Dziś wchodzi w życie nowelizacja wydanego przez ministra spraw wewnętrznych rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie) ewidencji etatów, wyposażenia oraz wyników działania.
– Wprowadzone zmiany były konsultowane, więc jesteśmy przygotowani do ich wdrożenia – mówi Monika Niżniak, rzecznik prasowy warszawskiej Straży Miejskiej.
Jakie zmiany są najważniejsze?
– Przede wszystkim dokonano podziału wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji na wykroczenia ujawnione przez urządzenia rejestrujące oraz pozostałe, np. parkowanie na zakazie czy kopercie – mówi Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. – To ważna zmiana, która spowoduje, że już na początku 2013 r. wojewodowie i komendanci wojewódzcy policji będą mieli dokładne informacje o liczbie wykroczeń drogowych ujawnionych za pomocą fotoradarów. Ponadto informacje zawarte w ewidencji mogą stanowić podstawę do oceny działalności całej straży w danej gminie – dodaje rzecznik.
Straż gminną (miejską) tworzy i rozwiązuje rada gminy w drodze uchwały. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (DzU nr 123, poz. 779 ze zm.) nie określa żadnych szczegółowych przesłanek utworzenia czy też likwidacji tej umundurowanej formacji powołanej do ochrony porządku publicznego na terenie gminy.