Reklama

Opłata targowa: rada ma jasno określić kryterium zwolnienia

Uchwalenie przez gminę zwolnień podmiotowych od opłaty targowej przekracza kompetencje wynikające ?z ustawy o podatkach?i opłatach lokalnych.

Publikacja: 22.04.2014 09:58

Opłata targowa: rada ma jasno określić kryterium zwolnienia

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Rada gminy Czeremcha podjęła uchwałę w sprawie ustalenia opłaty targowej. Zapisano w niej m.in., że z obowiązku wnoszenia tej opłaty zwalnia się sprzedaż artykułów rolno-spożywczych własnej produkcji prowadzoną przez mieszkańców gminy.

Uchwałę tę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku zaskarżył prokurator. Zarzucił jej, że ustanowione zwolnienie narusza konstytucyjne prawo równości wobec prawa. A ponadto ma charakter zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego. Rada wskazała bowiem, że zwolnieni są mieszkańcy (kryterium podmiotowe), którzy sprzedają artykuły rolno-spożywcze własnej produkcji (kryterium przedmiotowe). W ocenie prokuratora ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie upoważnia rady gminy do wprowadzania zwolnień od opłaty targowej o takim mieszanym charakterze.

W odpowiedzi na skargę wójt Czeremchy podniósł, że wprowadzone uchwałą rady zwolnienie ma przedmiotowy charakter, bo dotyczy sprzedaży lokalnych produktów spożywczych.

Radni mogą wprowadzać zwolnienia inne, niż przewiduje to ustawa

– Zwolnienie ewidentnie dotyczy przedmiotu podatku, a nie podmiotu. Cechy podmiotu, niezręcznie określone w uchwale, mają charakter drugorzędny, zatem należy uznać, że zwolnienie to jest zgodne z konstytucją – argumentował Jerzy Szykuła, wójt gminy Czeremcha.

Reklama
Reklama

WSA w Białymstoku przyznał rację prokuratorowi (sygnatura akt I SA/Bk 81/14).

Na mocy art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. W omawianej sprawie jest to ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, w tym m.in. art. 19 pkt 3 tej ustawy. Wspomniany przepis stanowi bowiem, że rada gminy w drodze uchwały może wprowadzać inne niż wymienione w ustawie zwolnienia przedmiotowe od opłat lokalnych.

– Należy zgodzić się z poglądem panującym w orzecznictwie sądów administracyjnych, z którego wynika, że konieczne jest określenie kryterium zwolnienia poprzez identyfikację przedmiotu, a nie podmiotu tego zwolnienia – wyjaśniał Andrzej Melezini, sędzia sprawozdawca w sprawie. – W każdym wypadku, gdy z ustanowionej normy można wywieść, kto podlega zwolnieniu, to zwolnienie to nie ma charakteru przedmiotowego, co w konsekwencji oznacza przekroczenie delegacji ustawowej.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama