Gmina zleci zamówienie bez przetargu

Powierzenie przez gminę jej zadań do wykonywania spółce, w której ta jednostka posiada 100 procent udziałów, nie wymaga przeprowadzania przetargów

Aktualizacja: 30.04.2009 07:03 Publikacja: 30.04.2009 06:50

Red

Realizowanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej jako ustalonych w uchwale jednostki samorządu terytorialnego zadań statutowych spółki należy odróżnić od wykonywania takich zadań na podstawie umowy. W pierwszym wypadku mamy bowiem do czynienia z realizowaniem przez spółkę zadań z zakresu gospodarki komunalnej w jej imieniu i na rachunek za pomocą wniesionego lub powierzonego jej majątku. Natomiast powierzenie spółce komunalnej takiego zadania w drodze umowy następuje na zasadach wskazanych w art. 3 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=68528335DC56360449259ECDFF15E56E?id=74522]ustawy o gospodarce komunalnej[/link]. Z takim przypadkiem będziemy mieli do czynienia, gdy przedmiotem zlecenia nie będą zadania z zakresu użyteczności publicznej, dla których realizacji dana spółka została powołana. Innymi słowy, gdy przedmiot zamówienia będzie wykraczał poza zakres zadań powierzonych danej spółce w drodze stosownej uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego i aktu tworzącego tę spółkę. Powierzenie wykonywania zadań objętych takim zamówieniem powinno następować na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, tj. z zastosowaniem przepisów o finansach publicznych lub, odpowiednio, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

[srodtytul]Kontrakt nie zawsze konieczny[/srodtytul]

Zawarcie pomiędzy gminą a spółką umowy określającej warunki finansowania zadań powierzonych jej w drodze uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego (art. 4 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej) i aktu tworzącego tę spółkę nie stanowi zamówienia publicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 13 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11991A94AB9A86CA95B0D9B1C90CD305?id=247401]ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp)[/link]. W takim bowiem przypadku brak warunku dwustronnego przysporzenia jako kryterium kwalifikacji danej umowy do kategorii prawnej zamówienia publicznego.[b] Naczelny Sąd Administracyjny [/b]stwierdził, że wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnych zakresie przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną siłą rzeczy zawarcia umowy nie wymaga. Podstawą powierzenia wykonywania tych zadań jest bowiem sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania [b](III SA/Wa 2445/05).[/b]

W stosunkach pomiędzy gminą i utworzoną przez nią jednostką organizacyjną jest również miejsce na zawarcie umowy o realizację zamówienia publicznego na rzecz gminy. Jednakże pod warunkiem, że mamy do czynienia ze zleceniem zamówienia niemieszczącego się w zakresie zadań, dla których gmina powołała tę jednostkę. Takie zamówienia określane są w orzecznictwie ETS mianem zamówień in house. W odniesieniu do tej kategorii zamówień w orzecznictwie ETS utrwaliło się stanowisko, wedle którego zamówienia te nie są objęte procedurami zamówień publicznych. [b]W orzeczeniu z 19 listopada 1999 r. ETS[/b] sformułował dwa warunki umożliwiające odstąpienie od obowiązku stosowania procedur udzielania zamówień publicznych przy udzielaniu zamówień podmiotom posiadającym odrębną osobowość prawną od zamawiającego: po pierwsze – sprawowanie przez podmiot publiczny kontroli podobnej do tej, jaką sprawuje w stosunku do własnych służb, po drugie – wykonywanie przez kontrolowany podmiot zasadniczej części jego działalności na rzecz podmiotu kontrolującego.

[srodtytul]Pełna kontrola nad podmiotem[/srodtytul]

Istotne zatem dla uznania, że powierzenie przez gminę zadań własnych spółce prawa handlowego nie wymaga zastosowania procedur udzielania zamówień publicznych, jest stwierdzenie, że spółka ta ma status komunalnej osoby prawnej, w której gmina posiada cały kapitał zakładowy. Tylko w takim wypadku gmina zachowuje wyłączną możliwość decydowania o sprawach spółki (pełną kontrolę nad nią). Ponadto [b]spółka musi być utworzona w celu wykonywania określonych zadań komunalnych gminy, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w stosownej uchwale gminy[/b] (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej) oraz w akcie o jej utworzeniu.

[i]Opracowano na podstawie informacji prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 21 stycznia 2009 r. (UZP/DP/O-JNI/248957/1232/09).[/i]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Ustawy o zamówieniach publicznych nie stosuje się do wykonania zadań o charakterze użyteczności publicznej przez jednostkę organizacyjną utworzoną w tym celu przez gminę [b](wyrok NSA z 11 sierpnia 2005 r., sygn. akt II GSK 105/05)[/b].[/ramka]

Realizowanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej jako ustalonych w uchwale jednostki samorządu terytorialnego zadań statutowych spółki należy odróżnić od wykonywania takich zadań na podstawie umowy. W pierwszym wypadku mamy bowiem do czynienia z realizowaniem przez spółkę zadań z zakresu gospodarki komunalnej w jej imieniu i na rachunek za pomocą wniesionego lub powierzonego jej majątku. Natomiast powierzenie spółce komunalnej takiego zadania w drodze umowy następuje na zasadach wskazanych w art. 3 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=68528335DC56360449259ECDFF15E56E?id=74522]ustawy o gospodarce komunalnej[/link]. Z takim przypadkiem będziemy mieli do czynienia, gdy przedmiotem zlecenia nie będą zadania z zakresu użyteczności publicznej, dla których realizacji dana spółka została powołana. Innymi słowy, gdy przedmiot zamówienia będzie wykraczał poza zakres zadań powierzonych danej spółce w drodze stosownej uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego i aktu tworzącego tę spółkę. Powierzenie wykonywania zadań objętych takim zamówieniem powinno następować na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, tj. z zastosowaniem przepisów o finansach publicznych lub, odpowiednio, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów