Reklama

Bonifikaty od opłat za trwały zarząd określa wójt, a nie radni

Przepisy podejmowanych przez gminne rady uchwał nie mogą powtarzać, ani modyfikować postanowień ustawowych

Publikacja: 20.09.2012 17:52

To wojt, a nie rada, określa postanowienia umowy dzierżawy gminnej nieruchomości

To wojt, a nie rada, określa postanowienia umowy dzierżawy gminnej nieruchomości

Foto: www.sxc.hu

Rada gminy Siedlce podjęła uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami gminy.- W przedmiotowej uchwale rada zawarła szereg zapisów nie stanowiących zasad, a będących w istocie powtórzeniem bądź modyfikacją regulacji ustawowych zawartych głównie w ustawie o gospodarce nieruchomościami – mówi Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

W dalszej części rozstrzygnięcia organ nadzoru punktuje błędy, które uzasadniały uchylenie uchwały (sygn. akt LEX-S.4131.28.2012.MR).

Bonifikaty

Radni zapisali w niej, że przepisy uchwały stosuje się również do przekazywania nieruchomości gminnym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej. Tymczasem formę i tryb przekazywania określają przepisy art. 18, art. 43 – 50 i art. 84 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Następnie, w rozdziale 2 uchwały, rada ustaliła zasady przekazywania nieruchomości jednostkom organizacyjnym gminy nie posiadającym osobowości prawnej. Określiła m.in. zasady udzielania bonifikat od opłat rocznych za nieruchomości oddane w trwały zarząd. Zdaniem wojewody mazowieckiego regulacje te zostały uchwalone bez upoważnienia ustawowego. – Radni nie wzięli pod uwagę, że zasady udzielania tych bonifikat reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami – wyjaśnia Jacek Kozłowski. – I wskazuje, że art. 84 ust. 3 – 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami przesądza o tym, że wysokość opłat rocznych oraz udzielonych bonifikat i sposób zapłaty tych opłat ustala w drodze decyzji wójt (burmistrz, prezydent miasta). Z zastrzeżeniem, że jeżeli nieruchomość jest oddawana na określone cele (m.in. mieszkaniowe, na realizację celów publicznych, czy jednostkom organizacyjnym, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową) bonifikaty te udzielane są za zgodą rady.

- Ustawa nie upoważnia zatem rady do określenia warunków udzielania bonifikat, ani tym bardziej do ustalania wysokości stawek procentowych bonifikat – tłumaczy wojewoda.

Reklama
Reklama

Powtórzone uprawnienia

Do wyłącznej kompetencji rady gminy należy jedynie określanie zasad co do dysponowania nieruchomościami na czas nieoznaczony lub przekraczający okres 3 lat. Zawieranie umów na okres krótszy niż 3 lata należy do gospodarowania mieniem gminy do czego upoważniony jest wójt (wyrok WSA w Lublinie z 3 sierpnia 2011 r., sygn. akt II S.A./Lu 74/11).

W uchwale radni wskazali również uprawnienia wójta w zakresie gospodarowania nieruchomościami gminy. Pomimo, że zarówno ustawa o gospodarce nieruchomościami, jak i rozporządzenie rady ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (DzU z 2004 r. nr 207, poz. 2108 ze zm.), oraz ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym szczegółowo wskazują, na czym uprawnienia wójta w tej sferze polegają. A także w jakich przypadkach na czynności wójta wymagana jest zgoda rady oraz jakie obowiązki wynikają dla wójta w sytuacji, gdy gmina posiada obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

M.in. radni ograniczyli prawo wójta do wyboru w jakim trybie nieruchomość zostanie zbyta albo oddana w użytkowanie wieczyste. Uchwała przesądza bowiem, że następuje to w drodze przetargu. Tymczasem ustawa o gospodarce nieruchomościami, w art. 28 wprost stanowi, że w tych sprawach właściwe są dwa tryby: przetargowy lub bezprzetargowy. O decyzja o wyborze, który zostanie zastosowany należy do wójta, który w tym celu opiera się na określonych w art. 38 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami kryteriach.

Rada gminy Siedlce podjęła uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami gminy.- W przedmiotowej uchwale rada zawarła szereg zapisów nie stanowiących zasad, a będących w istocie powtórzeniem bądź modyfikacją regulacji ustawowych zawartych głównie w ustawie o gospodarce nieruchomościami – mówi Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

W dalszej części rozstrzygnięcia organ nadzoru punktuje błędy, które uzasadniały uchylenie uchwały (sygn. akt LEX-S.4131.28.2012.MR).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Dobra osobiste
Coldplay zapłaci za ujawnienie romansu? Prawnicy o szansach pozwu Andy'ego Byrona
Prawo
Prostsza sprzedaż otrzymanej nieruchomości. Jest podpis prezydenta
Nieruchomości
Wysokie kary za budowę szopy w ogrodzie. Ważna jest odległość od działki sąsiada
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama