Zaprogramowany rozwój na lata

Umowa partnerstwa, kontrakt terytorialny czy obszar funkcjonalny to pojęcia niezbędne dla zrozumienia mechanizmów podziału unijnych funduszy w latach 2014–2020.

Publikacja: 08.04.2014 09:19

Nowelizacja wprowadza nowy instrument koordynacji działań administracji rządowej i samorządowej w wo

Nowelizacja wprowadza nowy instrument koordynacji działań administracji rządowej i samorządowej w województwie, tzw. kontrakty terytorialne.

Foto: www.sxc.hu

Dzisiaj wchodzą w życie niektóre przepisy znowelizowanej 24 stycznia 2014 r. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Ze zmienionych przepisów wynika, że to minister rozwoju regionalnego odpowiada za koordynację strategiczną całego procesu programowania i wdrażania nowej perspektywy finansowej UE realizowanej w latach 2014–2020. To on odpowiada m.in. za przygotowanie, negocjowanie i wykonanie umowy partnerstwa, która określa warunki wykorzystania funduszy strukturalnych przyznanych Polce na lata 2014–2020.

Nowelizacja wprowadza nowy instrument koordynacji działań administracji rządowej i samorządowej w województwie, tzw. kontrakty terytorialne. Zastąpią znane chociażby z ostatniej perspektywy finansowej UE  na lata 2007–2013 kontrakty wojewódzkie, ale z szerszym oddziaływaniem. Będzie to rodzaj umowy określającej cele i przedsięwzięcia priorytetowe zarówno dla kraju, jak i dla konkretnego województwa, sposób ich finansowania, koordynacji i wykonywania. W kontrakcie terytorialnym wskazane zostanie też dofinansowanie dla opracowanych przez zarząd województwa programów służących   umowie partnerstwa w prowadzeniu polityki spójności. Innymi słowy, kontrakt terytorialny umożliwia koordynację działań podejmowanych przez rząd i samorząd, a ukierunkowanych na rozwój województwa. Dlatego   odpowiadać za niego będzie z jednej strony minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, a z drugiej – zarząd województwa.

Krajowa polityka miejska będzie strategicznym dokumentem rządowym

Usprawnieniu zarządzania rozwojem służyć też ma powiązanie działań społeczno-gospodarczych z przestrzennymi. Temu celowi służyć ma dodany w omawianej nowelizacji do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju rozdział 3a: Polityka miejska.

Krajowa polityka miejska ma być strategicznym dokumentem rządowym, opracowanym wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego i konsultowanym z partnerami społecznymi i gospodarczymi. Jej prowadzeniu zaś ma służyć zestaw instrumentów planistycznych, prawnych, instytucjonalnych oraz inwestycyjnych. Jednym z elementów polityki miejskiej mają być zapisane w niej inicjatywy legislacyjne odnoszące się do wszystkich poziomów zarządzania: krajowego, regionalnego i lokalnego. Nowelizacja wprowadza także zmiany m.in. do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wprowadzając do niej pojęcie obszaru funkcjonalnego.

Obszar funkcjonalny to pojęcie z dziedziny planowania przestrzennego. Należy przez nie rozumieć zwarty układ przestrzenny składający się z funkcjonalnie powiązanych ze sobą terenów, charakteryzujący się wspólnymi celami rozwojowymi. Takim obszarem może być utworzone na przykład miasto i znajdujące się w jego otoczeniu gminy.

podstawa prawna: ustawa z 24 stycznia 2014 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju DzU z 24 marca 2014 r., poz. 379

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku