Uchwałę o zwolnieniu radnego trzeba precyzyjnie uzasadnić

Skąpe uzasadnienie uchwały, w której radni powiatu nie zgodzą się na wypowiedzenie warunków pracy radnego, może być przyczyną nieważności podjętej uchwały.

Publikacja: 26.03.2013 19:41

Motywy pracodawcy zamierzającego rozwiązać stosunek pracy z radnym muszą być badane przez radę gminy

Motywy pracodawcy zamierzającego rozwiązać stosunek pracy z radnym muszą być badane przez radę gminy.

Foto: www.sxc.hu

Tak było w przypadku rady powiatu starachowickiego. Otóż radni w podjętej uchwale nie wyrazili zgody na wypowiedzenie warunków pracy radnemu Pawłowi L., który był zatrudniony w urzędzie gminy Mirzec. Wójt wypowiedzenie tłumaczył zmianami organizacyjnymi w urzędzie, a dokładniej zmianami w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy.

Radni powiatu starachowickiego zapoznali się z pismem wójta, a następnie wysłuchali wyjaśnień radnego Pawła L., z których wynikało, iż wraz z objęciem mandatu pojawiły się jego problemy w pracy, których nigdy wcześniej nie miał. Po wysłuchaniu swojego kolegi z rady, rajcy nie wyrazili zgody na wypowiedzenie warunków pracy. W uzasadnieniu opisali stan faktyczny, tzn., iż wójt zwrócił się do rady o wyrażenie zgody, zapoznano się z jego stanowiskiem, wysłuchano radnego i na tej podstawie podjęto uchwałę.

Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach zaskarżył wójt gminy Mirzec. Domagając się stwierdzenia jej nieważności, zarzucił naruszenie art. 22 ust. 5 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 2 i 7 Konstytucji.

W skardze wójt wskazał, że z uzasadnienia uchwały rady powiatu nie jest możliwe nie tylko poznanie motywów, którymi kierowała się rada przy podejmowaniu tej uchwały, ale również podjęcie z tymi motywami jakiejkolwiek polemiki, bowiem uzasadnienie jest lakoniczne.

Wójt podkreślił, że w uzasadnieniu brak jest precyzyjnego wskazania, o jakiego rodzaju „problemy w pracy" po objęciu mandatu radnego chodzi i na czym te rzekome „problemy" polegają. W skardze wójt zauważył, że wymógł działania na podstawie prawa, w połączeniu z zasadą zaufania rodzi po stronie organu władzy publicznej, którym jest Rada Powiatu Starachowickiego obowiązek precyzyjnego i jednoznacznego motywowania podejmowanych rozstrzygnięć.

Orzekający w tej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (sygn. akt II S.A./Ke 521/12) wyjaśnił, iż podstawę zaskarżonej uchwały stanowi art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, stanowiący że rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady powiatu, której jest członkiem. W zdaniu drugim przepis ten stanowi, że rada powiatu odmówi wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy, jeżeli podstawą jego rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. Przepis ten stosuje odpowiednio do wypowiedzenia wynikających z umowy warunków pracy i płacy.

Sąd zwrócił uwagę, że w orzecznictwie podkreśla się, że motywy pracodawcy zamierzającego rozwiązać stosunek pracy z radnym (wypowiedzieć warunki) muszą być badane, ponieważ od tych ustaleń zależy, czy gmina zobowiązana będzie odmówić wyrażenia zgody (zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu), czy też odmówi z innego powodu, albo wyrazi zgodę, kierując się okolicznościami konkretnego przypadku.

Pochylając się nad skargą wójta, Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do jego opinii, stwierdzając, że w uchwale brak precyzyjnego opisania problemów, które pojawiły się w pracy radnego po objęciu przez niego mandatu, i wskazania czy faktycznie miały one związek z jego objęciem.

- W efekcie nie zostały wyjaśnione motywy, którymi kierował się organ nie wyrażający zgody na wypowiedzenie radnemu warunków pracy – wyjaśnił sąd.

Zdaniem WSA świadczyło to o podjęciu zaskarżonej uchwały z naruszeniem art. 25 ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym, i w związku z tym stwierdził nieważność uchwały.

Tak było w przypadku rady powiatu starachowickiego. Otóż radni w podjętej uchwale nie wyrazili zgody na wypowiedzenie warunków pracy radnemu Pawłowi L., który był zatrudniony w urzędzie gminy Mirzec. Wójt wypowiedzenie tłumaczył zmianami organizacyjnymi w urzędzie, a dokładniej zmianami w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy.

Radni powiatu starachowickiego zapoznali się z pismem wójta, a następnie wysłuchali wyjaśnień radnego Pawła L., z których wynikało, iż wraz z objęciem mandatu pojawiły się jego problemy w pracy, których nigdy wcześniej nie miał. Po wysłuchaniu swojego kolegi z rady, rajcy nie wyrazili zgody na wypowiedzenie warunków pracy. W uzasadnieniu opisali stan faktyczny, tzn., iż wójt zwrócił się do rady o wyrażenie zgody, zapoznano się z jego stanowiskiem, wysłuchano radnego i na tej podstawie podjęto uchwałę.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"