Adam C. zatrudniony był w urzędzie miasta jako specjalista ds. zamówień publicznych. Do jego obowiązków należało m.in. rozpatrywanie wniosków przedsiębiorców o wsparcie finansowe w ramach działania różnych programów. Pracownik ten zawarł umowę- -zlecenie z podmiotem, który ubiegał się w urzędzie o dofinansowanie. Dodatkowo czynności z podpisanej umowy często wykonywał w czasie pracy w gminie. Burmistrz w trybie natychmiastowym rozwiązał z nim umowę o pracę. Czy mógł zwolnić urzędnika?
Tak,
burmistrz mógł zwolnić urzędnika z pracy. Naruszył on bowiem zakaz określony w art. 30 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Zgodnie z nim pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
Zakaz, któremu podlega urzędnik zatrudniony w samorządzie, jest szeroki, gdyż dotyczy także takich czynności, które nie są bezpośrednio związane z obowiązkami przez niego wykonywanymi w ramach stosunku pracy (por. wyrok SN ?z 15 lutego 2006 r., sygn. II PK 134/05, OSNP 2007/1-2/6). Jak wskazał Sąd Okręgowy w Elblągu w wyroku z 25 kwietnia 2014 r. (sygn. IV Pa 10/14) – wydanym w podobnym stanie faktycznym – jako zajęcia związane z obowiązkami wynikającymi ze stosunku ?pracy należy rozumieć wszelkie ?rodzaje aktywności zarobkowej i niezarobkowej, które pokrywają się chociażby częściowo podmiotowo, przedmiotowo funkcjonalnie lub celowościowo z obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracy.
Sprzeczność czynności wykonywanych przez urzędnika z zajęciami, które realizuje w ramach zadań służbowych, dotyczy więc wszelkich obowiązków urzędnika, w tym wynikających z treści umowy o pracę oraz z zajmowanego stanowiska, a także tych, które zostały mu powierzone jednorazowo czy zlecane przez przełożonego. Za takie mogą być też uznane zajęcia wykonywane dodatkowo, które pokrywają się czasowo oraz mają taki sam lub podobny zakres przedmiotowy czy też prowadzą do kolizji interesów pracownika wykonującego zajęcia poza stosunkiem pracy z interesem pracodawcy, u którego jest zatrudniony.