- W radzie powiatu panuje przekonanie że zarząd powiatu nie uzyska absolutorium za 2018 r. Czy trzeba więc rozpatrywać i zatwierdzać oba sprawozdania: finansowe i z wykonania budżetu, skoro już z jednego z nich (z wykonania budżetu) wynika, że absolutorium nie będzie udzielone?
Czytaj też: Czy rada powiatu może podjąć uchwałę o udzieleniu zarządowi absolutorium
Instytucja absolutorium jest kluczową kwestią dla oceny wykonania budżetu w jednostce samorządu terytorialnego, w tym w powiecie. Istotę absolutorium trafnie przedstawiono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 marca 2015 r. (sygn. akt II GSK 231/14) gdzie wskazano: Absolutorium, nazywane inaczej skwitowaniem lub rozliczeniem, to akt uznający za prawidłową działalność finansową organu, któremu absolutorium jest udzielane, na podstawie przedłożonego sprawozdania. Udzielenie absolutorium oznacza więc aprobatę organu stanowiącego dla działań organu wykonawczego i uznanie, że plan w postaci budżetu uchwalonego przez organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego został należycie wykonany. W procesie udzielania absolutorium konieczne jest uzyskanie odpowiedzi, jak wygląda stan planowanych dochodów i wydatków budżetowych w stosunku do jego realizacji, jakie są przyczyny ewentualnych rozbieżności pomiędzy stanem założonym a rzeczywistym, a także czy winą za istnienie owych rozbieżności można obciążyć organ wykonujący budżet (wyrok WSA w Poznaniu z 25 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Po 1053/08, LEX nr 514991).
Jeśli chodzi o powiat, to zgodnie z art. 30 ust. 1a ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – uchwałę w sprawie absolutorium rada powiatu podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady powiatu. Przy czym, jak wynika z art. 13 ust. 2, odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium.
Jednak kluczowe znaczenie – z punktu widzenia pytania – mają regulacje dotyczące absolutorium zawarte w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. I tak, zgodnie z art. 271 ust. 1 ww. ustawy, nie później niż do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu po zapoznaniu się ze: