- Od 2009 r. pracowałem na stanowisku nawiązanym na podstawie powołania. W wyniku wyborów do samorządu terytorialnego w listopadzie 2010 r. uzyskałem mandat radnego gminnego. 29 czerwca 2012 r. pracodawca odwołał mnie z pełnionej funkcji. Złożył również oświadczenie woli o rozwiązaniu umowy o pracę za trzymiesięcznym wypowiedzeniem. Czy działania podjęte przez pracodawcę były prawidłowe? Jakie ewentualnie przysługują mi środki pozwalające zakwestionować jego decyzję?
– pyta czytelnik.
Odwołanie zostało dokonane z naruszeniem zarówno kodeksu pracy, jak i ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.). Ustawodawca gwarantuje radnym szczególną ochronę w zakresie prawa pracy, polegającą na ograniczeniu możliwości rozwiązania z nim stosunku pracy. Fakt pełnienia funkcji radnego należy uznać za notoryjny, czyli powszechnie znany i niewymagający dowodu, dlatego nie ma konieczności dodatkowego informowania pracodawcy o tym.
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Ochrona trwałości jego stosunku pracy obejmuje, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, wszystkie formy nawiązania stosunku pracy. Dotyczy to więzi powstających ze wszystkich źródeł wymienionych w art. 2 kodeksu pracy, w tym także powołania. Następstwem tej ochrony jest ograniczenie swobody podmiotu, który nawiązał na podstawie powołania stosunek pracy z pracownikiem- radnym, w rozwiązaniu go bez zgody rady gminy. Tak stanowi art. 25 § 2 ustawy o samorządzie gminnym.
Zakaz ten oznacza zarówno niedopuszczalność składania takim pracownikom oświadczeń woli wypowiadających, jak i rozwiązujących bez wypowiedzenia ten stosunek, z pominięciem wymaganej zgody. Z uwagi na jednoczesność i nierozerwalność czynności pozbawiającej stanowiska i oświadczenia o rozwiązaniu dotychczasowego stosunku należy przyjąć, że u czytelnika zasada uprzedniości procedury w żadnej mierze nie została zachowana.