Rada Miejska w Wałbrzychu podjęła uchwałę w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie miasta.
- Podjęta przez radnych uchwała nie określa godzin pracy aptek w święta i inne dni wolne od pracy, co stanowi wystarczający powód do jej uchylenia - mówi Aleksander Marek Skorupa, wojewoda dolnośląski. - Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika bowiem, że upoważnienie rady powiatu do ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych ma spełniać dwa podstawowe zadania: po pierwsze rozkład czasu pracy aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności. A po drugie zapewniać dostęp do aptek także w porze nocnej, niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy - podkreśla wojewoda.
W ocenie wojewody uchwalony przez radę powiatu rozkład godzin pracy aptek powinien być dostosowany do bieżących, codziennych potrzeb ludności, co wiąże się z zapotrzebowaniem społeczności lokalnej na powszechne, wykonywane przez apteki ogólnodostępne usługi, świadczone w zwykłych warunkach. - Ustalając godziny pracy aptek w normalnych, codziennych warunkach należałoby zatem uwzględnić takie okoliczności, jak: liczba ludności oraz skupiska mieszkańców na danym terenie, zagęszczenie zabudowy mieszkaniowej, podział miejscowości na osiedla, liczba i układ placówek aptecznych na danym obszarze - wyjaśnia wojewoda Skorupa.
Z drugiej zaś strony przy planowaniu i ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych nie można pomijać sytuacji nadzwyczajnych, których częstotliwości występowania nie sposób przewidzieć. Trzeba mieć bowiem na uwadze także przypadki szczególne, niezwiązane bezpośrednio z zaspokajaniem zwykłych, codziennych potrzeb w zakresie zaopatrzenia w leki. - Chodzi tu mianowicie o zapewnienie dostępności świadczeń aptecznych w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy, a więc wówczas, gdy nie funkcjonują apteki, a zaistnieje konieczność niezwłocznego podania leku choremu - podkreśla wojewoda.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 3 października 2006 r. wskazał, że z art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego można wyprowadzić wniosek, że ustawodawca rozróżnia rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych w zwykłych warunkach oraz w sytuacjach nadzwyczajnych. W pierwszym przypadku racjonalne uzasadnienie znajduje kryterium rzeczywistych potrzeb ludności, które trzeba uwzględniać przy ustalaniu godzin pracy aptek, dążąc do optymalnego zaspokojenia oczekiwań społeczności lokalnej. Inaczej rzecz się przedstawia, gdy chodzi o sytuacje wyjątkowe, wskazane w drugiej części zdania zawartego w art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego W wymienionych tam przypadkach pierwszorzędnym kryterium przy rozkładzie godzin pracy aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, w niedziele, święta i dni wolne od pracy staje się, według ustawy, zapewnienie dostępności świadczeń aptecznych w niecodziennych, nadzwyczajnych warunkach, w których nie sposób ? wbrew sugestii strony skarżącej ? zbadać zapotrzebowania na usługi nocne czy świąteczne, skoro nie można przewidzieć prawdopodobieństwa pojawienia się nagłej choroby czy zaistnienia innego zdarzenia zagrażającego zdrowiu lub życiu człowieka (sygn. akt III SA/Wr 185/06).