Tego typu powierzenie obowiązków nie powinno być jednak sytuacją długotrwałą. Jak wyjaśnia ministerstwo administracji i cyfryzacji nie może też oznaczać trybu zatrudnienia na wakujące stanowisko urzędnicze.
-Ministerstwo administracji i cyfryzacji nie monitoruje ani kwestii tworzenia, ani powierzania stanowiska sekretarza gminy (powiatu, czy województwa samorządowego) -mówi Piotr Kołodziejczyk, wiceminister MAiC. -Wszelkie ewentualne działania podjęte przez ministerstwo zmierzające w kierunku zbadania prawidłowości zatrudniania sekretarzy w jednostkach samorządu terytorialnego mogłyby się spotkać z zarzutem braku podstaw prawnych w tym przedmiocie -dodaje.
Zdaniem wiceministra ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wzmacnia pozycję sekretarza gminy, powiatu czy województwa. Zaś stanowisko to, jako należące do grupy stanowisk kierowniczych urzędniczych powinno być obsadzane w następstwie otwartego i konkurencyjnego naboru. - Osoba piastująca wysokie stanowisko w administracji samorządowej musi dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zadań w zakresie powierzonych jej obowiązków -wyjaśnia Piotr Kołodziejczyk.
Jednocześnie wiceminister podkreśla, że art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych daje pracodawcy możliwość czasowego powierzenia zatrudnionemu w urzędzie pracownikowi innej pracy, "jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki". -Przepis ten zastrzega jednak, że okres powierzenia pracownikowi wykonywania innej pracy niż określona w umowie o pracę, nie może przekraczać 3 miesięcy w ciągu roku -wyjaśnia wiceminister.
Oznacza to, że przepis art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych umożliwia pracodawcy zagospodarowanie posiadanej już kadry pracowniczej, niemniej jednak, jako sytuacja wyjątkowa, powinno ono wynikać z bieżących potrzeb pracodawcy związanych z koniecznością zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kierowanej jednostki. Nie może też przekraczać wyznaczonego przez ustawodawcę okresu.