Z wyliczeń Związku Gmin Wiejskich RP wynika, że wpłaty gmin na janosikowe mogą spaść do 240 – 260 mln zł.
– Jaki wpływ miałoby zmniejszenie wpłat na subwencję równoważącą, trudno jest obecnie ocenić – mówi Paweł Tomczak, dyrektor biura ZGW RP. – Możemy jedynie przyjąć założenie proporcjonalnego zmniejszenia otrzymywanej subwencji o procent zmniejszenia wpłat – dodaje. Zaznacza, że w skrajnym wypadku gminy mogą stracić nawet dwie trzecie wpływów z części równoważącej subwencji ogólnej.
Szukamy środków
– Nad obydwoma projektami, poselskim (druk sejmowy nr 230) i obywatelskim (nr 19), pracuje obecnie podkomisja – mówi Piotr Zgorzelski, przewodniczący Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. – Za wcześnie przesądzać o tym, o ile wpłaty zamożnych gmin na rzecz biedniejszych zostaną zmniejszone. Szukamy pieniędzy w całym systemie finansów publicznych, również w środkach niewykorzystanych – dodaje poseł. – Do komisji dotarły informacje, że gminy nie wykorzystują 270 mln zł przeznaczonych na dodatki mieszkaniowe – wyjaśnia. Podkreśla również, że do systemu wyrównawczego powinien się aktywnie włączyć budżet państwa.
Nie tylko gminy skupione wokół ZGW RP krytykują projekty nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
– Projekt obywatelski jest fatalny – mówi Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. Przyznaje jednak, że kierunkowo jest słuszny, bo system wyrównywania samorządowych dochodów musi zostać zmieniony.