Zawsze tam, gdzie nie jest możliwe zwolnienie funkcjonariusza na innej podstawie prawnej, a zdaniem przełożonych nie powinien on już pełnić służby, można zwolnić go ze względu na tzw. ważny interes służby. Umożliwia to m.in. art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o policji (dalej uop). Podobne rozwiązanie przewidują także ustawy pragmatyczne innych służb mundurowych, ale nie wszystkie (patrz ramka). Przy czym niektóre z nich, tak jak np. ustawa o Państwowej Straży Pożarnej (upsp), nie posługują się wprost tym sformułowaniem. Ustawa ta pozwala jednak zwolnić strażaka z innych, niż określone w art. 43 pkt 2–4a, ważnych przyczyn (przesłanki zwolnienia fakultatywnego), jeżeli dalsze pozostawanie w służbie nie gwarantuje należytego wykonywania obowiązków służbowych - art. 43 pkt 3 ust. 5 upsp. Funkcja tego przepisu jest zatem taka sama jak formuły "ważny interes służby" zawartej w art. 41 ust. 2 pkt 5 uop.
Oba te sformułowania są też jednakowo ogólne. Wskazówki, jak należy je rozumieć, znaleźć można w orzecznictwie sądów administracyjnych na ten temat. Liczba wyroków z ważnym interesem w tle pokazuje też, że z tej podstawy prawnej zwolnienia służby mundurowe korzystają dość często. Najwięcej z nich dotyczy policjantów, nic dziwnego – to największa liczebnie formacja. Jednak wnioski, jakie płyną z tych orzeczeń, znajdą zastosowanie również do innych służb, które mogą korzystać z omawianej podstawy zwolnienia.
Liczy się interes ogółu
Choć ustawodawca w żadnej z ustaw pragmatycznych ani w innych przepisach nie określił, co należy rozumieć przez pojęcie „ważny interes służby", w orzecznictwie uznaje się, że chodzi tu o dobro interesu służby rozumianego jako interes społeczny. W praktyce na podstawie tego przepisu zwalnia się funkcjonariuszy, którzy w ocenie przełożonych nie powinni z przyczyn pozamerytorycznych pełnić dalej służby w Policji, a nie można ich zwolnić na innej podstawie prawnej.
Nie oznacza to jednak, że przełożeni funkcjonariuszy mają tu całkowitą swobodę i ważnym interesem służby mogą uzasadnić każdą decyzję o zwolnieniu. Potwierdza to wyrok NSA (wyrok z 28 listopada 2012 r. I OSK 662/12). Sąd ten podkreślił w nim, że możliwość skorzystania przez organ z przyznanych mu w ten sposób przez ustawodawcę uprawnień nie oznacza dowolności oraz nieograniczonego (arbitralnego) czynienia użytku z przyznanych kompetencji.
Zdaniem NSA decyzje podejmowane na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 uop powinny uwzględniać wymogi przewidziane w art. 7 kodeksu postępowania administracyjnego, a więc tzw. zasady prawdy obiektywnej. Zgodnie z tym przepisem w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.