Apteki: kiedy i która pełni dyżur w nocy, w niedzielę, święta

Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedziele i święta oraz inne dni wolne od pracy

Publikacja: 04.02.2013 12:00

Mieszkańcom trzeba zapewnić dostęp do lekarstw o każdej porze dnia i nocy

Mieszkańcom trzeba zapewnić dostęp do lekarstw o każdej porze dnia i nocy

Foto: ROL

Rada Miejska w Wałbrzychu podjęła uchwałę w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie miasta.

- Podjęta przez radnych uchwała nie określa godzin pracy aptek w święta i inne dni wolne od pracy, co stanowi wystarczający powód do jej uchylenia - mówi Aleksander Marek Skorupa, wojewoda dolnośląski. - Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika bowiem, że upoważnienie rady powiatu do ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych ma spełniać dwa podstawowe zadania: po pierwsze rozkład czasu pracy aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności. A po drugie zapewniać dostęp do aptek także w porze nocnej, niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy - podkreśla wojewoda.

W ocenie wojewody uchwalony przez radę powiatu rozkład godzin pracy aptek powinien być dostosowany do bieżących, codziennych potrzeb ludności, co wiąże się z zapotrzebowaniem społeczności lokalnej na powszechne, wykonywane przez apteki ogólnodostępne usługi, świadczone w zwykłych warunkach. - Ustalając godziny pracy aptek w normalnych, codziennych warunkach należałoby zatem uwzględnić takie okoliczności, jak: liczba ludności oraz skupiska mieszkańców na danym terenie, zagęszczenie zabudowy mieszkaniowej, podział miejscowości na osiedla, liczba i układ placówek aptecznych na danym obszarze - wyjaśnia wojewoda Skorupa.

Z drugiej zaś strony przy planowaniu i ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych nie można pomijać sytuacji nadzwyczajnych, których częstotliwości występowania nie sposób przewidzieć. Trzeba mieć bowiem na uwadze także przypadki szczególne, niezwiązane bezpośrednio z zaspokajaniem zwykłych, codziennych potrzeb w zakresie zaopatrzenia w leki. - Chodzi tu mianowicie o zapewnienie dostępności świadczeń aptecznych w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy, a więc wówczas, gdy nie funkcjonują apteki, a zaistnieje konieczność niezwłocznego podania leku choremu - podkreśla wojewoda.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 3 października 2006 r. wskazał, że z art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego można wyprowadzić wniosek, że ustawodawca rozróżnia rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych w zwykłych warunkach oraz w sytuacjach nadzwyczajnych. W pierwszym przypadku racjonalne uzasadnienie znajduje kryterium rzeczywistych potrzeb ludności, które trzeba uwzględniać przy ustalaniu godzin pracy aptek, dążąc do optymalnego zaspokojenia oczekiwań społeczności lokalnej. Inaczej rzecz się przedstawia, gdy chodzi o sytuacje wyjątkowe, wskazane w drugiej części zdania zawartego w art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego W wymienionych tam przypadkach pierwszorzędnym kryterium przy rozkładzie godzin pracy aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, w niedziele, święta i dni wolne od pracy staje się, według ustawy, zapewnienie dostępności świadczeń aptecznych w niecodziennych, nadzwyczajnych warunkach, w których nie sposób ? wbrew sugestii strony skarżącej ? zbadać zapotrzebowania na usługi nocne czy świąteczne, skoro nie można przewidzieć prawdopodobieństwa pojawienia się nagłej choroby czy zaistnienia innego zdarzenia zagrażającego zdrowiu lub życiu człowieka (sygn. akt III SA/Wr 185/06).

- Istotne jest zatem takie rozłożenie obowiązku pełnienia przez apteki ogólnodostępne dyżurów nocnych i świątecznych, by przede wszystkim lokalna społeczność powiatu i gmin miała stworzone możliwości, jak najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy wówczas, gdy nie obowiązuje normalny, powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku - mówi Aleksander Marek Skorupa.

Podobne stanowisko w sprawie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 grudnia 2011 r., wskazując, że z redakcji art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego wynika, że rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności oraz zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy (sygn. akt II GSK 1338/10).

W konsekwencji wojewoda dolnośląski stwierdził że wałbrzyscy radni podjęli uchwałę z istotnym naruszeniem art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego oraz art. 87 ust. 2 Konstytucji, w związku z art. 13 pkt 2 i art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, a tym samym jej nieważność (rozstrzygnięcie nadzorcze z 31 stycznia 2013 r. sygn. akt NK-N6.4131.1071.2012.JK8).

Zgodnie z art. 94 ust. 2 Prawa farmaceutycznego rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego, określa rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, w drodze uchwały. Natomiast z ustępu 1 omawianego artykułu wynika, że rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność do świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

Z art. 87 ust. 2 Konstytucji wynika, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego. Natomiast ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych wskazują, w jaki sposób uchwały gminnych (powiatowych) rad powinny zostać prawidłowo opublikowane, aby zawarte w nich przepisy stały się powszechnie na danym terenie obowiązującym prawem (art. 13 pkt 2 i art. 4 ust. 1 ustawy).

Rada Miejska w Wałbrzychu podjęła uchwałę w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie miasta.

- Podjęta przez radnych uchwała nie określa godzin pracy aptek w święta i inne dni wolne od pracy, co stanowi wystarczający powód do jej uchylenia - mówi Aleksander Marek Skorupa, wojewoda dolnośląski. - Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika bowiem, że upoważnienie rady powiatu do ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych ma spełniać dwa podstawowe zadania: po pierwsze rozkład czasu pracy aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności. A po drugie zapewniać dostęp do aptek także w porze nocnej, niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy - podkreśla wojewoda.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów