Wójt może powierzyć obowiązki sekretarza pracownikowi urzędu

Ustawa o pracownikach samorządowych nie formułuje wprost zakazu powierzania pełnienia obowiązków sekretarza gminy innemu urzędnikowi

Publikacja: 07.03.2012 12:17

Wójt może powierzyć obowiązki sekretarza pracownikowi urzędu

Wójt może powierzyć obowiązki sekretarza pracownikowi urzędu

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski BŻ Bartłomiej Żurawski

Tego typu powierzenie obowiązków nie powinno być jednak sytuacją długotrwałą. Jak wyjaśnia ministerstwo administracji i cyfryzacji nie może też oznaczać trybu zatrudnienia na wakujące stanowisko urzędnicze.

-Ministerstwo administracji i cyfryzacji nie monitoruje ani kwestii tworzenia, ani powierzania stanowiska sekretarza gminy (powiatu, czy województwa samorządowego) -mówi Piotr Kołodziejczyk, wiceminister MAiC. -Wszelkie ewentualne działania podjęte przez ministerstwo zmierzające w kierunku zbadania prawidłowości zatrudniania sekretarzy w jednostkach samorządu terytorialnego mogłyby się spotkać z zarzutem braku podstaw prawnych w tym przedmiocie -dodaje.

Zdaniem wiceministra ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wzmacnia pozycję sekretarza gminy, powiatu czy województwa. Zaś stanowisko to, jako należące do grupy stanowisk kierowniczych urzędniczych powinno być obsadzane w następstwie otwartego i konkurencyjnego naboru. - Osoba piastująca wysokie stanowisko w administracji samorządowej musi dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zadań w zakresie powierzonych jej obowiązków -wyjaśnia Piotr Kołodziejczyk.

Jednocześnie wiceminister podkreśla, że art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych daje pracodawcy możliwość czasowego powierzenia zatrudnionemu w urzędzie pracownikowi innej pracy, "jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki". -Przepis ten zastrzega jednak, że okres powierzenia pracownikowi wykonywania innej pracy niż określona w umowie o pracę, nie może przekraczać 3 miesięcy w ciągu roku -wyjaśnia wiceminister.

Oznacza to, że przepis art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych umożliwia pracodawcy zagospodarowanie posiadanej już kadry pracowniczej, niemniej jednak, jako sytuacja wyjątkowa, powinno ono wynikać z bieżących potrzeb pracodawcy związanych z koniecznością zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kierowanej jednostki. Nie może też przekraczać wyznaczonego przez ustawodawcę okresu.

-Znaczenie przy zastosowaniu omawianego przepisu mają również kwalifikacje pracownika - zaznacza Piotr Kołodziejczyk. -Powierzona mu bowiem do wykonywania "inna" praca powinna odpowiadać jego kwalifikacjom, a zatem w konsekwencji korelować również z wymaganiami ustalonymi dla powierzonego stanowiska -dodaje.

Konstytucja przyznała jednostkom samorządu terytorialnego, jako odrębnym podmiotom publicznym, przymiot samodzielności w wykonywaniu powierzonych zadań. Samodzielność ta podlega ochronie sądowej. Jednym z atrybutów tej samodzielności jest pozostawienie w gestii kierowników urzędów samorządowych (wójtów, starostów, marszałków) swobody kreowania polityki kadrowej. Kierownicy urzędów gmin (starostw i urzędów marszałkowskich) realizują czynności w sprawach z zakresu prawa pracy względem zatrudnionych w tych urzędach pracowników.

- Z tych właśnie względów ministerstwo administracji i cyfryzacji nie posiada kompetencji do oceny, czy też weryfikacji działań podejmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego (pracodawców samorządowych) w zakresie zatrudniania pracowników w urzędach administracji samorządowej -zaznacza Piotr Kołodziejczyk.

Czytaj także w serwisie:

PRAWO

»

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr