Reklama
Rozwiń
Reklama

Kilka tysięcy rolników czeka na zmianę prawa

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów. Przewiduje on możliwość „zalegalizowania” sprowadzonych w przeszłości z Białorusi traktorów, które nie spełniają unijnych norm.

Publikacja: 19.09.2025 16:25

Kilka tysięcy rolników czeka na zmianę prawa

Foto: PAP/Wojciech Pacewicz

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie rozwiązania przewiduje projekt ustawy, aby wesprzeć rolników posiadających traktory niezgodne z normami UE?
  • Dlaczego rolnicy mieli trudności z rejestracją traktorów MTZ Belarus w Polsce?
  • W jaki sposób nowe przepisy wpłyną na odpowiedzialność importerów i dealerów pojazdów rolniczych?
  • Jakie kroki muszą podjąć rolnicy, aby zalegalizować swoje ciągniki zgodnie z nowym prawem?
  • Co stanie się z unieważnionymi rejestracjami ciągników rolniczych po wejściu w życie ustawy?
  • Dlaczego regionalne różnice w orzecznictwie dotyczącym rejestracji traktorów wpływają na aktualną sytuację rolników?

Według szacunków problem dotyczy kilku tysięcy rolników, którzy kupili traktory MTZ Belarus. Prosta konstrukcja a przede wszystkim o 2/3 niższa cena niż zachodnich maszyn działają na wyobraźnię nabywców. Problem polegał na tym, że importer sprowadzał nowe pojazdy (wcześniej zarejestrowane na Białorusi), które w Polsce sprzedawał je jako używane i w ten sposób były one rejestrowane.

W dodatku pojazdy nie spełniały unijnych norm. W 2015 roku Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-513/15 uznał, że pojazdy używane przywiezione do państwa członkowskiego z państwa trzeciego muszą spełniać (przed ich pierwszym wprowadzeniem do użytku w UE) europejskie wymogi techniczne przewidziane w dyrektywie homologacyjnej, aby mogły zostać zarejestrowane. Problem w tym, że w dwóch starostwach po 2016 r. nadal rejestrowano białoruskie traktory. W grudniu 2024 r. NSA potwierdził, że rejestracja takich pojazdów odbyła się z naruszeniem prawa. A co za tym idzie, takie traktory powinny zostać wycofane z ruchu.

Ministerstwo ratuje rolników

By rolnicy nie zostali z problemem sami, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt ustawy „abolicyjnej”. Przewiduje on określenie jasnych i precyzyjnych procedur dopuszczania w Polsce pojazdów sprowadzonych z UE oraz spoza UE, a także wzmocnienie nadzoru Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego nad rynkiem motoryzacyjnym.

Opracowany w ministerstwie projekt nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia zakłada wprowadzenie przepisu umożliwiającego dalszą eksploatację na terytorium RP ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Tysiące traktorów trafią na złom? Są pierwsze wyroki sądowe

– Rozwiązanie to dotyczy przede wszystkim rolników, którzy nabyli ciągniki w dobrej wierze. Celem nowelizacji jest nieobciążanie ich skutkami wcześniejszych, niejednoznacznych przepisów. Co ważne, przepis ten nie znosi odpowiedzialności importerów oraz dealerów tego typu pojazdów, którzy wprowadzali na rynek polski ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów – zastrzega MI.

W jaki sposób rolnicy mogą „zalegalizować” sprowadzone z Białorusi pojazdy?

– Warunkiem niezbędnym będzie wizyta rolnika we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wydziale komunikacji w starostwie i uzyskanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. Uzyskanie takiej adnotacji nie będzie podlegało opłacie – tłumaczy Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI.

Oznacza to, że dotychczas zarejestrowane w Polsce ciągniki rolnicze będą mogły  nadal być użytkowane przez rolników, którzy nabyli je w dobrej wierze. Rejestracje te, z mocy prawa, będą uznane za równoważne w skutkach prawnych z rejestracją pojazdu na podstawie świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia nowego pojazdu.

Projekt przewiduje także, że rolnicy, których rejestracje ciągników zostały już unieważnione, będą mogli złożyć wniosek o wznowienie postępowań, w których stwierdzono nieważność decyzji o rejestracji takiego pojazdu, także w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Co pojazdami już wycofanymi?

– Przepis ten zagwarantuje posiadaczom ciągników rolniczych, którzy nabyli je w dobrej wierze, jednakowe prawa i zapewni ich obronę ze względu na niejednolite, odmienne orzecznictwo w poszczególnych częściach kraju w zakresie wymagania dokumentów homologacyjnych w procedurze rejestracji pojazdu. W niektórych regionach Polski decyzje o rejestracji ciągników rolniczych sprowadzonych z państw trzecich nie są kwestionowane i pojazdy te nadal mogą się poruszać w ruchu drogowym – tłumaczy rzeczniczka ministerstwa. – Są również regiony, w których decyzje o rejestracji takich ciągników rolniczych zostały unieważnione lub postępowania w przedmiocie nieważności takich decyzji nadal się toczą. W takich sytuacjach ich posiadacze mogliby skorzystać z proponowanego rozwiązania i w konsekwencji nadal ich używać w ramach prowadzonej działalności rolniczej – dodaje Szumańska.

Reklama
Reklama

Projekt, który właśnie trafił do konsultacji, przewiduje, że wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie rozwiązania przewiduje projekt ustawy, aby wesprzeć rolników posiadających traktory niezgodne z normami UE?
  • Dlaczego rolnicy mieli trudności z rejestracją traktorów MTZ Belarus w Polsce?
  • W jaki sposób nowe przepisy wpłyną na odpowiedzialność importerów i dealerów pojazdów rolniczych?
  • Jakie kroki muszą podjąć rolnicy, aby zalegalizować swoje ciągniki zgodnie z nowym prawem?
  • Co stanie się z unieważnionymi rejestracjami ciągników rolniczych po wejściu w życie ustawy?
  • Dlaczego regionalne różnice w orzecznictwie dotyczącym rejestracji traktorów wpływają na aktualną sytuację rolników?
Pozostało jeszcze 87% artykułu

Według szacunków problem dotyczy kilku tysięcy rolników, którzy kupili traktory MTZ Belarus. Prosta konstrukcja a przede wszystkim o 2/3 niższa cena niż zachodnich maszyn działają na wyobraźnię nabywców. Problem polegał na tym, że importer sprowadzał nowe pojazdy (wcześniej zarejestrowane na Białorusi), które w Polsce sprzedawał je jako używane i w ten sposób były one rejestrowane.

W dodatku pojazdy nie spełniały unijnych norm. W 2015 roku Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-513/15 uznał, że pojazdy używane przywiezione do państwa członkowskiego z państwa trzeciego muszą spełniać (przed ich pierwszym wprowadzeniem do użytku w UE) europejskie wymogi techniczne przewidziane w dyrektywie homologacyjnej, aby mogły zostać zarejestrowane. Problem w tym, że w dwóch starostwach po 2016 r. nadal rejestrowano białoruskie traktory. W grudniu 2024 r. NSA potwierdził, że rejestracja takich pojazdów odbyła się z naruszeniem prawa. A co za tym idzie, takie traktory powinny zostać wycofane z ruchu.

/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama