ale przecież jej obowiązkiem pozostaje rodzina.

W naszym świecie nie brak takich kobiet, pragnących za wszelką cenę wpoić dzieciom zasady, jakie im przekazano. To jest obrona przed rzeczywistością, której nie są w stanie ogarnąć i zaakceptować. Dziecko zrobione gosposi nadal więc bywa tragedią. Zwłaszcza jeśli matką ma być na przykład Ukrainka pracująca na czarno.

Monika Krzywkowska świetnie portretuje apodyktyczną żonę i matkę, a Glińska, prowadząc swój spektakl, nie moralizuje. Przedstawia historię w dobrym, komediowym tonie, przemycając bardziej poważne treści. Tradycyjna robota teatralna umiejętnie łączy się z bardziej współczesnym, slapstickowym tonem, stary tekst wywołuje uśmiech widzów, a wszyscy aktorzy dają pokaz precyzyjnego współdziałania.

Dominują jednak kobiety: Natalia Rybicka (Hanka), Agnieszka Pilaszewska (Tadrachowa). A Monika Pikuła jako Hesia pokazuje, że i w następnym pokoleniu Dulskie będą rządzić w rodzinie. Mężczyźni nie mają nic do powiedzenia.

Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia do Teatru Współczesnego na spektakle grane 7, 8 i 9 września godz. 19.00 - szczegóły dotyczące konkursu.

Na scenie warszawskiego Teatru Współczesnego pozornie jest tak, jak pamiętamy ze szkolnej lektury: Dulska wyrzuca ze swej kamienicy lokatorkę, która się truła, a kokocicy drastycznie podnosi czynsz. I z żelazną konsekwencją pilnuje rodziny: mężowi wydziela cygara, córki trzyma krótko, by wyrosły na porządne panny. Nagle świat zaczyna się walić, bo syn Zbyszko zrobił dziecko służącej...

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły