Media w Moskwie: naciskano na pilotów

Rosyjskie gazety piszą, że z zapisów czarnych skrzynek Tu-154 wynika, iż była presja na załogę. Według nich publikacja stenogramów może zmienić układ sił politycznych w Polsce

Publikacja: 04.06.2010 02:46

Według gazety „Moskowskij Komsomolec” stenogram rozmów w kokpicie polskiego Tu-154M „stawia kropkę w sporze, czy na jego załogę była wywierana presja ze strony wysoko postawionych pasażerów”. „Była, i to bezpośrednio” – zaznacza gazeta. Jej zdaniem „decyzję o podejściu do lądowania w trudnych warunkach meteorologicznych załoga podjęła niesamodzielnie”.

„Ze stenogramu widać, że jeden z pasażerów, który przebywał w kabinie pilotów, przez cały czas ingerował w proces sterowania samolotem” – stwierdza dziennik i sugeruje, że tą osobą był obecny w kokpicie dowódca Sił Powietrznych gen. Andrzej Błasik.

Według gazety „jasne jest jedno: załoga w chwili lądowania znajdowała się pod presją nie tylko okoliczności, ale także ludzi, którzy bezpośrednio wpływali na proces podejmowania przez lotników decyzji o żywotnym znaczeniu, co stanowi poważne naruszenie przepisów lotniczych dowolnego kraju”.

Z kolei „Rossijskaja Gazeta” uważa, że ujawnienie zapisów miało cel polityczny.

„Wygląda na to, że premier Donald Tusk spełnił obietnicę, by zapoznać społeczeństwo z tym, co tak naprawdę działo się na pokładzie samolotu numer 101. W warunkach ostrej walki o najwyższy urząd w państwie publikacja stenogramów może zmienić układ sił politycznych w kraju i mieć wpływ na nastroje wyborców. Być może to zmusiło Warszawę do złamania wcześniejszego ustalenia w Moskwie i opublikowania dokumentu” – stwierdza dziennik.

O naruszeniu ustaleń z Moskwą pisze także portal „Obszczej Gaziety”.

Zauważa też w publikacji pod tytułem „Ostatnie słowa pilotów samolotu Lecha Kaczyńskiego przed katastrofą były niecenzuralne”, że jedną z najważniejszych informacji były słowa rosyjskich kontrolerów. „Na 15 minut przed katastrofą ostrzegali oni, że »warunków dla lądowania nie ma«” – podkreśla portal.

Według gazety „Moskowskij Komsomolec” stenogram rozmów w kokpicie polskiego Tu-154M „stawia kropkę w sporze, czy na jego załogę była wywierana presja ze strony wysoko postawionych pasażerów”. „Była, i to bezpośrednio” – zaznacza gazeta. Jej zdaniem „decyzję o podejściu do lądowania w trudnych warunkach meteorologicznych załoga podjęła niesamodzielnie”.

„Ze stenogramu widać, że jeden z pasażerów, który przebywał w kabinie pilotów, przez cały czas ingerował w proces sterowania samolotem” – stwierdza dziennik i sugeruje, że tą osobą był obecny w kokpicie dowódca Sił Powietrznych gen. Andrzej Błasik.

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1026
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022