Dzisiaj wchodzą w życie niektóre przepisy znowelizowanej 24 stycznia 2014 r. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Ze zmienionych przepisów wynika, że to minister rozwoju regionalnego odpowiada za koordynację strategiczną całego procesu programowania i wdrażania nowej perspektywy finansowej UE realizowanej w latach 2014–2020. To on odpowiada m.in. za przygotowanie, negocjowanie i wykonanie umowy partnerstwa, która określa warunki wykorzystania funduszy strukturalnych przyznanych Polce na lata 2014–2020.
Nowelizacja wprowadza nowy instrument koordynacji działań administracji rządowej i samorządowej w województwie, tzw. kontrakty terytorialne. Zastąpią znane chociażby z ostatniej perspektywy finansowej UE na lata 2007–2013 kontrakty wojewódzkie, ale z szerszym oddziaływaniem. Będzie to rodzaj umowy określającej cele i przedsięwzięcia priorytetowe zarówno dla kraju, jak i dla konkretnego województwa, sposób ich finansowania, koordynacji i wykonywania. W kontrakcie terytorialnym wskazane zostanie też dofinansowanie dla opracowanych przez zarząd województwa programów służących umowie partnerstwa w prowadzeniu polityki spójności. Innymi słowy, kontrakt terytorialny umożliwia koordynację działań podejmowanych przez rząd i samorząd, a ukierunkowanych na rozwój województwa. Dlatego odpowiadać za niego będzie z jednej strony minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, a z drugiej – zarząd województwa.
Krajowa polityka miejska będzie strategicznym dokumentem rządowym
Usprawnieniu zarządzania rozwojem służyć też ma powiązanie działań społeczno-gospodarczych z przestrzennymi. Temu celowi służyć ma dodany w omawianej nowelizacji do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju rozdział 3a: Polityka miejska.