Reklama

Ewidencja wyników działania straży gminnej może mieć wpływ na jej likwidację

Ewidencja wyników działania straży może mieć wpływ na podjęcie przez radę uchwały o likwidacji tej formacji

Publikacja: 14.03.2012 08:02

Ewidencja wyników działania straży gminnej może mieć wpływ na jej likwidację

Ewidencja wyników działania straży gminnej może mieć wpływ na jej likwidację

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Dziś wchodzi w życie nowelizacja wydanego przez ministra spraw wewnętrznych rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie) ewidencji etatów, wyposażenia oraz wyników działania.

– Wprowadzone zmiany były konsultowane, więc jesteśmy przygotowani do ich wdrożenia – mówi Monika Niżniak, rzecznik prasowy warszawskiej Straży Miejskiej.

Jakie zmiany są najważniejsze?

– Przede wszystkim dokonano podziału wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji na wykroczenia ujawnione przez urządzenia rejestrujące oraz pozostałe, np. parkowanie na zakazie czy kopercie – mówi Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. – To ważna zmiana, która spowoduje, że już na początku 2013 r. wojewodowie i komendanci wojewódzcy policji będą mieli dokładne informacje o liczbie wykroczeń drogowych ujawnionych za pomocą fotoradarów. Ponadto informacje zawarte w ewidencji mogą stanowić podstawę do oceny działalności całej straży w danej gminie – dodaje rzecznik.

Straż gminną (miejską) tworzy i rozwiązuje rada gminy w drodze uchwały. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (DzU nr 123, poz. 779 ze zm.) nie określa żadnych szczegółowych przesłanek utworzenia czy też likwidacji tej umundurowanej formacji powołanej do ochrony porządku publicznego na terenie gminy.

Reklama
Reklama

Jedynym warunkiem rozwiązania straży gminnej (miejskiej) jest poznanie opinii wojewódzkiego (stołecznego) komendanta policji – mówi rzecznik prasowy MSW. – Dostęp do zawartych w ewidencji informacji mają poza policją, wojewodą i MSW również organy gminy: wójt i rada. Wykorzystują je przy wykonywaniu czynności nadzorczych (wójt) – mówi Monika Niżniak. – Natomiast rada gminy decyduje zarówno o budżecie tej formacji, jak i np. o liczbie etatów, jakimi straż może w danym roku dysponować. Oczywiście, rozstrzygając w tych sprawach, rada może posiłkować się informacjami z ewidencji.

Potwierdza to Marek Anioł, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Krakowie.

– Prezydent czy rada, podejmując decyzje o liczbie etatów w straży, jej budżecie, a nawet likwidacji, mogą opierać się na informacjach zawartych w takiej ewidencji.

Dane z ewidencji są przekazywane – do 31 stycznia każdego roku – właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu (stołecznemu) policji. Trafiają również do wojewody, a za jego pośrednictwem do ministra spraw wewnętrznych. W konsekwencji mogą mieć również znaczenie przy opiniowaniu zasadności decyzji rady o rozwiązaniu straży gminnej (miejskiej).

– Ewidencja nie służy natomiast do oceny pracy poszczególnych strażników – wyjaśnia Małgorzata Woźniak. – A to dlatego, że nie ewidencjonuje wyników pracy poszczególnych funkcjonariusz straży.

podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 16 lutego 2012 r. DzU z 28 lutego, poz. 222

Reklama
Reklama

Trzy tabelki do wypełnienia

Określona w załączniku do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych ewidencja składa się z trzech części.

- Pierwsza to ewidencja etatów. Podaje się w niej liczbę etatów na poszczególnych stanowiskach w straży gminnej (miejskiej). Od komendanta poczynając, przez strażników, na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi kończąc.

- Druga dotyczy wyposażenia. Gromadzi informacje o tym, czym dysponuje straż, np. ile i jakich ma pojazdów czy posiada fotoradary, psy służbowe, kajdanki, pałki oraz broń palną.

- Trzecia rejestruje wyniki działań straży. Do niej wpisuje się m.in., w jakich sprawach strażnicy interweniowali, ile mandatów wystawili i na jaką kwotę, a także jakie sprawy straż przekazała do załatwienia sądom, innym organom lub instytucjom.

Czytaj także w serwisach:

Samorząd

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dziś wchodzi w życie nowelizacja wydanego przez ministra spraw wewnętrznych rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie) ewidencji etatów, wyposażenia oraz wyników działania.

– Wprowadzone zmiany były konsultowane, więc jesteśmy przygotowani do ich wdrożenia – mówi Monika Niżniak, rzecznik prasowy warszawskiej Straży Miejskiej.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Czy Trybunał Konstytucyjny będzie sam publikował swoje wyroki? Próba odblokowania TK
Sądy i trybunały
„Rażące nadużycie władzy”. KRS stanowczo o działaniach ministra Waldemara Żurka
Konsumenci
Ustawa frankowa obejmie także roszczenia wynikające z pożyczek
Prawo karne
Afera KPO. Zawiadomienie do prokuratury przeciwko Donaldowi Tuskowi
Oświata i nauczyciele
Nauczyciel podniósł głos na nieposłusznych uczniów. Sprawa skończyła się w sądzie
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama