- Miasto jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego– komunikacji miejskiej na swoim obszarze (zadanie własne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego) oraz na obszarze gmin, które z miastem podpisały odnośne porozumienia międzygminne. Przewozy są odpłatne i miasto uzyskuje wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Transport realizowany jest za pomocą Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, będącego zakładem budżetowym miasta. Gminy, które podpisały z miastem stosowne porozumienia są zobowiązane do odpowiedniego ponoszenia kosztów związanych z zapewnieniem transportu zbiorowego. Mianowicie, gminy te zobowiązane są do wnoszenia na rzecz miasta dopłat z tytułu wykonywania przewozów na liniach nierentownych oraz na wyrównaniu utraconych wpływów z tytułu honorowania uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Dopłata ta stanowi dotację, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Kwota dopłaty wyliczana będzie jako iloczyn planowanej liczby wozokilometrów na terenie gminy i przyjętej stawki za wozokilometr. Dochody uzyskane ze sprzedaży biletów oraz otrzymane dotacje przeznaczone są na pokrycie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w tym świadczenie usług komunikacyjnych. Kwota przekazana przez gminę powierzającą służy więc pokryciu części kosztów organizacji publicznego transportu zbiorowego przez gminę przejmującą. Czy dopłaty gmin, objętych porozumieniem, wnoszone jako dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, będą podlegały opodatkowaniu VAT?
Na wstępie należy przypomnieć, iż na podstawie obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (zob. ramka), w orzecznictwie przyjmowano, że dopłaty otrzymywane od gmin, uczestników międzygminnego porozumienia komunalnego w sprawie lokalnego transportu zbiorowego nie stanowią obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę biletów, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (zob. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 października 2008 r., ILPP1/443-776/08-2/BD; wyrok (nieprawomocny) WSA w Warszawie z 9 marca 2018 r., III SA/Wa 1494/17).
Czytaj także:
Dotacja do działalności w zakresie komunikacji miejskiej - co z VAT
Uzupełniający element
Obowiązujący art. 29a ust. 1 ustawy o VAT (zob. ramka) stanowi odzwierciedlenie art. 73 dyrektywy 2006/112/WE, z którego to przepisu wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.