Czy rada powiatu może podjąć uchwałę o udzieleniu zarządowi absolutorium

Wniosek komisji rewizyjnej dotyczący nieudzielania absolutorium, nie stoi na przeszkodzie przeprowadzeniu głosowania w przedmiocie udzielenia absolutorium.

Publikacja: 05.06.2018 05:40

Czy rada powiatu może podjąć uchwałę o udzieleniu zarządowi absolutorium

Foto: 123RF

Wkrótce na sesji rady powiatu będzie podjęta kwestia absolutorium. Komisja rewizyjna zamierza wnioskować o nieudzielenie absolutorium. Czy dopuszczalne jest podjęcie uchwały przez radę powiatu o udzieleniu absolutorium zarządowi powiatu w przypadku, gdy komisja rewizyjna wystąpiła z wnioskiem o nieudzielanie absolutorium, w następstwie, którego nie podjęto uchwały w sprawie nieudzielania absolutorium?

Należy zaznaczyć, że nie znajdziemy wprost odpowiedzi na podane zagadnienie w przepisach prawa. Konieczne jest spojrzenie na ten problem z szerszej perspektywy, z uwzględnieniem stosownych regulacji ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, w tym dotyczących istoty funkcjonowania komisji rewizyjnej jednostki samorządu terytorialnego oraz orzecznictwa. I tak, w art. 16 ww. ustawy postanowiono, że rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 14 ust. 1, oraz będących członkami zarządu (ust. 2). Z kolei w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca określił, że komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.

Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Co również istotne, w orzecznictwie sądowym akcentuje się, że komisja rewizyjna jest organem wewnętrznym rady gminy (nie jest organem gminy w rozumieniu ustaw samorządowych) i pełni funkcje pomocnicze wobec jej organu stanowiącego (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 29 sierpnia 2017 r. (sygn. akt II SA/Ol 531/17). Z powyższego wynika, więc, że funkcjonowanie komisji rewizyjnej ma przede wszystkim charakter pomocniczy, niejako służebny wobec macierzystego organu stanowiącego jednostki samorządowej.

Z powyższym założeniem interpretacyjnym wiążą się zaś konsekwencje m.in. na płaszczyźnie mechanizmu absolutoryjnego. Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z art.12 pkt 6 ww. ustawy, do wyłącznej właściwości rady powiatu należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu. Instytucja absolutorium stanowi ustawowo określony sposób kontroli organu stanowiącego nad wykonaniem budżetu przez organ wykonawczy i jest wyrazem końcowej oceny działalności w tym zakresie. Właśnie na kanwie ww. regulacji prawnych art. 16 ust. 3 i art. 12 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, istotne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 8 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Gd 1499/14), bazując na wytycznych Naczelnego Sądu Administracyjnego zawartych w wyroku z 3 czerwca 2014 r. (sygn. akt II GSK 521/13).

Z tych orzeczeń wynika, że nie można wywodzić z ww. regulacji prawnych stanowiska, że rada powiatu jest związana wnioskiem komisji rewizyjnej w zakresie przedmiotu projektu uchwały, który ma być poddany pod głosowanie organu powiatu, jakim jest rada powiatu. Podkreślono również w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego: „fakt, że wniosek komisji rewizyjnej dotyczył nieudzielania absolutorium, nie krępuje rady powiatu i nie stoi na przeszkodzie przeprowadzeniu głosowania w przedmiocie udzielenia absolutorium, w przypadku, gdy w następstwie wniosku komisji rewizyjnej dotyczącego nieudzielania absolutorium, rada powiatu nie podjęła uchwały w przedmiocie nieudzielania absolutorium". Dalej zaakcentowano, że wniosek komisji rewizyjnej podlega wprawdzie zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową, niemniej opinia w tej sprawie nie ma dla rady mocy wiążącej. Dodano, że wniosek komisji rewizyjnej nie podlega głosowaniu, a jedynie ma służyć wzbogaceniu obrazu i poszerzeniu wiedzy rady gminy o stopniu wykonania jej własnego budżetu.

Podstawa prawna: Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1868 ze zm.)

Wniosek

Zestawienie ww. argumentów natury prawnej popartych przede wszystkim stanowiskami sądów, skłania do wniosku, że dopuszczalne jest podjęcie uchwały dotyczącej udzielenia absolutorium zarządowi powiatu, także w przypadku, gdy komisja rewizyjna wystąpiła z wnioskiem o nieudzielanie absolutorium, w następstwie, którego nie podjęto uchwały w sprawie nieudzielania absolutorium.

Wkrótce na sesji rady powiatu będzie podjęta kwestia absolutorium. Komisja rewizyjna zamierza wnioskować o nieudzielenie absolutorium. Czy dopuszczalne jest podjęcie uchwały przez radę powiatu o udzieleniu absolutorium zarządowi powiatu w przypadku, gdy komisja rewizyjna wystąpiła z wnioskiem o nieudzielanie absolutorium, w następstwie, którego nie podjęto uchwały w sprawie nieudzielania absolutorium?

Należy zaznaczyć, że nie znajdziemy wprost odpowiedzi na podane zagadnienie w przepisach prawa. Konieczne jest spojrzenie na ten problem z szerszej perspektywy, z uwzględnieniem stosownych regulacji ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, w tym dotyczących istoty funkcjonowania komisji rewizyjnej jednostki samorządu terytorialnego oraz orzecznictwa. I tak, w art. 16 ww. ustawy postanowiono, że rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 14 ust. 1, oraz będących członkami zarządu (ust. 2). Z kolei w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca określił, że komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona