200 książek zniknęło z biblioteki. Powodem stereotypy płciowe

Jedna ze szkół w Barcelonie zdecydowała, że usunie z biblioteki 200 książek dla dzieci, ze względu na utrwalanie przez te publikacje seksistowskich stereotypów.

Publikacja: 23.04.2019 11:04

200 książek zniknęło z biblioteki. Powodem stereotypy płciowe

Foto: AdobeStock

Jak informuje „The Guardian”, biblioteka szkoły Taber, składająca się z około 600 książek dla najmłodszych dzieci, została przejrzana w ramach projektu mającego na celu odnalezienie ukrytych treści seksistowskich. Po sprawdzeniu zbiorów stwierdzono, że 30 proc. znajdujących się tam książek "miało silne stereotypy i nie miało wartości pedagogicznej”. 

Czytaj także: Naukowcy: Córki pomagają w walce z seksizmem

 

 

Wśród nich znalazło się kilka wersji opowiadań o Czerwonym Kapturku i historia o Śpiącej Królewnie. Z półek usunięte zostały również niektóre książki poświęcone legendzie o św. Jerzym. Historia ta jest powszechnie czytana na katalońskim dniu św. Jerzego, który odbywa się 23 kwietnia. Zdaniem szkoły, większość książęk o legendzie utrwala seksistowskie stereotypy, w których mężczyzna jest odważnym bohaterem, mordującym smoki a kobieta jest strachliwą księżniczką. W nowych książkach dla dzieci, takich jak między innymi „Santa Jordina” i „La Revolta de Santa Jordina”, legenda jest jednak zmieniona i to kobietę stawia w roli bohaterki.

Anna Tutzó, jedna z kobiet zasiadających w komisji, dokonującej przeglądu książek, twierdzi, że inicjatywa nie polega na „braniu na cel konkretnych historii, ale na szerszym spojrzeniu na problem seksizmu, który wykracza daleko poza bajki”. Według Tutzó, stereotypy płciowe pojawiają się także w „książkach do nauki alfabetu, kolorów czy zwyczajów”. - Społeczeństwo się zmienia i jest bardziej świadome kwestii płci, ale nie ma to odzwierciedlenia w opowiadaniach - podkreśliła. Zdaniem komisji, jeśli dzieci widzą „silnie stereotypowe” relacje i zachowania w tym, co czytają, uznają je za normalne.

Jak donosi „El País”, obawa o to, co czytają dzieci, dotarła także do innych szkół w stolicy Katalonii. Szkoła Montseny w Barcelonie zaczęła przeglądać książki w swojej bibliotece i ogłosiła, że usunie historie uważane za seksistowskie. W szkole w Fort Pienc stowarzyszenie rodziców utworzyło natomiast komisję ds. Równości płci. Jej celem jest przyjrzenie się treściom książek dla dzieci oraz innym kwestiom dotyczącym seksizmu. - Rodzaj książek czytanych przez dzieci jest bardzo istotny, gdyż tradycyjne książki powielają stereotypy dotyczące płci. Dobrze jest mieć książki, które je łamią - mówi Estel Clusella, szef stowarzyszenia rodziców. Clusella twierdzi, że ważne jest również jak najszybsze zwalczanie stereotypów związanych z płcią. - W wieku pięciu lat dzieci mają już określone role płciowe, wiedzą, co to znaczy być chłopcem lub dziewczynką. Dlatego kluczem jest praca z perspektywą płci od wczesnego dzieciństwa - wyjaśnia. 

Komisja w szkole Taber chce zająć się teraz przeglądem książek wydawanych dla uczniów szkół podstawowych. Tutzo podkreśla jednak, że nie ma zamiaru usuwać żadnych z półek. - We wczesnym dzieciństwie dzieci są chłoną wszystko, co je otacza, to pozwala znormalizować seksistowskie stereotypy. Uczniowie szkół podstawowych (w wieku od 6 do 12 lat) mają większą zdolność krytycznego myślenia, a książki mogą być okazją do nauki, aby samodzielnie dzieci rozpoznały seksistowskie elementy - mówi Tutzo.

Badania przeprowadzone w ubiegłym roku przez Observera i Nielsena wykazały, że męskie postacie w książkach obrazkowych dla dzieci dwa razy częściej odgrywały wiodące role. „Jeśli chłopcy dostają w książkach główne role, zarówno te dobre, jak i złe, a dziewczyny są jedynie ich pomocnikami, potwierdza to, jaki jest świat i jak powinien on wyglądać. Bardzo trudno jest w takiej sytuacji czuć się równym” - zaznaczono w badaniu. 

Jak informuje „The Guardian”, biblioteka szkoły Taber, składająca się z około 600 książek dla najmłodszych dzieci, została przejrzana w ramach projektu mającego na celu odnalezienie ukrytych treści seksistowskich. Po sprawdzeniu zbiorów stwierdzono, że 30 proc. znajdujących się tam książek "miało silne stereotypy i nie miało wartości pedagogicznej”. 

Czytaj także: Naukowcy: Córki pomagają w walce z seksizmem

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Musimy więcej myśleć o osobach starszych
Społeczeństwo
MiG-29 przekroczył barierę dźwięku koło Malborka. Pilota zawieszono
Społeczeństwo
Alimenciarze zalegają swoim dzieciom ponad 15 mld złotych
Społeczeństwo
Projekt ustawy o ochronie ludności. Miejsce w schronie także dla ratujących życie
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Społeczeństwo
Sondaż: Powinniśmy przyjmować uchodźców? Polacy są podzieleni
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży