Polscy uczniowie w większości uważają się za patriotów

Z badań przeprowadzonych przez organizatorów kampanii BohaterON – włącz historię! i Instytutu Pamięci Narodowej wynika, że ponad 3/4 polskich uczniów uważa się za patriotów.

Publikacja: 06.06.2018 13:39

Polscy uczniowie w większości uważają się za patriotów

Foto: materiały prasowe

adm

Według wyników badań, co trzeci z uczniów deklaruje duże lub bardzo duże zainteresowanie historią, a podczas nauki młodzi ludzie coraz częściej korzystają z alternatywnych źródeł informacji.

Z badań, które przeprowadzono w ramach II edycji ogólnopolskiej kampanii BohaterON – włącz historię! oraz działań edukacyjnych realizowanych wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej, wynika, że młodzi ludzie są przywiązani do historii swojego narodu, o ile przedstawiają ją im zaangażowane osoby, które wykorzystują urozmaicone formy nauczania. Wśród młodzieży nadal dominuje jednak tradycyjne, emocjonalne pojęcie patriotyzmu, a jeden z jego ważniejszych przejawów stanowi walka o wolność kraju.

40 proc. ankietowanych wykazuje duże bądź bardzo duże zainteresowanie historią przy zaledwie 15 proc. osób, których ten przedmiot ciekawi w stopniu znikomym lub wcale. Istotne jest również to, że przeważająca liczba uczniów (80 proc.) uważa, że lekcje historii w ich szkołach są atrakcyjne i prowadzone w angażujący sposób. - Kluczową rolę odgrywa osoba nauczyciela. Co trzeci uczeń wskazał, że to właśnie pasja i podejście do nauczania pedagoga sprawiają, że zajęcia z historii są klasyfikowane jako ciekawe - powiedziała przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego kampanii BohaterON – włącz historię! Agnieszka Łesiuk-Krajewska. - Ponadto, młodzież coraz częściej czerpie wiedzę historyczną z kanałów na YouTube, stron internetowych i filmów. Niezaprzeczalnymi liderami są Historia bez Cenzury, „Miasto 44” i „Czas honoru” – dodała. Podkreśliła także, że jedynie 479 uczniów jako źródło historyczne wskazało rodzinę, spotkania ze świadkami historii, udział w grupach rekonstrukcyjnych czy przynależność do harcerstwa.

Według przeprowadzonych badań, za patriotów uważa się przeważająca część ankietowanych uczniów (78 proc.). Miłość do ojczyzny deklarują jednak także osoby, które nie są zainteresowane lekcjami historii.

 

Definicja patriotyzmu

Kłopotem dla młodzieży okazała się być natomiast definicja patriotyzmu. 11 proc. zapytanych udzieliło na to pytanie odpowiedzi „nie wiem” lub nie odpowiedziało wcale. Co drugi badany uczeń, postrzega patriotyzm jako miłość i przywiązanie do Ojczyzny oraz poszanowanie tradycji i kultury narodu. Jedynie co dziesiąty uczeń zauważył, że patriotyzm może przejawiać się również w aktywnym, codziennym działaniu.

Choć co czwarty ankietowany za oznakę patriotyzmu uważa wywieszanie flagi, jedynie co jedenasty deklarował, że to robi. Podobnie jest również z uczestnictwem w obchodach świąt narodowych. 36 proc. badanych wymieniło je jako działanie patriotyczne. Walka o wolność kraju jest przejawem miłości do ojczyzny dla co piątego ucznia. Co dwudziesty dostrzega natomiast, że w tym kontekście istotna jest pielęgnacja miejsc historycznych oraz pamięci o bohaterach wydarzeń sprzed lat.

Jak wynika z badań, młodzież wykazuje się za także dużym szacunkiem do symboli narodowych. Niemal co trzeci z badanych uczniów uważa, że ich komercyjne wykorzystywanie na przedmiotach codziennego użytku jest złe.

Aż 80 proc. młodych ludzi otrzymuje wiedzę o patriotyzmie w szkole. 3/4 ankietowanych to właśnie w szkołach angażuje się w akcje związane z obchodami świąt narodowych czy wydarzeń historycznych. – Dlatego akcje edukacyjne prowadzone przez Instytut Pamięci Narodowej, również tę organizowaną wspólnie z zespołem kampanii BohaterON, kierujemy do uczniów oraz oczywiście nauczycieli, którzy stanowią pomost pomiędzy nami a najmłodszym pokoleniem - powiedział Adam Hlebowicz, dyrektor Biura Edukacji Narodowej w Instytucie Pamięci Narodowej. - Chcemy uświadomić młodzieży, że nauka historii i patriotyzm to nie tylko walka zbrojna, ale również pamięć o przeszłości i nawiązanie relacji ze świadkami minionych wydarzeń – podkreślił.

 

Tożsamość narodowa

W badaniu zapytano także o pojęcie tożsamości narodowej. Jego wyniki wskazują, że młodzież przede wszystkim identyfikuje się z Polską (40 proc.). 2/5 uczniów czuje natomiast silną więź ze społecznością lokalną oraz miejscowością, w której mieszka. Jedynie 7 proc. czuje taki związek z Europą.

Przeprowadzając badanie, uczniów poproszono także o wymienienie trzech postaci, które uważa za patriotów. Mogły być to zarówno postacie żyjące, jak i nieżyjące. Co drugi uczeń wskazał Józefa Piłsudskiego. Wśród odpowiedzi pojawił się również Tadeusz Kościuszko (22 proc.) oraz Jan Paweł II (19 proc.). Zdaniem uczniów to właśnie nieżyjące ikony polskiej historii są osobami, na których warto się wzorować (80 proc.). – Realizując akcję BohaterON – włącz historię!, za cel postawiliśmy sobie przywrócenie pamięci o świadkach historii, którzy nadal są wśród nas. Mamy nadzieję, że inicjacja dialogu pokoleń: Powstańców Warszawskich z dziećmi i młodzieżą, pomoże dostrzec młodym ludziom, że bohaterowie tamtych wydarzeń żyją wciąż obok nas. Czerpmy z ich doświadczeń, ucząc się od nich miłości do kraju i szacunku do drugiego człowieka – zaznaczyła Agnieszka Łesiuk-Krajewska.

Badanie przeprowadzone zostało w ramach działań edukacyjnych kampanii BohaterON – włącz historię! we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej. Zrealizowano je na próbie 10 035 uczniów z 165 szkół podstawowych i ponadpodstawowych z 15 województw, w roku szkolnym 2017/2018.

BohaterON – włącz historię!, IPN

BohaterON – włącz historię!, IPN

Społeczeństwo
Psychiatra o zbrodni na UW: Oblaliśmy jako społeczeństwo dwa testy
Społeczeństwo
Imigrant dobry, pod warunkiem, że jest sprawdzony
Społeczeństwo
Najnowsza prognoza pogody na 10 dni. Kiedy wreszcie będzie cieplej?
Społeczeństwo
Kosmiczna szansa dla Polski. Co przyniesie „sławoszomania”?
Społeczeństwo
Sondaż: Polacy nie chcą oddawać życia za ojczyznę