Kiedy radny uznany za kłamcę lustracyjnego może stracić mandat

Kiedy stwierdzić, że mandat wójta uznanego za kłamcę lustracyjnego wygasł: po wyroku sądu II instancji czy po rozpatrzeniu kasacji

Publikacja: 30.05.2011 05:00

Kiedy radny uznany za kłamcę lustracyjnego może stracić mandat

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

W jednej z nadmorskich gmin trwa spór między wojewodą a radą gminy. Dotyczy on mandatu wójta, którego oświadczenie lustracyjne sądy I i II instancji uznały za nieprawdziwe. Wojewoda wezwał więc radę do podjęcia uchwały stwierdzającej, że mandat wójta wygasł. Ta odmawia, argumentując, że postępowanie w sprawie ciągle trwa. Wójt wniósł bowiem kasację do Sądu Najwyższego.

Wygaśnięcie mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) następuje wskutek utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów. Tak stanowi art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Z jej art. 3 zaś wynika, że bierne prawo wyborcze ma każdy obywatel polski posiadający prawo wybieralności do rady gminy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat. Kandydat nie musi stale zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje.

Z kolei ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stanowi, że bierne prawo wyborcze nie przysługuje osobom, w stosunku do których jest prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności, o którym mowa w art. 21a ust. 2 ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów.

Z tego ostatniego wynika natomiast, że sąd, wydając orzeczenie stwierdzające złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia lustracyjnego, orzeka (obligatoryjnie) utratę prawa wybieralności w wyborach do Sejmu, Senatu i Parlamentu Europejskiego oraz w wyborach powszechnych organu i członka organu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego.

W konsekwencji uznać należy, że ten, kto został prawomocnie uznany za kłamcę lustracyjnego, traci mandat.

W wypadku orzeczeń wydawanych w toku postępowań lustracyjnych ustawa o ujawnieniu treści dokumentów stanowi, że prawomocnym jest orzeczenie wydane w II instancji. Rada może podjąć uchwałę stwierdzającą, iż mandat wójta kłamcy lustracyjnego wygasł po otrzymaniu tego wyroku. Ustawa lustracyjna daje możliwość wniesienia kasacji od takiego orzeczenia.

– Rozpatruje ją Sąd Najwyższy, który może wstrzymać wykonanie zaskarżonego orzeczenia, jeżeli uzna skargę za uzasadnioną – wyjaśnia adwokat Michał Pratkowski.

Dlatego najrozsądniejszym dla rady rozwiązaniem jest wstrzymanie się z podjęciem uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta uznanego za kłamcę lustracyjnego do czasu rozpoznania kasacji. Zwłaszcza że termin, w którym SN powinien to uczynić, nie jest długi – wynosi trzy miesiące od daty wniesienia kasacji.

Gdyby jednak rada pospieszyła się i podjęła uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu wójta przed rozpatrzeniem kasacji przed SN, wójt może taką uchwałę zaskarżyć do sądu administracyjnego. W takiej sytuacji wygaśnięcie jego mandatu nastąpi z dniem uprawomocnienia wyroku sądu administracyjnego oddalającego skargę.

Opinie

prof. Andrzej Szewc, z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Jednym ze skutków wyroku lustracyjnego jest zakaz obejmowania określonych funkcji publicznych przez czas w nim oznaczony. W stosunku do osoby piastującej taką funkcję (np. burmistrza) w chwili uprawomocnienia się wyroku wchodzi on w życie z dniem doręczenia wyroku podmiotowi właściwemu w sprawie pozbawienia osoby lustrowanej pełnienia funkcji publicznej (rada). Pracownikiem samorządowym (np. burmistrzem) może być jedynie osoba korzystająca z pełni praw publicznych. Orzeczenie środka karnego w postaci zakazu piastowania funkcji publicznej sprawia, że burmistrz tego warunku nie spełnia. A nie mogąc być zatrudnionym, nie może piastować urzędu. Przewodniczący rady gminy powinien mu zatem niezwłocznie wydać świadectwo pracy, gdyż stosunek pracy takiego burmistrza wygasł z mocy prawa.

W jednej z nadmorskich gmin trwa spór między wojewodą a radą gminy. Dotyczy on mandatu wójta, którego oświadczenie lustracyjne sądy I i II instancji uznały za nieprawdziwe. Wojewoda wezwał więc radę do podjęcia uchwały stwierdzającej, że mandat wójta wygasł. Ta odmawia, argumentując, że postępowanie w sprawie ciągle trwa. Wójt wniósł bowiem kasację do Sądu Najwyższego.

Wygaśnięcie mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) następuje wskutek utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów. Tak stanowi art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Z jej art. 3 zaś wynika, że bierne prawo wyborcze ma każdy obywatel polski posiadający prawo wybieralności do rady gminy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat. Kandydat nie musi stale zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów