Rada Gminy Hajnówka podjęła uchwałę w sprawie statutu gminy. W jej przepisach uregulowała kwestie kontroli finansowej jednostek pomocniczych gminy, stanowiąc, że: bieżącą kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i przedkłada odpowiednie informacje wójtowi.
– Kontrolę i nadzór nad działalnością organów jednostki pomocniczej mają sprawować organy gminy, czyli rada gminy i wójt, a nie skarbnik gminy – wyjaśnia Lidia Stupak, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli podlaskiego UW. – Rada nie jest władna do zmiany porządku kompetencyjnego ustanowionego przez ustawę, jeśli ta nie zawiera wyraźnego upoważnienia. Skarbnik nie należy do organów podstawowej jednostki samorządu terytorialnego, nie można mu zatem nadać uprawnień kontrolnych i nadzorczych wobec jednostki pomocniczej gminy – dodaje.
Z kolei w § 20 ust. 2 statutu rada określiła, że: jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności niezbędna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
W ocenie organu nadzoru zapis ten w części dotyczącej scedowania kontrasygnaty skarbnika na osobę upoważnioną jest niezgodny z art. 262 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nim zaciągania kredytów i pożyczek oraz udzielania pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd, z zastrzeżeniem, że dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika.
– Ustawa o finansach publicznych nie uprawnia rady gminy, by upoważniała skarbnika do ewentualnej subdelegacji, w wyniku której kontrasygnatę mogłaby złożyć osoba przez niego upoważniona – mówi Lidia Stupak. – Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że jedyną osobą uprawnioną do złożenia kontrasygnaty w przypadku czynności prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, jest skarbnik jednostki samorządu terytorialnego – dodaje.