Oznacza to, że gmina będzie mogła połączyć prowadzoną przez siebie bibliotekę publiczną np. z gminnym ośrodkiem kultury, jeżeli takie rozwiązanie będzie korzystniejsze dla użytkowników i tańsze dla organizatora.
Taką możliwość wprowadza nowelizacja ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz o zmianie innych ustaw, której ostateczny tekst (po rozpatrzeniu poprawek Senatu) Sejm uchwalił 31 sierpnia.
Nowe brzmienie otrzymał art. 13 ust. 7 ustawy o bibliotekach. Obecnie stanowi on, że biblioteka publiczna nie może być łączona z innymi instytucjami oraz z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi.
Po wejściu w życie nowelizacji przepis ten będzie zezwalał na łączenie bibliotek publicznych z innymi instytucjami kultury, pod warunkiem że nie spowoduje to uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań. Przez brak uszczerbku należy rozumieć m.in. to, że w nowej instytucji kultury powstałej w wyniku połączenia gminnej biblioteki publicznej z gminnym ośrodkiem kultury pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bibliotekarskich będą spełniali wymogi obowiązujące bibliotekarzy.
O zamiarze połączenia biblioteki trzeba będzie poinformować opinię publiczną na sześć miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu. Informację tę trzeba będzie uzasadnić.